Nov Zakon o voznikih je močno olajšal pot do vožnje vozil kategorije A1. To so motorna kolesa na dveh kolesih s stransko prikolico ali brez nje, katerih prostornina motorja ne presega 125 ccm in katerih moč motorja ne presega 11 kW, z razmerjem moč motorja/masa vozila, ki ne presega 0,1 kW/kg, ter trikolesa, katerih moč motorja ne presega 15 kW.
Na tiskovni konferenci v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem so različni govorci predstavili prve podatke v povezavi s "kodo 125". Snovalci zakona so prepričani, da bo največja sprememba glede vozniških dovoljenj v zadnjih letih prispevala k zmanjšanju števila osebnih avtomobilov, zlasti v mestnih središčih, s tem pa tudi k zmanjšanju gneče in obremenitve okolja.
Že danes premislite o pomladi
Med pobudniki Zakona, ki ga poznajo na primer že v Španiji in Italiji, je bil prav AMZS. Andrej Brglez, predsednik Avto-moto zveze Slovenije, je dejal, da so šli v projekt previdno in premišljeno. "Zavedali smo se tveganja in tudi vseh pozitivnih plati. Trg je nov zakon sprejel z veseljem in odobravanjem, zato smo prepričani, da je bila odločitev pravilna. Spremljali smo, kaj se bo zgodilo, kdo so tisti, ki so izkoristili to možnost in kaj se je do zdaj zgodilo." Brglez, tudi sam dolgoletni motorist in strokovnjak za varno vožnjo, pri tem vsem z izpitom kategorije B (osebna vozila), ki razmišljajo o izpitu A1, ki jim bo "po bližnjici" omogočil vožnjo z motocikli do 125 ccm svetuje, da je jesen pravi čas za razmislek o pomladi. Da se dobro pripravijo.
Razlika med vožnjo motorja in osebnega vozila je namreč ogromna in v AMZS razliko dobro poznajo. "Delamo vse vrste tečajev in spoznavamo razlike med vozniki osebnega vozila in motocikli. Predvsem, kako različni sta vozili." Brglez poudarja, da se zavedajo, da so s pridobitvijo izpita za motocikel do 125 ccm na cesti tudi povsem novi uporabniki enoslednih vozil. "Polni izpit" za A1 brez omejitev lahko obstoječi vozniki osebnih avtomobilov z B kategorija vozniškega izpita pridobijo z najmanj šestimi urami usposabljanja na cesti v eni od šol voženj.
Veliko voznikov avtomobilov izkoristilo novo možnost
Jože Hribar, direktor Javne agencije RS za varnost prometa, je postregel s podatkom, da je bilo med 1. junijem in 31. avgustom izdanih skoraj 2.800 vozniških dovoljenj s "kodo 125". Poudaril je, da gre za dovoljenje vožnje po slovenskih cestah, na levi spodnji kot vozniškega dovoljenja pa je vtisnjena "koda 125". Hribar pravi, da je odgovornost tako na inštruktorju šole vožnje, ki mora oceniti, ali je kandidat po šestih urah sposoben samostojne vožnje z motociklom s prostornino motorja do 125 ccm v prometu in tudi kandidatu. Šest ur je namreč minimalen predpis, v nasprotnem primeru mora biti učnih ur v prometu več.
Hribar poudarja, da mora motorist tako med pridobivanjem kode 125 kot tudi sicer vedno uporabljati homologirano motoristično zaščitno čelado in to ni vsaka čelada, ki je na prodaj. Mora imeti oznake, ki to zagotavljajo. Pa tudi druga kakovostna zaščitna motoristična oblačila, telovnik z vdelanimi odsevnimi trakovi, posebna obutev, ki ščiti gležnje, rokavice …
Hribar pravi, da bomo imeli statistične podatke o starosti voznikov s tovrstnim dovoljenjem šele konec leta, tudi podatki o nesrečah bodo na voljo po daljšem časovnem obdobju. Lani je po podatkih, ki jih je navedel Hribar, na slovenskih cestah sicer umrlo 27 motoristov in 5 mopedistov, letos do konca septembra 11 motoristov in en mopedist.
Aplikacija tudi za motoriste
Na tiskovni konferenci je spregovoril tudi Boštjan Kop iz Zavarovalnice Triglav, kjer so spomladi aplikacijo Drajv nadgradili tudi za uporabo motoristov. Do zdaj je aplikacijo med vožnjo uporabilo že 1.600 motoristov, zabeležili pa so 40.000 posnetkov vožnje. Po koncu vožnje aplikacija oceni vožnjo od 0 do 100. "Opazili smo (podatki za mesec avgust), da je bila povprečna ocena 98. Aplikacija ocenjuje prekoračitev hitrosti, ki ima najvišji vpliv na oceno vožnje. V pametne telefone so vgrajeni senzorji, ki merijo pri pospeševanju, zaviranju, vožnji v ovinek. Zanimivo je, da je bila ob koncih tedna in prazniku, 15. avgust, enako velja za avtomobiliste, ocena voženj slabša.«
Aplikacija pa ima nalogo na podlagi podatkov razkrivati tudi nevarna mesta oziroma odseke, kjer motoristi naglo zavirajo. S pomočjo zbranih podatkov lahko nevarne odseke dodatno označijo in vožnjo z motociklom naredijo bolj pregledno in varnost.
Policija ima z vozniki motociklov izkušnje na terenu. Matjaž Leskovar iz policije poudarja, da tudi motoristi sodijo v skupino najbolj izpostavljenih in ranljivih v prometu.
"Zelo pomembno za kandidate, novopečene voznike enoslednih vozil, je spoštovanje prometnih pravil, kot tudi strpnost, uporaba zaščitne opreme, spretnosti in veščine," pravi Leskovar, ki še posebej poudarja, da pridobitev kode 125 še ne pomeni, da bo motorist varno udeležen v prometu. "Za to so potrebne veščine in izkušnje. Policija svetuje udeležbo na vadbah varne vožnje."
Mamljiva menjava avtomobila za motocikel
Policija predvideva, da se bo število voznikov enoslednih vozil v cestnem prometu povečalo. S tem se poveča tveganje za nastanek prometne nesreče. "Nesreče z motocikli s prostornino do 125 ccm pričakujemo v nesrečah predvsem v urbanih področjih, na krajših razdaljah. To pa zato, ker bodo ljudje uporabljali motorna kolesa kot sredstvo prevoza v službo in druge prostočasne aktivnosti. Avtomobil bodo zamenjali za bistveno cenejši motocikel. Tudi vzdrževanje motocikla je bistveno cenejše od avtomobila. Uporaba motornih koles se bo zavlekla v jesen in zimo, še posebej na področjih, kjer so ugodne vremenske razmere."
Tudi Vojko Safran, inštruktor AMZS, poudarja, da šest ur vožnje v šoli vožnje avtomobilista še ne naredi motorista. "Hitrost takega motocikla ali skuterja lahko krepko preseže hitrost 100 km/h. Nekdo, ki ni nikoli vozil skuterja ali mopeda, bo v šestih urah težko osvojil tehnike vožnje motornega kolesa. Voziti motorno kolo ni dovolj, treba ga je obvladovati, zato je potreben trening," poudarja Safran, ki dodaja, da je pri vožnji motocikla bistveno več opravil kot pri samem avtomobilu. Na tečajih pa opažajo tudi, da v praksi avtomobilisti ne obvladujejo tehnik gledanja, vožnje v ovinek, zaviranja, ko vozijo motocikel.
Zavorna pot krajša kot pri osebnem avtomobilu - napaka!
Motoristi so prav tako mišljenja, da je zavorna pot krajša kot pri osebnem avtomobilu, kar ne drži, pravi Safran, kar so v AMZS na poligonu dokazali tudi z demonstrativno vožnjo in zaviranjem avtomobila in motocikla pri 50 km/h in 90 km/h. Prav tako so prikazali razliko pri zaviranju motocikla s sistemom ABS in brez. Tudi aktivna varnost motocikla do 125 ccm je precej drugačna kot pri avtomobilih. Motoristična industrija je v rahlem zaostanku pri aktivni varnosti za avtomobilsko. ABS je del serijske opreme od januarja 2017 in še to samo za motocikle s prostornino nad 125 ccm. Zato Safran svetuje: »Kdorkoli kupuje motor, naj kupi sebi primerno motorno kolo. Tako, da ga bo obvladoval in hkrati naj gleda na aktivno varnost. ABS in ostala elektronska pomagala so pomembna.«
AMZS je že pripravil progam vožnje za voznike z motocikli do 125 ccm.
Prodaja se je povečala za štirikrat
Sergej Petkovšek, vodja prodaje pri AS Domžale Moto Center, je z motocikli do 125 km/h dejal, da jih kupujejo povsem novi uporabniki, ki jih je treba osvestiti in usposobiti. To so v povprečju že izkušeni vozniki avtomobilov, ki pa tudi na račun ekonomije avtomobile menjujejo za enosledna vozila. Poudaril je, da je poraba goriva takega motorja okoli liter in pol, zato je vožnja celo bistveno cenejša od javnega prometa, kaj šele od avtomobila.
Petkovšek pravi, da od začetka uveljavitve novega zakona beležijo ogromno rast povpraševanja po motociklih s prostornino do 125 ccm. "Letos je v prvih devetih mesecih po statistiki v primerjavi z lanskim letom prodaja tovrstnih motociklov poskočila za štirikrat. Še lani je razred 125 ccm predstavljal 16-17 odstotkov celotne prodaje. Letos je ta delež že 40 odstotkov. Verjamem, da bo tako tudi v prihodnjih letih."
Še več, Petkovšek poudarja, da bi, če ne bi bilo težav z dobavami s strani proizvajalcev motociklov, prodaja lansko presegla za šest ali celo sedemkrat.
To bo nesreč! Motor se vozi potem, ko si na mopedu skozi leta pridobiš izkušnje.
Lj serif je ze vse prehitel po desni in prepovedal ves motorni promet po centru. Tko da puhlice o nekem …
Hribar, da te vidim v prikolici pripeti na APN, zdej ga pa že orng sirješ butc ….