Napoved: Kmalu utegnete ostati brez svojega mehanika

Foto: Anže Petkovšek Pregled podvozja
Foto: Anže Petkovšek Pregled podvozja
Za neodvisne mehanične delavnice prihajajo težki časi.
Oglej si celoten članek

Nemški Inštitut za avtomobilsko gospodarstvo (IfA) glede na izsledke raziskave "Servisni trg 2040", napoveduje, da bo V Nemčiji do leta 2030 svoja vrata zaprla vsaka peta neodvisna mehanična delavnica, do leta 2040 pa naj bi jih ugasnilo že 40 odstotkov.

Klub temu, da imajo trenutno mehaniki polne roke dela, so čakalne vrste za popravilo ali servis vozila so bistveno daljše kot pred koronakrizo. Vzrok za tako črnoglede napovedi sta elektrifikacija in digitalizacija vozil. Električni pogon naj bi prinesel polovic manj dela v servisni delavnici, saj bodo dobičkonosne storitve, kot je menjava olja v prihodnosti za mehanike le še lep spomin. Na drugi strani pa bo digitalizacija, ki je močno povezana s podatki, ki so nujno potrebni za servis in popravilo vozil, postala zelo draga, kar pomeni, da bodo morali neodvisni mehaniki v svoje delavnice in orodja investirati še bistveno več denarja.

Kako veliki bodo izzivi, opozarja priznani slovenski mehanik Primož Rožnik, ki je pred kratkim zaprl svojo neodvisno delavnic in zdaj deluje tehnični inštruktor za Adria regijo pri podjetju KMAG/VCAG.

Foto: Anže Petkovšek Mehanik leta 2019

Informacije bodo postale še dražje in slabše dostopne

"Po eni strani smo tako s tržnim deležem električnih vozil kot po starosti voznega parka nekoliko za Nemci, na določenih področjih pa niti ne. Dejstvo pa je, da prihajajo težki časi za neodvisne avtoservise," pravi Rožnik, ki kot največjo težavo za neodvisne mehanike pri nas ne vidi elektrifikacije, ampak digitalizacija. Vedno več sistemov je namreč povezanih s težavami s programsko opremo. Če mehanik nima povezave s samo tovarno in posodobitvami bo težko opravljal svoje delo.

"To je podobno kot s telefoni – marsikatera funkcija ne dela zaradi zastarele programske opreme, nekdo pa na pooblaščenem servisu samo posodobi program in vse dela normalno, oziroma še boljše kot prej. Povezava med nepooblaščenim servisom in tovarno bo vedno težja. Zdaj je to preko diagnostik še možno, vendar pa so potrebna določena znanja in protokoli, treba je plačevati določene licence, ki so različne pri različnih znamkah. V prihodnje pa bo to zagotovo še bolj oteženo," razloži strokovnjak.

Male mehanike je do zdaj ščitila zakonodaja, po informacijah, ki jih ima Rožnik, pa so direktive o skupinskih izjemah letos potekle, nekatere že lani, samemu pa kljub poizvedovanju ni uspelo pridobiti podatkov, kako je s tem za naprej. "O tem se bo veliko govorilo, tudi na evropski ravni. Za neodvisnega mehanika to pomeni, da bo njegovo delo še bolj onemogočeno, kot je zdaj," razloži Rožnik, ki smo ga vprašali tudi, zakaj je zaprl svojo mehanično delavnico v Horjulu, kamor so svojo vozila na servisi in popravilo vozili lastniki vozil iz vse Slovenije. "Vzroki in okoliščine so bile povsem druge. 30 let samostojnega dela je bilo dovolj, čeprav ne obžalujem niti enega trenutka na svoji poti. Odločil sem se za druge izzive."

Foto: Gregor Prebil Mehanik leta 2016 Primož Rožnik

Kako preživeti kot neodvisni mehanik?

Ima pa Rožnik nekaj nasvetov za vse mlade mehanike, to je čim več izobraževanj in sposobnost hitrega prilagajanja. Nepooblaščene delavnice se bodo morale po besedah sogovornika v prihodnosti specializirati v eno znamko. Več znamk bo težko obvladovati. Po eni strani je olajševalna okoliščina, da se različne znamke združujejo v eno platformo.

Če pogledamo Stellantis, sta bili včasih povezani znamki Citroën in Peugeot, zdaj se na istih platformah izdelujejo še vozila znamk Fiat, Jeep in še številni drugi. "To pomeni, da jih ni treba imeti različnih orodij za servis. Druga zadeva pa je specializacija v sklop vozila in ne znamko. Na primer, da se bodo morali specializirati samo na menjalnike, motorje, določene druge elemente. S svojo specializacijo lahko drugim dodatno delaš usluge," pravi Rožnik, ki še pravi, da kljub elektrifikaciji ne bo manj dela za mehanike: "Če pogledamo sam pogonski sklop bo dela manj, saj je manj kompleksen. Sama električna vozila pa so zaradi asistenčnih sistemov in vgrajenih tehnologij kompleksna in polna novih izzivov. Treba se bo prilagoditi na drugačne vrste popravil na vozilih, kot smo jih bili vajeni do danes."

Foto: Gregor Prebil Mehanik leta 2019 Žan Umek

Mladi mehanik upa, da bodo na cesti še dolgo avtomobili na bencin in dizel

Značilno za Slovenijo je, da je veliko mehaničnih delavnic družinskih, v katerih delata oče in sin. Prenašajo se iz roda v rod. Ena takih je na krasu, kjer je mladi mehanik s strani mentorja - očeta, ki je 30 let uspešno vodil delavnico, pred kratkim prevzel posel. Žan Umek, ki je v Izboru Mehanik leta slavil zmago leta 2019, je za Žurnal24 spregovoril o videnju svoje prihodnosti v poslu mehanika. Upa, da bo prav tako svetleča, kot je bila očetova. "Vsekakor bom delal na tem, da bodo stranke z mojo storitvijo zadovoljne. Se zavedam pa, da bo potrebno iti v korak s časom in vlagati v vse več pripomočkov, ki niso ravno poceni. Le tako bom lahko hitro in učinkovito popravil novejše avtomobile, ki imajo veliko več zaprtih modulov za diagnostiko. Za vsako znamko avtomobila bo kmalu potrebno iti v ''nakup'. Bojim se, da bodo neodvisni serviserji, ki ne bodo imeli dovolj znanja in tehnične podpore v ozadju propadli."

Foto: Žurnal24 Kandidat za Mehanika leta 2019 Žan Umek

Umek meni, da bodo trendi zapiranja neodvisnih delavnic v Slovenijo, za razliko od Nemčije, prišli z zamikom. Pravi, da je Nemčija glede zahtev v prometu in na vozilih veliko pred nami. Že po tem, da glede na emisijski standard omejujejo določenim modelom vozil vstop v mesta. "Logično so potem prebivalci države prisiljeni v nakup novega, novejšega, naprednejšega vozila. Sklepam, da so zato v Nemčiji neodvisni mehaniki že veliko bolj pripravljeni na spremembe. Lahko pa to sprejmemo v dobro nas neodvisnih mehanikov, saj bomo lahko pripravljeni na spremembe, ki nas bodo doletele in se bomo na te lažje in bolje pripravili," pravi Umek.

Priznava, da še ni pripravljen na popravilo električnega vozila, saj živi na območju, "kjer na srečo ni veliko električnih vozil, ali pa so še v garanciji, tako, da priložnosti za popravilo nisem še imel. Se pa zavedam, da bodo začeli prihajati tudi taki avtomobili in, da bo treba razširiti znanje tudi na električne avtomobile."

Umek upa, da bodo na cestah še dolgo časa vozila z motorji na notranje zgorevanje in pravi, da je pri električnih avtomobilih še veliko nedorečenih stvari glede same izdelave in reciklaže. Vsekakor pa bo skrbno spremljal, kaj se bo dogajalo in po potrebi začel razmišljati tudi v tej smeri.

Pri tem kot zelo pomembna vidi izobraževanja, ki pa se jih nekateri mehaniki ne zavedajo dovolj dobro. "Za znanje je treba kdaj tudi plačati, saj boš le tako uspešen. V bližnji prihodnosti se bom udeležil izobraževanj na področju elektronike in pridobil kakšen nov certifikat za popravila. Upam, da se bodo izobraževanja spet začela, kot so bila pred koronavirusno krizo," zaključuje Umek.

Foto: GMT 15. tehnološka konferenca GMT/Metron Bernardin

Neposredni stik z dobavitelji in prakso na izobraževanjih 

Eno od podjetij, ki veliko vlaga v povezovanje dobaviteljev in neodvisnih mehanikov, pa tudi izobraževanja slovenske avtomehanične stroke je podjetje GMT, ki vsako leto organizira Tehnološko konferenco, na kateri neodvisni mehaniki v teoriji in praksi spoznajo nove naprave in trende v avtomobilski industriji.

Matej Habjan, produktni vodja v podjetju GMT, pravi, da je "prihodnost malega mehanika za zdaj še vedno v rokah mehanika samega". Pravi, da za razliko od skandinavskih držav in držav srednje Evrope na našem ozemlju še ni vidnih večjih sprememb na poprodajnem trgu, kjer je prisotnost malega mehanika oziroma njihova številčnost največja.

Habjan pravi, da vsak 'tektonski' premik v poslu, kot je v avtomobilski dejavnosti elektrifikacija vozil, pomeni nevarnosti in priložnosti. Dva ključna dejavnika, ki bosta po njegovem mnenju vplival na obstoj neodvisnega mehanika sta znanje in volja do dela. "Če ima posameznik interes in bi rad po poklicu postal mehanik potrebuje investicijo v svoj čas in znanje," pravi Habjan in dodaja, da skušajo v skupini GMT pomagati prav neodvisnim mehaničnim delavnicam. Zato posredno sodelujejo s proizvajalci vozil, ki so njihovi dobavitelji in v veliki meri isti kot tisti, ki avto dele vgrajujejo v nova vozila.

Foto: GMT 14. Tehnološka konferenca

"Dober primer prakse, ki sicer ni toliko povezan z elektrifikacijo, še vedno pa je aktualen, so žarometi. Podjetje GMT d.o.o. sodeluje s tremi glavnimi proizvajalci originalnih žarometov, ki so Valeo, Hella in Magneti Marelli. Podobno se dogaja tudi na drugih segmentih avto delov, ki so bolj povezani z elektrifikacijo. Sodelujemo s priznanimi dobavitelji, preko katerih že sedaj ponujamo npr. kompresorje klime za električna vozila (Denso), Bosch in Delphi sta prav tako izredno prisotna pri novih tehnologijah," razloži sogovornik, ki kot pomembno izpostavlja, da dobavitelji poleg artiklov nudijo tudi znanje.

"Sicer ne toliko, kot bi morebiti želeli zaradi protekcionizma 'know how-a', patentov principalov oziroma snovalcev novih vozil, pa vendar dovolj, da lahko našim strankam preko Avto Akademije, predvsem pa prek našega vsakoletnega dogodka Tehnološka konferenca, postrežemo z atraktivnim programom o novih tehnologijah, ki je mešanica teorije in prakse. Na dogodku lahko udeleženci dobijo mnogo več informacij kot bi jih dobili z brskanjem po internetu, glavna dodana vrednost pa je, da so v neposrednem stiku s proizvajalci," zaključuje Habjan.

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 7

  • 09:18 13. Oktober 2023.

    Nastali bodo računalnišk-diagnostični centri , ki bodo z računalnikom samo ugotovili napako , napako pa bodo odpravljali samostojni mehaniki , …

  • 08:57 13. Oktober 2023.

    Naš narod je iznajdljiv,se bodo že prilagodili.Če imamo tire še marije terezije,bodo pa še servisi toliko časa,nismo mi nemčija

  • 08:21 13. Oktober 2023.

    Kmalu boš avto namesto mehaniku, peljal k hekerju.

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.