"Kako je mogoče, da je v čisto novi garažni hiši prostor za avtomobile tako skopo odmerjen? Ves čas se bojim, da bom med parkiranjem podrsal avto ali da ga bo drug meni," pove bralec. "Najbolj stresno pa je parkiranje v bližini stebrov. Saj je nemogoče zlesti iz avtomobila! Takrat si najbolj na svetu želim na svoje mesto posaditi bedaka, ki je projektiral parkirišče."
Dejstva pritrjujejo vsesplošnemu prepričanju, da načrtovalci parkirišč premalokrat prisluhnejo potrebam sodobnih avtomobilov.
"V zadnjih 20 letih je povprečni avto 'zrastel' za 20 do 40 centimetrov v dolžino in 10 do 25 centimetrov v širino," pojasnjuje Peter Lipar, profesor in predstojnik Prometnotehniškega inštituta z ljubljanske Fakultete za gradbeništvo in geodezijo. Kaj pa minimalni parkirni standardi? "Parkirno mesto se je povečalo s prejšnjih 4,75 metra dolžine in 2,30 metra širine na 5,0 metra dolžine in 2,5 metra širine."
Težave že z avtom nižjega razreda
Standard je torej le v najbolj konservativnem smislu sledil novim vozilom. Še praktičen dokaz: volkswagen golf II, ki je bil konec 80. in na začetku 90. let minulega stoletja eden najbolj popularnih modelov v Sloveniji, je takrat meril v dolžino 3,98 metra, v širino pa 1,63 metra. Današnja sedma generacija golfa pa v dolžino meri 4,25 metra, v širino pa 1,79 metra, kar pomeni prirastek 27 centimetrov v dolžino, v širino pa 16 centimetrov.
Če je nekoč najpogostejši avto v Sloveniji renault 5 meril 3,65 metra v dolžino in 1,58 metra v širino, je današnji naslednik clio daljši kar za 41,1 centimetra in širši za 15 centimetrov. Avto višjega razreda, kot je VW passat, pa se je od 90. let do danes podaljšal za 20 centimetrov, "odebelil" pa za 13. Danes pa so na cestah zelo običajni celo takšni ekstremi, kot sta BMW X5 (širina 1,94 metra) ali audi Q7 (2,03 metra) ...
Hkrati imajo danes običajno avtomobili daljša vrata, kar pomeni še večjo potrebo po prostoru med odpiranjem.
Splaziti se je potrebno skozi 35 centimetrov široko režo
Predvsem s širino torej minimalni standardi parkirišč ne sledijo večjim avtom, za odpiranje vrat in izstop ali vstop v vozilo imata voznik in sopotnik v golfu (nižji srednji razred!) v idealnih okoliščinah vsak manj kot 35 centimetrov široko režo prostora, če je avto denimo parkiran ob steno ali steber.
Nekateri že spoznali, da je udobje strank bistveno
Koliko je torej danes udobje voznikov sploh v zavesti načrtovalcev parkirišč, še posebej v garažnih hišah? "Projektanti delajo absolutno po načelu: čim več parkirnih prostorov, ker je to pač povezano z izplenom od parkiranja. Tako se velikokrat zgodi, da parkirna mesta nimajo ustreznih dimenzij," pove profesor Lipar.
Medtem ko nekatera nakupovalna središča slepo sledijo temu načelu, so druga že ugotovila, da lahko z udobnim parkiranjem privabijo več strank. Zato marsikje ponujajo posebna parkirišča za avtomobile družin ali celo za ženske voznice. "V tujini je takih rešitev zelo veliko, pri nas pa jih še nisem zasledil, tudi v predpisih jih ni. Lahko pa se seveda lastnik parkirišča sam odloči za dimenzije, ki so večje od predpisanih."
andrej.leban@zurnal24.si
seveda. Na koncu se hrsijo s stevilom parkirnih mest, pa ce so uporabna ali pa ne. Zakon je mislim da …
Saj niso krivi projektanti. Vprašati je potrebno naročnika.
hja balkan v glavi kaj čem druzga rečt?