Policija ne vodi evidence kaznivih dejanj nedovoljenega prevrtavanja kilometrov, kljub temu pa so na naše poizvedovanje odgovorili, da v postopkih obravnave goljufij na škodo državljanov konstantno zaznavajo celo vrsto načinov izvršitve goljufij. V zadnjem obdobju se problematika navezuje predvsem na nakupe preko spleta. Od goljufij kjer domnevni prodajalec ni dostavil kupljenega vozila do prodaje popravljenih huje poškodovanih vozil, ki so jih prodajali kot nepoškodovane, do prodaje vozil brez ustrezne dokumentacije, brez plačanega davka, prodaje ukradenih vozil s ponarejenimi dokumenti, prodaje vozil v lasti lizing hiš s ponarejenimi dokumenti do vozil s prevrtenimi kilometri.
"Goljufije s številom prevoženih kilometrov so žal še vedno precej pogoste. Zanesljivejši so gotovo lastniki, ki lahko predložijo dokumentacijo s servisov avtomobila, kjer ob sprejemu vozila vpišejo tudi stanje števca. Nekatere znamke imajo elektronsko knjižico vozila, kar pomeni, da lahko stanje vozila, servisno zgodovino in število kilometrov preverite pri pooblaščenem serviserju. Stanje avtomobila lahko preverite tudi na spletu s pomočjo različnih spletnih strani za preverjanje zgodovine vozila. Vsekakor svetujemo, da se morebitni kupci pred samim nakupom seznanijo z vsemi težavami in pastmi pri nakupu rabljenega vozila tako v Sloveniji kakor v tujini. Nakup rabljenega vozila vedno predstavlja določeno tveganje. Zato svetujemo, da nakup vozila predvsem v tujini naredite pri pravni osebi, ki ima že določeno zgodovino poslovanja. Tovrsten nakup ima nekatere varovalke, s katerimi lahko morebitni oškodovanec uveljavlja odkrite napake. Prav tako se z nakupom pri uradnih trgovcih izognete možnostim goljufije, kjer vozilo dejansko ne obstaja," pravijo na policiji.
Stanje števca ni edini merodajni podatek
Pri DoberAvto.si, portalu za transparentni nakup rabljenih avtomobilov, so za zurnal24.si povedali, da se stanje izboljšuje, kupci se vedno bolj zavedajo kako pomembno je vzdrževanje, smo pa še daleč od tega, da bi se vsi zavedali, da stanje na števcu ni edini merodajni podatek ali je avto, ki ga kupujemo dober ali ne. "Na AMZS že vrsto let opravljamo pregled pred nakupom in če se kupec želi prepričati o dejanskem stanju in o morebitnih napakah, se lahko naroči na tak pregled v najbližjem AMZS centru s servisno dejavnostjo," pri Doberavto svetujejo vsakemu, ki kupuje rabljeno vozilo.
Pomemben podatek pri odločitvi za nakup rabljenega vozila so dejanski prevoženi kilometri. Ti namreč vplivajo na nadaljnje pravilno vzdrževanje vozila oziroma zamenjavo vitalnih delov (na primer zobati jermen). Če takšen del ni pravočasno zamenjan, lahko na vozilu nastane za več tisoč evrov poškodb. Zato na Tržnem inšpektoratu svetujejo, da pred nakupom ocenite, ali stanje vozila in vitalnih delov ustreza stanju števca prevoženih kilometrov. Pooblaščeni servisi nekaterih blagovnih znamk vozil imajo vpogled v servisne posege za vsa vozila, servisirana v EU, zato je pri njih mogoče ugotoviti oziroma približno oceniti dejansko število prevoženih kilometrov rabljenega vozila.
Kot nujno pred nakupom rabljenega vozila poudarjajo, da vsak preveri zgodovino vozila. Zato je na portalu za prodajo vozil ob oddaji oglasa potrebno vpisati tudi VIN številko, oziroma številko šasije, ki je kot nekakšna osebna izkaznica vsakega vozila. "Ker se na rednih tehničnih pregledih vedno vpisujejo tudi trenutni prevoženi kilometri se to stanje beleži v bazi podatkov OPSI in so javno dostopni vsem. Zato imajo oglasi na DoberAvto.si tudi prikazane kilometre v obliki grafa, ki ga generira spletna stran www.avtolog.si, pogoj pa je, da je bil avto že registriran v Sloveniji in da je bil vsaj enkrat na tehničnem pregledu, kjer se vpišejo podatki o stanju kilometrov," pojasnjujejo.
Opažajo namreč, da je v Sloveniji še vedno močno prisotno prepričanje, da so avtomobili vredni nakupa, če imajo največ do 120.000 ali 150.000 prevoženih kilometrov. "Seveda je logično, da cene z naraščanjem kilometrov padajo, ampak, ustrezno vzdrževan in redno servisiran avto danes brez težav prevozi vsaj 300.000 kilometrov, lahko pa tudi pol milijona ali celo več. Če samo realno pogledamo dejstva. Avto z dizelskim motorjem, ki je star več kot pet let in ima okrog 140.000 kilometrov, je na leto prevozil 28.000 kilometrov, kar je realna številka. Če je enak avto na primer s pol manj kilometri, pa bi nas moralo skrbeti. Tudi, če so kilometri realni je najverjetneje filter trdnih delcev uničen ali vsaj močno zapacan, saj avto ni imel možnosti redno opravljati samodejnega čiščenja – oziroma regeneracije filtra. To pa lahko za sabo potegne številne okvare. Dobro vzdrževan avto je torej še vedno dober in primeren za uporabo tudi z 200.000, 300.000 ali še enkrat toliko kilometri. Pomembna je servisna zgodovina in kako je lastnik ravnal z vozilom," pojasnjujejo na DoberAvto.
Na podlagi zadnjega prometnega dovoljenja (številka prometnega dovoljenja in registrske označbe vozila) lahko prek portala eUprava pridobite podatke o številu lastnikov v Sloveniji ter stanje števca prevoženih kilometrov pri zadnjem opravljenem tehničnem pregledu vozila, če je vozilo starejše od štirih let.
Na spletni strani Avtolog lahko na podlagi številke šasije (številke VIN) vozila dobite podatke o stanju števca kilometrov in lastnikih, ko je bilo vozilo na tehničnem pregledu v Sloveniji (zelo priročna spletna stran).
Na spletnih straneh autoDNA, Eurotax in tudi drugih se lahko proti plačilu pridobi zgodovino tega vozila, ki je zabeležena v raznih evidencah. Včasih se pri kakšnem vozilu na podlagi takega izpisa ugotovi, da je bilo vozilo že karambolirano v tujini ali ima drugačno stanje prevoženih kilometrov.
AVP: Vozni park se stara
Pri Javni agenciji za varnost v prometu (AVP) pravijo, da, če nekdo predela števec kilometrov (in zmanjša realno število prevoženih kilometrov), je velika verjetnost, da vozilo tudi tehnično ne bo ustrezno. Pojasnjujejo, da čeprav manjše (ali večje) število kilometrov ni nujno vedno kazalnik tehnične brezhibnosti oziroma absolutno merilo tehnične varnosti, obstaja korelacija med tema dvema spremenljivkama. "V skladu z Resolucijo o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa (2023–2030) je AVP kot enega od ukrepov za večjo varnost vozil predlagala MZI preučitev možnosti uvedbe dodatnih tehničnih pregledov vozil, na primer po popravilu po prometni nesreči in ob spremembi lastništva …," so pojasnili za zurnal24.
Pri vozilih, ki so bila kot rabljena kupljena v drugi državi, je treba pred registracijo v Sloveniji vložiti pri Finančni upravi zahtevek za plačilo davka na motorna vozila (DMV). Vsi registrirani uporabniki portala eDavki lahko preverijo z vpisom VIN številke vozila, če je bil DMV plačan. Ti podatki se dobijo tako, da se v zavihku »Vpogledi« poišče rubriko »DMV-vpogledi«, kjer se vpiše VIN številka, na podlagi katere se nato izpišejo podatki o tem vozilu – če je bil plačan DMV.
Na AVP dodajajo, da statistični podatki kažejo, da se vozni park v Sloveniji stara in v povprečju krepko presega 10 let. Vozila, starejša od 12 let, so tako v letu 2022 zajemala že skoraj 46 % vseh registriranih vozil v RS, med osebnimi vozili je njihov delež skoraj 70 %. "Naša želja je, da bi po naših cestah vozilo več sodobnih vozil, opremljenih z najsodobnejšimi varnostnimi asistenčnimi sistemi. Zato je naša naloga promovirati nakup novejših, varnejših vozil, saj bomo le tako tudi s stališča vozila povečali varnost in zmanjšali število žrtev v prometu. Ne glede na starost vozila in število prevoženih kilometrov, pa morajo lastniki poskrbeti za njegovo redno servisiranje in tehnično brezhibnost."
Od 26. januarja 2023 dalje je v veljavi nov zakon o varstvu potrošnikov. Ta zakon napake na blagu obravnava kot neskladnost blaga, stari zakon pa jih je obravnaval kot stvarno napako, ki je bila potrošnikom zelo poznana. V členih od 66. do 102. navedene pravice potrošnikov v primeru napak na blagu ter tudi, kako jih uveljavljati.
Uporabni nasveti pred nakupom rabljenega vozila
Nekaj uporabnih nasvetov potrošnikom pred nakupom rabljenega avtomobila so pripravili tudi pri Tržnem inšpektoratu Republike Slovenije. Poudarjajo, da je nakup rabljenega vozila zahtevnejši od nakupa novega, saj ima rabljeno vozilo že svojo zgodovino, ki pa je kupci praviloma ne poznajo. Pri oceni, ali gre za neskladnost vozila (kot jo določa Zakon o varstvu potrošnikov) ali samo za normalno obrabo vozila, je po mnenju inšpektorata treba upoštevati tako starost vozila kot tudi prevožene kilometre. Pomembna je tudi zgodovina vozila – redno vzdrževanje, način vožnje prejšnjih lastnikov in podobno – kar pa kupcu ni vedno na voljo. Zato vsaka napaka pri rabljenem vozilu ne pomeni avtomatično tudi neskladnosti blaga, saj je lahko napaka posledica staranja in/ali redne rabe vozila s strani prejšnjih lastnikov.
Nasvet policije
Na policiji odsvetujejo nakup vozila brez predhodnega ogleda in preverjanja zgodovine. Prav tako svetujejo, da ste pri ogledu vozila pazljiv na vse sumljive okoliščine. Ogled je priporočljivo opravljati v dnevnem času pri sončnem vremenu, kjer so vidne vse poškodbe karoserije in barve. Vsekakor je zaželeno, da kupec opravi preizkusno vožnjo. Pregled vozila pri avtomehaniku in pregled vozila s strani strokovnjaka tudi zmanjša tveganje pri nakupu. Pri plačilu vozila policija svetuje, da se vozilo plačuje preko transakcij na banki in ne z gotovino na licu mesta.
Kot poudarjajo, se mora ob nakupu rabljenega vozila, predvsem starejšega, kupec zavedati, da se sestavni deli vozila z leti in uporabo starajo in obrabljajo, zato jih je treba redno vzdrževati in po potrebi tudi zamenjati. Zaradi starosti in iztrošenosti vozila (in sestavnih delov) je tudi cena bistveno nižja od cene novega vozila. Zato velja, da je treba pri določitvi običajne lastnosti take stvari upoštevati tudi dotrajanost (obrabljenost) stvari, ki je nastala zaradi rabe take stvari s strani prejšnjih lastnikov.
Ugotavljajo tudi, da bi lahko potrošniki določene lastnosti vozila in napake odkrili s skrbnim pregledom in preskusom vozila že pred nakupom (na primer nedelovanje klimatske naprave, nezaklepanje posameznih vrat, nedelovanje pomične strehe, obrabljenost pnevmatik in drugo).
Prodajalec namreč ne odgovarja za napake, ki nastanejo pri običajni rabi stvari, ali so nastale zaradi pomanjkanja lastnosti in odlik, ki so bile izrecno ali molče dogovorjene oziroma predpisane, če so bile ob sklenitvi pogodbe kupcu znane ali mu niso mogle ostati neznane. Šteje se, da kupcu niso mogle ostati neznane tiste napake, ki bi jih skrben človek s povprečnim znanjem in izkušenostjo človeka enakega poklica in stroke kot kupec lahko opazil pri pregledu stvari. Podobno skrbnost pregleda blaga s strani potrošnika zahteva tudi evropska zakonodaja s področja varstva potrošnikov. Evropsko sodišče pa v sodbah zastopa merilo povprečnega potrošnika, ki je primerno obveščen, skrben, pazljiv in previden.
Kazen za prevrtavanje kilometrov
Policija vse tovrstne primere obravnava kot sum storitve kaznivega dejanja goljufije po 211. členu Kazenskega zakonika. Za kaznivo dejanje goljufije je predvidena kazen zapora do treh let. Za sum storitve kaznivega dejanja goljufije gre, ko storilec naklepno z namenom “goljufanja” proda vozilo, ki ne ustreza obljubljenim ali prikazanim lastnostim, lažno prikaže ali prikrije dejstva pomembna za kupca. Kazensko pravno varstvo je usmerjeno v pregon storilca kaznivega dejanja in ne povračilo morebitne nastale škode oškodovancu. Kljub prijavi na policiji mora oškodovanec v okvirih civilno pravdnih postopkov zahtevati vračilo denarja ali nastale škode.
V izogib takšnim situacijam potrošnikom pri nakupu rabljenega vozila na splošno svetujejo, da pred nakupom pri trgovcu z vso skrbnostjo pregledate vozilo in preverite, ali ima vse lastnosti, ki so bile navedene v oglasu. Kupci morajo biti še posebej pozorni na listine (na primer servisna knjižica, homologacijska listina, prometno dovoljenje), ki so priložene vozilu in iz katerih je mogoče ugotoviti kar nekaj dejstev in informacij.
Iz homologacijske listine oziroma tako imenovanega »Potrdila o skladnosti« je razvidno, ali ga je izdal pooblaščeni zastopnik za to znamko vozil v Sloveniji (to pomeni, da je bilo vozilo prvič registrirano v Sloveniji) ali pa tehnična služba kot strokovni organ v postopku posamične odobritve vozila pri posamičnem »uvozu« vozila iz tujine.
Prometno dovoljenje je še posebej pomembno v rubriki »Datum prve registracije vozila« in »Datum prve registracije v RS«. Če datuma nista enaka, pomeni, da je bilo vozilo najprej registrirano v tujini (običajno so to vozila raznih »rent-a-car« družb ali lizing podjetij) in se je kasneje pripeljalo v Slovenijo.
Zelo pomemben dokument je tudi servisna knjižica, v kateri so vpisani podatki o servisih, ki so jih opravljali prejšnji lastniki vozila. Iz knjižice je namreč razvidno, v kakšnem časovnem intervalu so opravljali servise in pri koliko prevoženih kilometrih. To so pomembni podatki za oceno, ali kaže števec prevoženih kilometrov dejansko stanje. Na podlagi prijav na inšpektoratu ugotavljajo, da trgovci kupcem obljubljajo, da ima vozilo servisno knjižico, ki pa je prejšnji lastnik še ni izročil. Po izvedenem nakupu pa servisne knjižice prodajalci z različnimi izgovori ne dostavijo, ker ne obstaja. Zato na Tržnem inšpektoratu svetujejo, da pred odločitvijo za nakup rabljenega vozila oziroma pred plačilom are ali celotne cene vztrajate pri predložitvi servisne knjižice ali drugih obljubljenih listin – sicer stran od takega vozila.
Na Tržnem inšpektoratu tudi svetujejo, da pri nakupu rabljenega vozila od trgovca zahtevate, da na pogodbo, račun ali garancijski list vpiše stanje kilometrov, kot ga prikazuje števec ob nakupu vozila. Priporočljivo je, da se pred nakupom pridobi datumski opis servisnih posegov na vozilu, kjer so navedeni tudi prevoženi kilometri. Na ta način bo olajšano dokazovanje dejstev v primeru morebitnih uradnih postopkov.
V primeru uvoza vozila bi morali obvezno preveriti ne le beleženje računalnika glavnih komponent, ampak vseh podsistemov. Ker je delo …
kot prvo naj se v državi naredi pravni red in se enkrat za vselej določe kaj je garancija in kaj …
NIKOLI VEČ RABLJENI ...........KUPUJEM SAMO NOVE .....