S ferrarijevim motorjem je bila lancia stratos nočna mora drugih proizvajalcev avtomobilov. Ena od
legend avto športa je brez dvoma lancia stratos. Vrhunski športni avtomobil s sredinsko umeščenim
motorjem in radikalno futuristično obliko je bil prvič predstavljen leta 1970 na avtomobilskem
salonu v Torinu. Izjemno agresivna karoserija je vozilu pričarala videz, kot da prihaja iz
stratosfere. Koncept ni imel klasičnih vrat, pač pa sta voznik in sovoznik v "NLP" vstopila potem,
ko se je odprlo vetrobransko steklo, za lažje manevriranje pa se je navznoter pomaknil volan. Potem
ko se je voznik namestil v sedež in povlekel volan je bil to znak, da hidravlični sistem zapre
vrata. Jasno je, da je bil avtomobil narejen zato, da zmaguje na reli dirkah. In tako se je vse
skupaj tudi začelo.
V tem času je bil na čelu športne ekipe Lancie Cesare Fioro. Njegove lancie fulvie so od
leta 1966 ustvarile kopico odličnih rezultatov na reli tekmovanjih. S prihodom novih igralcev, kot
sta Porsche in Alpina-Renault, so fulvie počasi začele izgubljati korak z glavnimi tekmeci. Do
takrat so v reliju dominirali serijski avtomobili, ki so jih za tekmovanja transformirali v
vrhunske reli modele. Nihče od proizvajalcev takrat ni razmišljal o modelu, ki bi ga razvil le za
tekmovanje. Cesare Fiorio pač je. Homologacijski predpisi so zahtevali, da proizvedejo minimalno
400 avtomobilov. Pri Lancii so se vrgli v delo. 1,6-litrski motor predstavljen na konceptu nikakor
ni zadovoljeval zmogljivosti zahtev, zato se je Fioro obrnil na podjetje Abarth, ki jim je hitro
dostavilo zmogljiv dvolitrski motor.
Po novi managerski shemi je glavni človek Lancie v grupaciji Fiat postal Pierre Ugo Gobatto,
ki je na položaj presedlal s pozicije fiatovega zastopnika v managementu Ferrarija. Gobatto je
vedel, da bo ferrari dino 246 kmalu romal v zgodovino, kar posledično pomeni določeno zalogo
vrhunskih ferrarijevih motorjev v skladišču. Stratos je reli legenda 70. let v resnici postal zato,
ker so prenehali izdelovati ferrari dino 246. Če bi "rdeči" iz Maranella zahtevali nadaljevanje
proizvodnje dina, bi bil stratos s šibkejšim motorjem le še eden v nizu zanimivih, a ne preveč
uspešnih projektov.
Vrnimo se k Fioriju. Začetnik projekta je zbral najboljšo ekipo za pretvorbo avtomobila v
tekmovalni model. Celotna ekipa je bila postavljena okoli Gianpaola Dallare, nekoč tehničnega
direktorja Lamborghinija, ki je zaslovel z modeli miura in espada in še bolj slavnega oblikovalca
Marcella Gandinija (Bertone design), očeta miure, enega najlepših avtomobilov vseh časov. Prvi
prototip so prikazali leta 1971 na avtosalonu v Torinu, vendar pa je bil kljub temu stratos za
prava testiranja pripravljen šele leto kasneje. Takrat so prav tako v Torinu predstavili stratos s
ferrarijevim 2,4-litrskim 12-ventilskim V6 motorjem in petstopenjskim menjalnikom. Stratos je v tem
času v reliju tekmoval v razredu prototipov, kar se je izkazalo za odlično osnovo za tehnično
nadgradnjo modela. Jeseni leta 1972 sta Sandro Munari in Mario Mannucci na Tour de Corseom
tekmovala šele z drugim izdelanim stratosom, a sta zaradi težav z zadnjo obeso odstopila.
Leto kasneje na firestone reliju v Španiji Munari s stratosom premierno zmaga na reliju.
Sledi le še pot navzgor. Do leta 1974 stratos v popolnosti podredi konkurenco v razredu prototipov,
po pridobitvi homologacije pa stratos postane neulovljiv tudi v konkurenci klasičnih reli vozil.
Stratos je bil nepremagljiv na relijih San Remo, Giro d´Italija, Rideau Lakes in Tour de Corseu.
Stratos istega leta Lancii prinese tudi naslov svetovnega prvaka, ista zgodba pa se ponovi tudi
leta 1975 in še leto kasneje, ki je bila hkrati za stratos tudi najbolj uspešna.
Kmalu so se pojavila zasebna moštva s stratosovimi dirkalniki. Eno od najbolj uspešnih
zasebnih moštev je bilo Chardonnet de France z voznikom Bernardom Darnichejem, ki je postal
najuspešnejši voznik stratosa v zgodovini. Skupaj je zmagal kar 33-krat. Leta 1977 je lanciina
ekipa postala del fiatovega športnega moštva, marketinški zahtevki po reklamiranju fiatovega modela
131 pa potisnejo stratusa v drugi plan. Fiat 131 postane ekskluzivni tekmovalec fiatove grupacije,
stratos pa, čeprav v drugem planu, vseeno pokaže zobe in leta 1978 zmaga na kar 13 relijih.
Leta 1981 je lancia predstavila svoj novi avtomobil za skupino B, model rally 037, stratos
pa s tem odhaja v zgodovino. Kljub temu zasebna moštva v svoji floti s stratosom še naprej nizajo
uspehe, vse do leta 1982, ko legendarnemu stratosu poteče homologacija. Čeprav je bila proizvodnja
stratosa razmeroma kratka, je avtomobil v reli tekmovanjih uspel narediti izjemen uspeh. Bil je
prvi reli avtomobil v zgodovini narejen le za dirkanje in eden od najbolj radikalnih avtomobilov
nasploh. Začetnik izjemno močnega razreda B (prepovedan zaradi premočnih in prenevarnih
avtomobilov) in današnjih WRC avtomobilov, je danes prava redkost. Naredili so vsega 492 primerkov
stratosa, čeprav gospod Bertrone trdi, da je prava številka 502. Cesare Fiorio, človek z začetka
zgodbe, ki je svoje sanje uspel pretvoriti v resničnost, je tako opisal legendo reli tekmovanj:
"Uspeli smo narediti izjemen avtomobil, ki je prestrašil ostale proizvajalce, nekateri so
zaradi tega preprosto prenehali z udejstvovanjem v reliju." To je torej stratos, legenda iz
stratos-fere.
NLP iz Lancie
Prvi avtomobil v zgodovini izdelan izključno za reli tekmovanja je delo slavnih lamborghinijevih ljudi – Gianpaolla Dallare in Marcela Gandinija. Imenoval se je lancia stratos.