Morda se sodoben človek s pametnim telefonom v žepu samemu sebi zdi napredno bitje, a ko se usede v avto in se zapodi v dopoldansko prometno konico, se po načinu razmišljanja vrne v srednji vek. Prav neverjetno je, kako je današnje človeštvo sprijaznjeno, da vrže stran kar 70 odstotkov energije, ki jo vlaga v pogon vozil na motor z notranjim izgorevanjem in da je avtomobil, ki pomeni enega največjih stroškov v življenju posameznika oziroma družin, v povprečju kar 97 odstotkov vsega časa neizkoriščeno parkiran. Tudi številka o tem, da je v več kot 90 odstotkov od 1,25 milijona smrtnih prometnih nesreč na leto krivda na voznikovi strani, je strašljiva, ko pa se imamo za družbo, kjer naj bi tehnologija varovala naša življenja in nam preprečevala napake. Da o vplivu na zdravje, ki ga povzroča onesnažen zrak, ne govorimo.
Ponz Pandikuthira, vodja produktnega planiranja pri Nissan Europe, je za Žurnal24 predstavil najnovejše smernice na področju inteligentne mobilnosti v mestih, ki bo temeljila na vse bolj povezanih in vse bolj avtonomnih vozilih.
Prav mesta so tista, ki bodo v bodoče odločala, kakšne avte bomo vozili, trdijo pri Nissanu in opozarjajo na naraščajočo politično in gospodarsko moč županov. "Prepričan sem, da bosta v roku kakih petih let Pariz in London uvedla ostre omejitve glede tega, kakšen tip vozil bo še smel v središče in kateri ne - glede na tip motorja, količino izpustov ...," opozarja Pandikuthira. In takrat bo potrebno ljudem ponuditi tudi alternativo, ki bo dovolj privlačna, udobna, predvsem pa bo presegala omejitve fiksnih linij javnega potniškega prometa.
Kam privede neinteligentna mobilnost z nakopičenimi vozili, priča podatek o doslej najdaljšem zastoju na svetu. Zgodil se je leta 2010 na Kitajskem. Bil je dolg kar 100 kilometrov, trajalo je 10 dni, da se je povsem razkadil. Si predstavljate, da bi bili v njem?
Mesta imajo v rokah škarje in platno, kakšne avte bomo vozili
Predvsem na področju delitvene ekonomije Nissan veliko pričakuje, saj njegovi produktni načrtovalci menijo, da bodo ljudje iz zdajšnjega stanja “lastnika” vse bolj prešli na "uporabnika", ki bo plačeval za svojo mobilnost, ne pa za neizkoriščen parkiran avto. "Temeljni razlog, da gremo ljudje tudi danes v nakup avta, je še vedno potreba za prevoz od A do B, medtem ko so stopnja prestižnosti in preference glede oblike drugotnega pomena," tako Pandikuthira.
Ena od možnosti, ki se vse bolj razvija in v nekaterih mestih daje že zelo dobre rezultate, je "najem" mobilnosti, ko se skupinica nekaj ljudi poveže skupaj glede na svoje mobilne navade, ki se čim manj prekrivajo. V zameno za fiksni mesečni strošek nimajo težav s parkiranjem in servisi, en avto pa je veliko bolj izkoriščen.
Druga variacija tega modela je, da bi posameznik za fiksen mesečni znesek glede na trenutne potrebe čez teden uporabljal majhen avto, za vikend družinskega suva, po potrebi pa tudi tovorni avto ali kakšen športni model. Na ta način bodo odpadli kompromisi, ki jih morajo kupci avtov sprejemati glede tistega, kar si želijo in tistega, kar večinsko potrebujejo.
Ena od možnosti so tudi (avtonomna) vozila s šestimi do osmimi sedeži, ki bi uporabnika pobrala in pripeljala v neposredni bližini njegovega starta in cilja. Takšen tip vozila je v Ženevi predstavil Renault (na fotografiji spodaj).
Kje je v tej zgodbi logika za proizvajalce, ki vendarle stremijo k čim višjemu številu prodanih vozil? Ljudje pri Nissanu menijo, da je mogoče pozitivne dohodke zagotavljati tudi znotraj novih modelov, saj bo sicer fizičnih kupcev resda manj, se bodo pa avtomobili zaradi intenzivnejše rabe hitreje menjali.
Hkrati Pandikuthira omenja možnost za povsem nove poslovne modele, ki jih s seboj prinašajo električna vozila. Ta bodo postajala potujoča skladišča energije, ki bi jo bilo mogoče zelo koristno izkoristiti. Lastnik bo takšen avto prek noči ceneje napolnil ob pomoči energije, shranjene v hišnih baterijah, in ki seveda ni bila ustvarjena v termoelektrarni, nato pa bo tako vozilo v središču mesta v dnevni konici elektriko vračalo v omrežje v zameno za določeno plačilo.
Kot preskok z analognega modema na širokopasovni internet
Še eno pomembno področje, o katerem zelo intenzivno razmišljajo pri Nissanu, je prometna varnost, pri čemer bo ključna prelomnica 5G generacija mobilnega omrežja. "To bo v primerjavi z zdajšnjim 4G tako, kot da bi primerjali analogni ruter s širokopasovnim internetom," je o tisočkrat višjih hitrostih mobilnega omrežja slikovit Pandikuthira.
5G bo v prometu zelo pomemben, saj bodo avtomobili lahko v realnem času komunicirali med seboj. "Najlažji način, da preprečiš neko nesrečo, pa je, da veš, kje so v istem trenutku drugi avtomobili. Ni torej le hitrost ključna pri nesrečah, ključno je, da ob nesreči udariš v nekaj trdnega."
Zmožnosti 5G bodo s seboj prinesle razmah avtonomne vožnje, je prepričan Pandikuthira, sicer pa je Nissan že pri zdajšnjih serijskih avtomobilih storil konkretne korake naprej v obliki sistema Propilot, s katerim je opremil modela leaf in qashqai. Propilot namreč že omogoča samodejno vožnjo znotraj enega avtocestnega pasu, naslednja logična koraka pa sta samodejna vožnja znotraj več pasov in končno v v urbanem okolju.
andrej.leban@zurnal24.si
Al pa mu poslje članek po brzojavu.
če bi še eno teslo kupu, jo ne bi imel kam parkirat
Zoki, koliko časa je že zaprta Hradetskega cesta?