Nova pravila o dizlih pognala strah v kosti

Foto: EPA
Foto: EPA
Evropski parlament je sprejel osnutek novih pravil za dizelska vozila, zaradi katerih ob morebitni uveljavitvi proizvajalci že napovedujejo, da bodo prenehali izdelovati dizelske motorje, saj bodo postali predragi. Medtem slovenske inštitucije končno delijo nasvete, ki bi jih morale že pred tedni. Lastniki prizadetih vozil imajo dva meseca časa za prijavo stvarne napake.
Oglej si celoten članek

Poslanci Evropskega parlamenta so v torek na podlagi afere Dieselgate (sporne emisije pri dizelskih motorjih pri znamkah VW, Audi, Škoda in Seat) zavzeli stališče, ki utegne dodatno zamajati evropsko avtomobilsko industrijo in njen poudarek na dizelskih motorjih. Poslanci namreč zahtevajo, naj napovedani ostrejši uradni testi na emisije NOx delcev pričenjo v polnosti veljati že v naslednjih dveh letih. To pa je precej ostrejša zahteva od stališča Evropske komisije in tudi številnih članic, ki se pripravljajo na uvedbo testa porabe v realnem prometu s septembrom 2017.

Komisija predlaga, da bi emisije NOx v realnem ciklu lahko presegale dovoljeno vrednost z laboratorijskega testa za največ 60 odstotkov, medtem ko današnji dizli te vrednosti presegajo tudi za 400 in 500 odstotki. 

Omejitev 60 odstotkov bi veljala do septembra 2019, nakar bi morali biti uveljavlja striktna meja 80 mg/km NOx, je pred dnevi s sklicevanjem na dobro informirane kroge v EU navedla agencija Reuters. Nemčija in nekatere članice zahtevajo daljše časovno obdobje za prilagoditev. 

A parlamentarci so zavzeli še skrajneše stališče, ki pa ga lahko sedaj predstavniki članic v Bruslju zavrnejo in tako odprejo pot bolj politični poti sprejemanja omejitev, kar pomeni, da bo v ospredje stopila moč Nemčije, Francije in Velike Britanije, ki tako ostrim merilom niso naklonjene zaradi zaščite domače industrije.

Slovenski lastniki imajo dva meseca časa za prijavo stvarne napake 

Na Žurnalu24 smo se v dneh in tednih po septembrskem izbruhu vseh razsežnosti škandala Dieselgate večkrat obrnili na državne inštitucije (Ministrstvo za infrastrukturo, AVP ...) z vprašanji glede konkretnih posledic za državo in državljane ter možnosti, ki jih ima na voljo lastnik prizadetega vozila. Teh je v Sloveniji prek 34 tisoč!

Vedno znova smo bili po e-sporočilih ali telefonskih pogovorih zavrnjeni s pojasnili, da država nima posebnih pristojnosti v tem primeru in da bo šlo pri primeru Volkswagna za povsem klasičen tip vpoklica proizvajalca. "Vse napovedi tožb, prepovedi prodaje itd. so samo za všečnost ali lasten PR določenih organov ali držav. Postopki in pravila so zelo jasna," je tako direktor AVP Igor Velov zapisal v ostrem protestu na naše pisanje o domnevni neaktivnosti državnih služb.

Medtem so v več drugih državah tožilci izvajali hišne preiskave na sedežih Volkswagna, nekatere države so napovedovale tožbe proti koncernu ...

14. oktobra so predstavniki okoljskega in infrastrukturnega ministrstva ter AVP skupaj le objavili izjavo, med katerim so na podlagi afere Dieselgate prvič ugotovili: "Višje emisije onesnaževal zunanjega zraka iz dizelskih vozil dodatno poslabšujejo kakovost zraka v Sloveniji." V sredo, 27. oktobra, pa so imeli predstavniki AVP skupaj z ministrstvom tiskovno konferenco, na kateri so izpostavili:

- Lastniki naj se odzovejo vpoklicu. 

- Čeprav ne odgovarjajo navedbam proizvajalca o emisijah, vsi motorji še vedno izpolnjujejo zahtevane standarde, zato na tehničnem pregledu ne bi smeli imeti težav.

- Kupci se lahko (zgolj) individualno odločajo o odškodninskih zahtevkih zaradi povzročene škode.

- V roku dveh mesecev od ugotovitve oziroma obvestila o stvarni napaki (o njej je uvoznik v minulih dneh že pričel obveščati lastnike) mora lastnik prodajalcu prijaviti stvarno napako, če želi po Zakonu o varstvu potrošnikov od proizvajalca zahtevati bodisi odpravo napake na blagu, vrnitev dela plačanega zneska v sorazmerju z napako, zamenjavo blaga z novim brezhibnim ali povrnitev plačanega zneska. Na servisu bodo med vpoklicem napako sicer odpravili, a ostaja odprto vprašanje vračila kupnine ali zamenjave vozila. 

- Država še ne ve, ali je bila oškodovana, tudi na račun manjšega dohodka od davkov na emisije. Gotovo pa da niso pod vprašajem pretekli javni razpisi, saj da niso vsebovali zahtev o NOx emisijah. Nihče izmed prisotnih pa se ni vprašal, ali bi takšna vozila na neomadeževanem laboratorijskem testu sploh izpolnjevala euro 5 standard, ki je bil gotovo med pogoji vsakega razpisa zadnjih let.

Drugi dogodki v povezavi z afero Dieselgate:

- Predsednik alianse Renault-Nissan Carlos Ghosn je dejal, da verjetno ni proizvajalca, ki ne bi v zadnjih dneh temeljito preveril, ali se lahko tudi pri njemu zgodi afera s sporno programsko kodo kot v primeru Volkswagen. Za lastni znamki je zatrdil, da sta "čisti". 

- Koncern PSA (Peugeot, Citroën, DS) je napovedal, da bo poleg na laboratorijskih testih izmerjene porabe javno objavljal tudi podatke o porabi v realnem ciklu, ki ga bodo opravljali licencirani neodvisni laboratoriji.

- Volkswagen je tudi po zaslugi afere Dieselgate danes objavil izgubo v tretjem četrtletju v višini 1,673 milijarde evrov kljub višjim dohodkom iz prodaje. Lani so imeli v istem času zabeleženi dobiček v višini skoraj treh milijard.

andrej.leban@zurnal24.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.