Nekateri starši več zapravijo za kavo kot za varnost otroka

Foto: EPA
Foto: EPA
Slovenija je ena od najbolj uspešnih držav EU, ko gre za varnost v vožnji, še posebej otrok. Še vedno pa nismo blizu strategije 0, ko v prometu ne bomo več šteli mrtvih. Rezerva je, saj je v marsikaterem slovenskem avtomobilu še vedno »šef« otrok, ki bi moral biti pravilno privezan in vstavljen v njemu primeren avtomobilski sedež.
Oglej si celoten članek

Zadnji podatki, ki so jih zbrali pri Agenciji za Varnost v prometu (AVP) kažejo, da se Slovenci v prometu počutimo srednje varno, kar je povod za nadaljnje izboljšave. Še posebej občutljiva tematika je varnost otrok v avtomobilu. Kot zaznavajo na AVP, pa tudi drugi deležniki, ki statistično spremljajo varnost otrok v prometu v EU, smo Slovenci dobro ozaveščeni o uporabi avtosedeža, slabše pa nam gre pri varnem in pravilnem pripenjanju otrok.

Za dva razreda mrtvih otrok

Če smo imeli še pred nekaj desetletji tudi po 600 umrlih v prometu na leto, tudi po dva razreda otrok, pa je danes stanje veliko boljše. Na leto v prometnih nesrečah umre nekaj več kot 80 oseb, cilj do leta 2050 pa je »Vizija 0«, kar pomeni, da v prometu na naših cestah ne bo več smrtnih žrtev.

Foto: Profimedia prometna nesreča avtomobil

1,2,3 Varno me pripni, je projekt, ki je nastal na pobudo Zavoda Varna pot. Njegov pobudnik, ustanovitelj in predsednik Robert Štaba je na okrogli mizi, ki so se je udeležili tudi predstavnik policije, AVP, reševalec, pa tudi predstavniki izdelovalca avtosedežev Cybex in trgovca Baby Center, največjega prodajalca avtosedežev pri nas, je v uvodu povedal, da je Slovenija v zadnjem desetletju redno med najboljšimi šestimi državami EU na področju varne vožnje. Zasluga gre tako vzgojiteljem v vrtcih, učiteljem v šolah, državnim organizacijam, nevladnemu sektorju, staršem, pa tudi zakonodaji, ki je varnosti otrok namenila veliko pozornosti. Štaba poudarja, da varnost otrok v prometu vsekakor izboljšujejo tudi novi varnostni standardi vozil, pa tudi napredek na področju otroških avtosedežev, zato pozdravlja revolucionarni Cybexov avtosedež, ki ima vgrajeno zračno blazino za primer trčenja vozila.

Foto: ADAC Otroški sedež test

Otrok ne sme odločati

Štaba pravi, da so take tehnološke novosti uvedene tudi zato, ker so starši pogosto preveč tolerantni do otrok, ko gre za prevoz v vozilu. Prav ti otroci, ki so »šefi v vozilu« in niso pravilno pripeti, ali sploh niso pripeti, ne sedijo v njim primernem avtosedežu, ali pa avtosedež ni zasidran, so pogosto poškodovani ali umrli v prometnih nesrečah in so del črne statistike.

"Slovenija ima strategijo v varnosti v prometu. Mi, ki smo zaznamovani s posledicami prometnih nesreč, si želimo še večje revolucije. Če mi ne merimo učinkov policije, zakonodaje, šolskega sistema, ne vemo, ali gremo v pravo smer. Zato morajo imeti nacionalni programi odprta merila," pravi Štaba.

V AVP so se pridružili evropskemu projektu, v katerem so leta 2022 naredili raziskavo oziroma so opazovali pripetosti otrok v avtosedežih in opazovali tudi uporabo varnostnega pasu. Raziskavo so letos ponovili.

Letos so izvedli 3009 meritev uporabe varnostnega pasu. 95 odstotkov vseh potnikov v Sloveniji je bilo pripetih. Na avtocesti in cestah izven naselja je bil ta odstotek večji (97-odstotkov), v naseljih pa malo manjši (93-odstotkov).

Foto: Profimedia Varnostni pas pripenjanje

Kratka razdalja ne sme biti izjema

Statistika kaže, da so vozniki in potniki spredaj bolj dosledni pri uporabi varnostnega pasu (96 odstotkov), potniki v drugi sedežni vrsti pa temu posvečajo premalo pozornosti (78 odstotkov). Letos so pri AVP v sodelovanju s policijo dodali tudi opazovanje oziroma pregled vozil, v katerih so otroški sedeži. Skupaj je bilo pregledanih 247 vozil. 91 odstotkov voznikov je uporabljalo varnostne sedeže pri prevozu otrok, večina tistih, ki jih niso uporabili, pa so izjavili, da potujejo na razdalji, krajši od petih kilometrov. 89 odstotkov je ustrezno uporabljalo otroške sedeže. Kot ugotavljajo na AVP, so bile najbolj pogoste napake oziroma kršitve, da je bil otrok prerahlo pripet, ali pa je bil sedež neprimeren glede na otrokovo višino in težo.

"Naše akcije potekajo v smeri izboljšanja pripetosti in uporabi otroških sedežev. Opozarjamo vse, da tudi za kratke poti otroke posedejo v otroški varnostni sedež in jih tudi pravilno pripnejo," je povedala mag. Saša Jevšnik Kafol, namestnica direktorice na AVP.

Foto: Citroën Citroën otroški sedež, otroci

Mag. Ivan Kapun, vodja Sektorja prometne policije Generalne policijske uprave (GPU) za Nadzor varnega poteka prometa je potrdil, da je se stanje varnosti v cestnem prometu izboljšalo in dodal, da lahko sami na najhitrejši in najlažji način poskrbimo, da bo še bolje. To storimo tako, da v vozilih uporabljamo varnostni pas in zadrževalnike.

"Starši lahko to dosežejo najlažje. Statistika pa kaže, da niso vsi starši tako odgovorni. V prometnih nesrečah je privezanost manjša. Običajno jo zakrivi nekdo, ki ne upošteva prometnih predpisov. Redkeje se prometne nesreče zgodijo po nerodnosti. Privezanost v prometnih nesrečah je med vozniki in sopotniki med 83 in 84 odstotki. Policisti imajo že več kot 20 let v fokusu nadzor uporabe varnostnega pasu. Številke zadnjih let kažejo na to, da izvedemo za neprivezanost z varnostnim pasom med 30 in 40 tisoč ukrepov, samo letos smo jih že 19.000. Povprečno v 4.000 primerih na leto ugotovimo tudi neuporabo zadrževalnih sistemov, kjer pa govorimo ravno o varnosti otrok," poudarja Kapun.

Foto: Profimedia Otroški sedež

Otrok poletel skozi vetrobransko steklo

Policisti opozarjajo, da so prav vožnje na kratke razdalje v domačem okolju pogosto usodne, kot tudi sklepanje staršev, da za drugi družinski avto ne potrebujejo dragega in dobrega otroškega avtosedeža. Kapun pravi, da so policisti pozorni na to, da ima otroški avtosedež ustrezne certifikate, ki sploh omogočajo prodajo izdelka. Kazen za neuporabo zadrževalnih sistemov ali varnostnih pasov je sicer 120 evrov.

Na okrogli mizi je spregovoril tudi Robert Sabol, reševalec in inštruktor na Reševalni Postaji Ljubljana, ki se je v 34 letih dela soočil tudi s smrtjo otrok v prometu. "Delovanje sil na otroka pri trčenju je še veliko večje kot na odraslega. Glava dojenčka predstavlja tretjino njegove višine, glava je pripeta na vrat. V pojemkih v prometnih nesrečah na glavo in vrat delujejo velike sile, zato sta prav glava in vratna hrbtenica najbolj izpostavljeni," pravi Sabol, ki je dejal, da je doživel, da so otroci, ki niso bili pripeti ali niso bili v zadrževalnikih poleteli skozi vetrobransko steklo. Posledica je bila seveda smrt.

Tudi sam opaža, da je stanje danes boljše, avtomobili so varnejši, prav tako zadrževalniki.

Foto: Andrej Leban otroški sedež, avtosedež

Preberite navodila ali vprašajte prodajalca

Pri proizvajalcu avtosedežev Cybex so pred tremi leti predstavili prvi otroški avtomobilski sedež z vgrajeno zračno blazino. Letos so predstavili izboljšano različico. Nemška avtomobilska organizacija ADAC, ki izvaja primerjave avtosedežev, je avtosedež označila za najbolj varen na trgu. Generalna direktorica podjetja, zadolžena za Balkan Selma Busovača je na okrogli mizi poudarila, da danes starši drugače gledajo na prevoz otrok kot v preteklosti, ko so slepo mislili, da otrok ni treba privezovati, saj tudi sami niso bili in se jim ni nič zgodilo. "Danes imajo starši telefon v roki in so oboroženi z vsemi vrstami informacij. Tudi v Cybexu stalno izvajajo natančne analize, kaj starši na trgu iščejo in zahtevajo. Že vrsto let nihče ne bi kupil avtomobila brez zračne blazine, zakaj razmišljati drugače pri otroških sedežih," se sprašuje Busovača, ki je podala tudi nasvete staršem, kako se lotiti nakupa avtosedeža in katere so bistvene napake, ki jih počnejo.

"Veliko staršev otroški avtosedež ne uporablja pravilno. To pa zato, ker ne preberejo navodil za uporabo. Prav tako je zmotno mišljenje, da je otrok prehitel svojo starost, zato ne potrebujejo več manjšega avtosedeža. Nekateri starši prezgodaj uporabijo avtosedež za naslednje starostno obdobje. Leta in višina so osnova za pravilno uporabo avtosedeža."

Foto: Žurnal24 Otroški avtosedež

Cena odločilna za nakup 

Branko Marinič, vodja blagovne znamke v Baby Centru pravi, da danes vse več ljudi otroški avtosedež kupi preko spleta, veliko pa tudi iz druge roke brez znane zgodovine. Če je bil sedež udeležen v prometni nesreči, namreč ni več varen. "Cena je na žalost še vedno eden glavnih dejavnikov pri nakupu otroškega avtosedeža. Na drugem mestu so varnostni testi. Zanimivo je, da so številni še vedno pripravljeni plačati 500 evrov ali več za pametni telefon, 1.000 evrov za pitje kave v enem letu, varčujejo pa pri izdelku, kot je otroški avtosedež, ki bo zaščitil življenje otrok," pravi Marinič. Dodaja še, da v Baby Centru preverijo varnostne teste izdelkov, ki jih prodajajo in sodelujejo s preverjenimi znamkami. "Nosimo veliko družbeno odgovornost, saj smo največji prodajalec otroških avtosedežev, zato se povezujemo tudi z institucijami za varnost otrok na cesti," pravi Marinič.

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 0

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.