"Trajalo je predolgo, a je bilo nujno," se pri Fordu vnaprej opravičujejo. Razlog je jasen, koncept nove, pete generacije mondea je bil predstavljen že takoj na začetku leta 2012, torej tri leta nazaj. Za predstavo, šele nekaj mesecev kasneje smo prvič videli novo BMW serijo 6, fiata 500L, volva V40, teslo S in druge. Mondeov dvojnik fusion se je po ameriških tleh vozi že od istega leta. Evropskega mondea pa kar ni in ni bilo, dosedanja četrta generacija pa je napram modernim tekmecem v salonih delovala že prav pomilovanja vredno.
Znane težave evropske divizije Forda, skrite za pojmom "optimizacije", so prinesle prenos rojstnega mesta iz danes zaprte tovarne v belgijskem Genku v novo tovarno v španski Valenciji. A v 18 mesecih, kolikor je trajala zamuda, se je zgodilo ogromno stvari, konkurenti v že tako vse bolj obrobnem D segmentu so postali inteligentnejši, od zgoraj so pričeli pritiskati premium znamke, prostora za povprečje je že zdavnaj zmanjkalo. Je torej mondeo letnika 2015 pripravljen za izzive vsaj tja do konca tega desetletja? Mu gre odpustiti čakanje?
Športno-elegantna postava
Ob pogledu na avto v živo se zamera hitro ohladi, verjemite. Avto izžareva zmes športnosti in elegance, tako karavan kot petvratna različica vlivata spoštovanje zaradi nosu, ki bi ga tudi pri vzorniku Aston Martinu težko lepše oblikovali, boki in zadek avtomobil neprestano silijo v gibanje, tudi ko je motor ugasnjen. Ne glede na to, ali gre za hatchback ali karavansko izpeljanko, pozabite na dogme o brezčasnem dizajnu, ki jo ponavljajo pri Volkswagnu. Mondeo je na zunaj atraktivnež, ki mu je malo mar, ali bo čez 20 let v tej podobi še monden. Pomembno je, da je takšen ta trenutek.
Slabše se oba mondeota odrežeta v litrski tekmi za prtljažnik, kjer ne dosegata danes že standardnih 600 litrov, a po drugi strani je dostopnost prostora še posebej v petvratniku (550 litrov) resnično impresivna, tako da prave zamere ne gre gojiti. Pri karavanu je zanimivo nominalno celo nekaj manj osnovnega prostora, in sicer 525 litrov, s podrtimi sedeži pa do 1.630 litrov.
Potem pa so vajeti prevzeli Američani
Znotraj pa se zgodba nekoliko obrne, avto deluje bolj ameriško kot evropsko, kar za detajle občutljivemu staremu kontinentu morda ne bo več tako všeč.
Materiali so sicer velik kakovostni korak naprej od predhodnika, sedeži delujejo udobno, na digitalnih prikazovalnikih je ogromno informacij, s katerimi strežejo brezštevilni varnostni sistemi. A kot da je mondeo že zrel za medgeneracijsko obnovo predvsem zaradi slabše preglednosti gumbov na osrednji konzoli. Tam ima sicer mesto osempalčni na dotik občutljiv zaslon, za katerim sta moči združila Sony in Microsoft in prek katerega vstopamo v drobovje infotainmenta. A vmesnik se zdi še iz prejšnjih časov, ko celotnega sveta ni obnorela manija tablic in "Appleovske" enostavnosti upravljanja še tako kompleksnih pripomočkov.
Obeta se tudi bi-turbo in štirikolesni pogon
Motorji imajo prostornino od enega do dveh litrov. Vlečna konja bosta bržkone 110- in 125-kilovatni (150 in 180 KM) različici dvolitrskega dizla, z nekajmesečnim zamikom pa obljubljajo tudi najmočnejši 155-kilovatni (210 KM) motor, ki se bo posluževal dvojne turbine. To bo tudi prvi mondeo s štirikolesnim pogonom. Ekološka različica econetic se bo zanašala na 1,6-litrski motor (85 kW/115 KM) z emisijo 94 gramov CO2 in porabo 3,6 litra, ta motor bo sicer na voljo tudi brez tehnologij za nižanje porabe.
Kako je z njim na cesti?
Pri vozni dinamiki mondeo pač ne sme razočarati, to je bila doslej ena glavnih vrlin štirih generacij. Tradicija se nadaljuje, podvozje je med prvo vožnjo delovalo zelo zmogljivo, čeprav tudi udobno. Menda je to tudi zasluga nove rešitve integriranega zadnjega vpetja. Je pa avtomobil verjetno že dosegel kritično dolžino, če želi ohraniti to raven zadovoljstva med ovinki.
A spet se čuti vpliv Amerike in globalizma - volan je občutno izgubil vlogo prvinskega medija med voznikom in cesto, saj kljub natančnosti deluje zelo električno, nič bolje ni zaradi aktivnega sistema lane assist, ki samodejno popravlja volan, ko se vozimo preblizu cestnih oznak. K sreči je mogoče delovanje nastavljati in tudi ugasniti.
Mondeo pride v Slovenijo proti koncu zime, predvidoma februarja. Tokrat zares. Cene še niso določene, v Nemčiji pa se pričnejo pri 27.150 evrih. Karavan je tam tisočaka dražji.
Kratek intervju: Dietmar Walter, produktni vodja za mondea
Če bi ga primerjali z glavnimi tekmeci v razredu, v prvi vrsti passatom, kaj bi izpostavili pri mondeu?
Še enkrat več mislim, da imamo lepši avto, ki je veliko bolj izrazit od drugih. Vozna dinamika je bila že tako naša močna točka tudi doslej. Posledično je manj hrupa izpod koles, novo je vzmetenje.
Prodajne številke v D segmentu vztrajno padajo, pa še premium znamke so se začele vztrajno zažirati vanj. Kaj lahko naredi mondeo?
Res je vse kar pravite, a menim, da je še vedno dovolj prostora v segmentu zanj tako v Evropi kot po svetu, zato se ne nameravamo posloviti od tega razreda. Ena od naših taktik pa je prav dvig kakovosti na novo raven in bližje premium znamkam, čemur je namenjena naša prihodnja podznamka vignale. Ta bo z opremo nad trenutno najbogatejšim titaniumom.
V avto blizu petih metrov dolžine bo lahko brnel tudi komaj 1,0-litrski trivaljni motor. Ni to malce čudno za avto tega kova?
Lahko se tako sliši, a na koncu bodo prevladale zmogljivosti tega motorja, ki je bil že trikrat zapored izbran za svetovni motor leta.
Kako bo sprememba na čelu Ford Europe vplivala na nadaljne aktivnosti evropske veje Forda?
Za nas imenovanje Jima Farleyja namesto Stevena Odella ne pomeni bistvenih sprememb, oba imate ogromno izkušenj, Farley pa bo v Evropo pripeljal predvsem svoje bogato znanje s področja marketinga.
a z modernim tekmecom? ne morebiti tekmecem? sicer je lep, vendar znotraj deluje poceni plastik fantastik.