Majhni in mikro avtomobili zavzamejo manj prostora, hkrati omogočajo, da je mestni avtomobilski promet učinkovitejši, njihov vpliv na podnebje je ugodnejši. Nekateri proizvajalci vztrajajo v razredu majhnih mestnih vozil - spet drugi se zanašajo na donosnejše modele. Kot piše spletni Automobilwoche nemška industrija vidi nadaljnje priložnosti za mestne in celo mini avtomobile, vendar predvsem tiste z elektromotorji. A poznavalci govorijo o zredčeni ponudbi, lastniško vozilo pa bi lahko postalo luksuzni izdelek.
V Nemčiji so po podatkih zveznega urada za avtomobilski promet decembra nove registracije upadle le pri majhnih avtomobilih, z izjemo enoprostorcev in avtodomov. V primerjavi z istim mesecem lani je prodaja majhnih vozil manjša za 4,1 odstotka. Njihov delež v celotni prodaji je znašal 9,6 odstotka. Najbolj priljubljen model je bila opel corsa. Mini avtomobili, kjer je prednjačil fiat 500, so dosegli 15,7-odstotno rast v prodaji, a je njihov delež med vsemi novimi avtomobili na cestah le 7,1-odstoten. Na drugi strani cveti prodaja SUV-jev, ki dosega več kot tretjinski delež.
Število modelov se manjša
Če pogledamo razred majhnih mestnih in mini mestnih avtomobilov skupaj, je dolgoročni trend jasen: kot je nedavno poročal »Handelsblatt« je med letoma 2012 in 2022 skupni delež padel s skoraj 24 na nekaj več kot 18 odstotkov. Panožno združenje VDA razmere kljub temu ocenjuje pozitivno. V preteklem letu je bilo po vsej državi na novo registriranih več kot 420.000 primerkov malih avtomobilov, od tega skoraj tretjina z električnim pogonom.
Ena od ugotovitev VDA je, da je v Nemčiji delež majhnih in mini avtomobilov še posebej visok pri baterijsko električnih avtomobilih. Odkar e-mobilnost beleži pospešek, tudi na račun državnih subvencij, so majhna, kompaktna vozila, postala še pomembnejša. Vendar pa so marže v tem avtomobilskem razredu omejene.
Veliki modeli prinašajo več denarja
Če lahko premijski in večji avtomobil prodate po višji ceni, običajno zaslužite več kot s prodajo manjšega avtomobila. Hkrati pa proizvodni stroški ne narastejo v tolikšni meri kot kaže končna cena. To poslovno pravilo je preprosto in dobro znano. Vendar pa bi to lahko povzročilo dodatno zmanjšanje ponudbe mestnih avtomobilov in avtomobilov namenjenih za kratke razdalje, predvsem zato, ker so veliki avtomobili bolj donosni. Glede na dobiček – tj. delež prodaje, ki ostane v blagajni – so bolj privlačni SUV-ji, limuzine ali modeli luksuznega razreda.
Proizvajalci z malčki dobro zaslužijo le, če dosegajo zelo visoke prodajne številke. Toda število ponujenih serij se krči. V primeru mini mestnih avtomobilov se je na nemškem trgu ponudba v desetletju prepolovila, s 24 na 12. Avtomobili, kot so ford ka, opel adam in citroën C1, so izginili iz cenikov. Nedavno tudi VW Up! v Nemčiji ni bilo več mogoče naročiti z motorjem na notranje zgorevanje.
Tudi drugi ponudniki imajo težave. Pri BMW-ju so leta 2013 predstavili kompaktnega e-pionirja i3, vendar je bilo povpraševanje majhno. Šele na začetku leta 2020 je skupina sledila z električnim Minijem in pred nekaj meseci z iX1 – vstopnim električnim SUV-jem. Renaultov šef Luca de Meo ne vidi neposrednega naslednika twinga. Nemški Ford je predčasno ustavil proizvodnjo fiest v Kölnu.
"SUV-izacija je prepoznavna po vsem svetu," pravi Stefan Bratzel iz Centra za avtomobilski management v Bergisch Gladbachu. "V luksuznem razredu trend prodaje ostaja močan - tržni deleži se bodo verjetno še naprej premikali od spodaj navzgor." Njegov kolega Benedikt Maier z Inštituta za avtomobilsko industrijo v Geislingenu pa pojasnjuje: "V času pomanjkanja surovin je logična poslovna odločitev, da se ponujajo predvsem izdelki z visokimi maržami."
Rast cen in čakanje na avto
Ogromen porast cen energije in surovin od začetka ukrajinske vojne ter elektronskih komponent, katerih povpraševanje je velikansko od koronske krize dalje, so del te zgodbe. "Običajni dvigi cen s strani proizvajalcev so v zadnjem času potekali v krajših intervalih in v večjem obsegu," pravi Maier. Manjša ponudba je povečala stroške izdelave osnovnih modelov. Malčki so namenjeni gospodinjstvom z manjšimi plačilnimi zmožnostmi, uporabnikom sekundarnih vozil, ali dostavnim službam. Po drugi strani pa je industrija pogosto in rade volje rezervirala razpoložljive kontingente čipov za svoja velika in dražja vozila.
VDA vidi velike izzive v elektroniki. "Zato lahko pride do podaljšanja dobavnih rokov za posamezne modele." Maier pa meni, da za zdaj ni pričakovati bistvene sprostitve cen za ključne surovine baterij, kot sta litij in kobalt. "Relativni stroški baterije v majhnih avtomobilih imajo večji vpliv kot v luksuznem razredu."
Kot pišejo nemški mediji bo VW leta 2025 predstavil mali e-avto v velikosti pola (ID.2). Njegova cena naj bi se začela pri 25.000 evrih. "Če bo ostalo pri tem, se bosta polo in ID.2 zamenjala," pišejo Nemci.
Malčki in okolje
Varčnejši motorji z notranjim zgorevanjem izpuščajo manj CO2. Pri majhnih e-modelih naj bi manjša poraba virov zmanjšala podnebno obremenitev. Prvi pogoj je, da je baterija napolnjena z zeleno elektriko - in s širitvijo obnovljivih virov energije. Med krizo čipov so številni kritizirali, da imajo majhni e-avtomobili slabosti v primerjavi z velikimi. Tudi sicer skeptična okoljevarstvena organizacija Greenpeace je pohvalila Volkswagnove načrte za razširitev serije ID navzdol. Prometnega strokovnjaka Benjamina Stephana pa je jezilo, zakaj VW e-Up in majhna električna vozila drugih proizvajalcev niso dobila prednosti pred večjimi vozili.
Načrti EU za Euro 7
Po drugi strani proizvajalci vozil poudarjajo, da bo strožji emisijski standard motorjev z notranjim zgorevanjem Euro-7 podražil predvsem majhne modele in jih naredil manj privlačne. "Dvig cen, ki bo posledica zahtevanega nadaljnjega razvoja, bo prizadel zlasti majhne avtomobile," opozarjajo pri VDA.
Priložnost za majhne avtomobile številni vidijo tudi v "delitveni ekonomiji", kjer mali avto z naročniškimi pristopi postaja vse bolj popularen. Vendar pa Bratzel vidi nevarnost, da bi splošna inflacija sama po sebi izrinila poceni avtomobile: "O družbeni razsežnosti avtomobilske mobilnosti je treba razpravljati več," je prepričan.