Pogovarjali smo se z Jako Čukom, specialistom za kolesarjenje in kolesa pri podjetju Špan ter poiskali nekatere uporabne informacije, na primer, na kaj je treba paziti pri nakupu kolesa. Tudi, če izbirate električno kolo, ki vse bolj pridobiva priljubljenost v Sloveniji.
Ali v prodajnem salonu že občutite, da se je ozračje ogrelo? Koliko več ljudi se oglasi pri vas v pomladnih mesecih v primerjavi z zimo?
Nihanja so vidna, vendar ne prevelika. Prodaja je na račun lastnega programa in hišne znamke S-bikes celo leto konstantna. Da smo v sezoni, se seveda pozna, v tem obdobju občutno naraste povpraševanje po klasičnih treking, gorskih in cestnih kolesih, po dodatni opremi, čeladah, tekstilu itd. Obisk je temu primerno precej večji.
Zakaj po kolo k specialistu in ne v velik trgovski center?
Odgovor tiči kar v vprašanju samem. Specialisti znamo predstaviti zadeve podrobno, opremo poznamo in jo redno sami uporabljamo, veliko je informacij kar iz prve roke. S popularizacijo različnih športov „generalisti“ oziroma večji trgovski centri razširijo ali povečajo ponudbo, čemur pa ni nujno, da sledi tudi strokovnost prodajnega osebja. Na to vpliva raven zahtevnosti uporabnikov, cenovni nivo opreme, načeloma gre za povezanost, potrebo po usposobljenosti. Specialisti smo osredotočeni na srednji in višji cenovni razred, temu sledi poznavanje opreme.
Kakšen je danes trend pri kolesih, tako mestnih kot cestnih in gorskih?
Trendi se različno od razreda do razreda spreminjajo in napredujejo. Pri mestnih kolesih je največji trend zagotovo v porastu števila in stalna rast električnih koles, tako imenovanih »pedelecov« - koles s pomožnim pogonom. Enak trend je zaznati pri treking in tudi gorskih kolesih, najmanj »elektrifikacije« je pri cestnih kolesih. Če na grobo povzamem različne trende: pri mestnih in treking kolesih zagotovo porast elektrike, pri gorskih kolesih se pojavlja več karbona pri okvirjih, pri cestnih pa ob prevladujočih karbonskih okvirjih več elektronskih prestav in hidravličnih disk zavor tudi pri cestnih kolesih.
Katerih prodate največ?
Glavnina je še vedno S-bikes program, torej električna kolesa, na katerega smo izredno ponosni in je resnična zgodba o uspehu. Temu sledijo klasična treking kolesa, aluminijasta gorska kolesa, sledijo polno-vzmetena »enduro« in »trail« nato cestna kolesa in kot zadnja po deležu so otroška kolesa.
Na kakšen način napreduje tehnologija pri kolesih? Napreduje tako hitro kot pri avtomobilih?
Napreduje v smislu materialov, elektronike, elektronskih prestav, avtonomije električnih koles, povezljivosti merilnih naprav in telefonov, računalnikov, razmahom aplikacij… po razmahu elektronike in digitalizacije kolesarstvo, kolesarska industrija ne zaostaja.
Kaj so klasične napake, ki jih ljudje delajo pri nakupu kolesa? Na kaj morajo paziti?
„Pri generalistih“ je prva presoja prodajalca glede ustrezne velikosti okvirja. Drža na kolesu je za udobje najpomembnejša, sledijo druge specifike, odvisno od zahtevnosti uporabnika, načina vožnje, za vse pa velja isto, položaj na kolesu najprej. Druga zadeva, ki bi jo poudaril, je cena glede na dejansko uporabo kolesa. Pri dražjih načeloma ni težav, te nastanejo pri cenejših kolesih, ki niso po opremi prilagojena pogostosti uporabe, tu je še teža uporabnika. Vzdržljivost komponent in opreme na kolesu raste s ceno. Podobno velja za funkcionalnost komponent.
Kupiti kolo zgolj zato, ker je znižano?
Če je primerno, zakaj ne! Le zaradi cene ne. Odvisno kako pogosto je v uporabi, če ni ravno primerno.
Kako pa vemo, kakšna velikost okvirja je pravšnja za našo postavo? Je odločilna višina, dolžina rok, nog?
Pravzaprav vse našteto vpliva na izbiro velikosti okvirja kolesa. Velikosti okvirjev se lahko od znamke do znamke razlikujejo. Prav tako se velikosti razlikujejo glede na namembnost, primer 175 centimetrov visok kolesar bi izbral MTB velikost 43 ali 45, treking kolo 50, cestno kolo pa od 50 do 54.
Kako novincu pojasnite, kakšne so razlike pri delovanju različnih tipov/vrst menjalnika? Primer, kdo naj kupi Shimano alivio, kdo pa XTR?
Prvo vprašanje svetovalca pri prodaji koles je, ali kolesar že vozi in koliko prevozi na leto. Oprema se po zahtevnosti, natančnosti in teži loči tudi po tem. Manj kot prekolesarimo kilometrov na leto bolj osnovna je lahko oprema, bolj, kot je kolesar zahteven, na primer tekmovalec ali resen rekreativec, bolj mora biti oprema vzdržljiva, natančna, delovanje brezhibno. Takim uporabnikom se svetuje oprema srednjega do višjega cenovnega razreda.
Menjalniki se v zadnjih letih digitalizirajo oziroma delujejo tudi brez žic. Kako je s tem, zakaj je to dobro?
Od prestav na žico do elektronskih prestav sedaj proizvajalci ponujajo tudi brezžične prestave, t. i. wireless. Gre za tehnološki napredek na vseh področjih, tehnologije pa so našle mesto tudi v kolesarski industriji. Gre za eleganco, brezžično montažo. Samo delovanje sistema pa navduši vsakega uporabnika, natančnost in hitrost prestavljanja sta tukaj glavna.
Kakšne so osnovne razlike med različnimi tipi zavor? Kaj so prednosti diskov, kaj pa klasičnih zavor?
Klasične zavore so sicer zmogljive, enostavne za vzdrževanje, cenejše. Imajo pa svoje pomanjkljivosti pred disk zavorami. Pri disk zavorah gre za modulacijo moči, torej je zavorna moč večja, druga zadeva pa je konstantna zavorna moč, ne glede na vreme in druge vplive, zavore vedno učinkovito zaustavljajo. Pri klasičnih zavorah je v mokrih dneh lahko zavorna pot nekoliko daljša.
Diski na specialkah - mnenja so deljena. Nekateri prisegajo na klasiko, druge moti izgled zavore, kar zadeva zaviranje, pa je veliko bolj nadzorovano, bolj učinkovito in manj naporno.
Ali pri kolesih velja enako kot pri smučeh, da moraš kupiti takega, ki bo zadoščal tvojemu znanju kolesarjenja, sposobnostim?
Prej načinu kolesarjenja, da se izbere kolo za pravi namen.
Zakaj so električna kolesa tako popularna? Kaj so njihove glavne prednosti?
Imamo različne uporabnike, različne ciljne skupine, starejše, „commuterje“, »povratnike«.
Predvsem gre za to, da je kolesarjenje lahko »naporen« šport, kot vsak drugi, ker pa na kolo gledamo tudi kot prevozno sredstvo, ki te ne utrudi. Avto, na primer, se pač pelje, pri kolesu pa je treba poganjati in s pomočjo motorja poganjanje postane enostavno in preprosto. Vožnja s kolesom in vetrom v laseh še vedno večini predstavlja nenadomestljivo izkušnjo in zabavo, drugim prevoz v službo, šolo itd. Večina lastnikov električnih koles si želi le olajšati kolesarjenje, biti hitrejši in še naprej uživati na kolesu. Življenje si z vso tehnologijo okoli nas poenostavimo. Električna kolesa so odgovor na potrebe po tem, da bi bilo kolesarjenje bolj enostavno.
Lahko električno kolo nadomesti drugi družinski avtomobil? Kaj pa skuter, moped? To je namreč pogosto mišljenje.
Lahko, če narava dnevne migracije to dopušča. Problem so večje razdalje in številni opravki, ki jih imamo vsakodnevno.
Električna kolesa ponujajo različne hitrosti, nekatere je treba tudi registrirati. Kako je s tem?
Vsi »pedeleci« so omejeni na 25 km/h, z izjemo nekaj modelov, ki imajo končno hitrost omejeno na 45 km/h, te modele je treba registrirati in potrebna je izjava o registraciji.
Kaj pa prevoz koles? Električna so precej težka. Na kaj moramo paziti pri nakupu?
Glede prevoza koles pri nakupu ni potrebe posebne pozornosti. V kolikor okvir dopušča in je uporabnik krepak lahko kolo prevaža tudi na strehi avtomobila, sicer pa se električna kolesa prevažajo na zadnjem delu avta. Prtljažniki naj bodo zadostne nosilnosti, to je 60 kilogramov.
Kaj pa moramo paziti pri polnjenju električnih koles? Je dobro kupiti kolo z odstranljivo baterijo?
Mnogi se odločajo za kolesa z integriranimi baterijami, manj so opazna in manj privlačna za krajo. Sicer je večina baterij odstranljivih. Na nakupno odločitev odstranljivost baterije ne vpliva tako kot cena in avtonomija kolesa.
Tudi cene električnih koles se lahko bistveno razlikujejo. Kje so razlike med poceni in dražjimi električnimi kolesi?
Če začnem pri bistvenih stvareh, ki ločijo električno kolo od navadnega, je to moč baterije, avtonomija kolesa in izbira sistema pogona. Ali gre za centralni motor, ali motor v zadnjem ali prednjem pestu. Kot pri klasičnih kolesih na ceno vpliva še vsa dodatna oprema na kolesu, okvir, vilice, prestave, zavore itd.