Težava je, da so električni avtomobili za marsikaterega kupca preprosto predragi. To je na otvoritveni slovesnosti IAA v Münchnu pred zbranimi avtomobilskimi šefi poudaril celo nemški kancler Olaf Scholz: "Kot proizvajalci vozil s ceno močno vplivate na povpraševanje". Na razstavnem prostoru VW je postal bolj konkreten: "Dobro je, da je znamka dela na osnovnem električnem avtomobilu za 25.000 evrov," je Scholz namignil na težko pričakovani model ID.2, ki je načrtovan za leto 2026. Scholz je dejal, da pospeška v e-mobilnost "ne bo, če ne bo ponudb, ki bodo cenovno dostopne številnim državljanom".
11.000 evrov dražji od vozil z motorji z notranjim zgorevanjem
Po raziskavi svetovalne družbe Deloitte so električni avtomobili s povprečno 42.000 evri za 11.000 evrov dražji od avtomobilov z motorjev z notranjim zgorevanjem. V najnovejšem monitorju mobilnosti Acatech Academy of Engineering Sciences objavljenem konec leta 2022 je bil to glavni razlog proti nakupu električnega avtomobila. 71 odstotkov vprašanih je dejalo, da so električni avtomobili zanje enostavno predragi.
Največji vzrok za visoko ceno električnega avtomobila je baterija. Predstavlja do 40 odstotkov proizvodnih stroškov, je povedal avtomobilski strokovnjak Ferdinand Dudenhöffer iz Centra za avtomobilske raziskave (CAR) v Duisburgu. Ker gre za majhne prodajne količine električnih avtomobilov, ni mogoče proizvajati tako učinkovito kot vozil z motorji z notranjim zgorevanjem, ki v velikem številu zapuščajo proizvodne trakove avtomobilskih tovarn.
Temu primerno visoke so tudi izhodiščne cene. Na Dudenhöfferjevem trenutnem seznamu 30 najbolj priljubljenih električnih modelov sta le dve vozili pod 30.000 evrov: dacia spring za slabih 23.000 evrov in smart fortwo, ki je tik pred koncem prodaje, za 22.000 evrov. Za naslednika Smarta #1 pa znamka zahteva več kot 42.000 evrov. Kompaktni VW ID.3 se začne pri slabih 40.000 evrih, opel corsa E pri skoraj 35.000 evrih, poročajo nemški mediji.
Premije znižane: industrija želi še naprej denar davkoplačevalcev
K temu je treba prišteti še znižanje za državne nakupne premije, ki je skupaj z vsemi drugimi privilegiji za električne avtomobile nemške davkoplačevalce že stalo milijarde evrov. Za komercialne kupce je bila s 1. septembrom subvencija v celoti odpravljena, za zasebnike je ob prelomu leta padla z največ 6.750 evrov na 4.500 evrov. Zmanjšanje je prišlo prezgodaj, odločitev nemške vlade kritizira predsednik Acatecha Thomas Weber, ki je bil član skupine strokovnjakov, ki je do leta 2021 svetovala zvezni vladi. Cene so še vedno previsoke in število električnih avtomobilov premajhno, da bi zdržali brez podpore. "Zmanjševanje je zdaj kontraproduktivno," pravi.
Verjetno bo minilo nekaj let, preden bodo cene padle na vseh ravneh. "Cenovno dostopen električni avtomobil bo prišel, vendar ne letos in ne naslednje leto," pravi Dudenhöffer. Po njegovi napovedi bodo cene začele postopoma padati šele od leta 2026 naprej. "Potem bo nakup električnega avtomobila bistveno cenejši," pravi strokovnjak za avtomobilski posel.
Fabian Brandt iz svetovalne družbe Oliver Wyman pričakuje celo, da bodo cene že leta 2026 ali 2027 enake kot pri vozilih z motorji z notranjim zgorevanjem. Dudenhöffer je manj optimističen. Razlika v ceni ne bo popolnoma izginila vse do leta 2030. Strokovnjaki Deloitta pričakujejo, da se bo to zgodilo med letoma 2028 in 2030.
Cene bi se lahko zares znižale le, če bi večje proizvodne količine zmanjšale proizvodne stroške, hkrati pa bi se baterije z rastjo povpraševanja pocenile, pravi Dudenhöffer. VW pričakuje, da bo nova standardna celica, ki bo postopoma uvedena v celotni skupini od leta 2026, znižala ceno baterij do 50 odstotkov.
VW ID.2all za 25.000 evrov, ki ga je pohvalil kancler Scholz, bo na trg prišel šele leta 2026. "Če bi se to zgodilo prej, bi bilo še bolje," priznava šef Volkswagna Thomas Schäfer in dodaja: "Na žalost ni hitrejše poti." Rast cen surovin je doseganje cilja še otežila, kar pomeni, da bo še težje na cesto spraviti še cenejši model za 20.000 evrov, ki naj bi bil VW ID.1. "Delamo na tem," besede Schäferja navaja nemški focus.de, ki priznava tudi, da rešitve še nimajo.
Menim, da se nam ni bati tega, da bi EU delničarji v avtomobilski industriji dopustili, da ne bi oni imeli …
ne maram zastonj tega sranja
Kitajci že ne bodo solili pamet Nemcem, pravi Ursula von der Leyen.