Motoristi, vozite pametno!

Foto: Anže Petkovšek
Foto: Anže Petkovšek
Glede pravilne izbire motoristične opreme in obnašanja na motorju v prometu je veliko stvari, ki jih motoristi ne slišijo radi, ali pa jih iz nevednosti počno narobe. Poznate preizkus s kazalcem? Kdaj nujno na postanek? Je boljše usnje ali tekstil? Kaj za vožnjo pomeni bolj izrabljena guma po sredini kot po njenem robu?
Oglej si celoten članek

Še posebej pred začetkom glavnega dela motoristične sezone je čas, da motoristi obnovijo svoje znanje vožnje s tem zabavnim, a lahko tudi nevarnim prevoznim sredstvom. Motoristi spadajo med najbolj ranljive udeležence v prometu, čeprav so številčno ena manjših skupin.

So precej okretnejši od ostalih udeležencev, hitreje dosegajo višje hitrosti in imajo krajšo zavorno pot, po drugi strani pa so zaradi silhuete težje opazni oziroma ostali udeleženci hitreje storijo napako, ker napačno ocenijo njihovo gibanje. Zato je še toliko bolj pomembno, da zna vsak motorist poleg spoštovanja predpisov tudi pravilno in pravočasno predvidevati dogodke na cesti. To je mogoče le z ustreznim znanjem in izkušnjami pri obvladovanju svojega motorja, dobro kondicijo, pa tudi tako, da se izuri, kako se poskrbi za varnost in zaščito v primeru neljubih dogodkov. Vsaka napaka na motorju je namreč lahko neprimerno težja od napake, ki jo stori voznik avtomobila.

Foto: AMZS Tečaj varne vožnje V zadnjih petih letih je v povprečju na slovenskih cestah umrlo po 22 motoristov na leto, po 180 pa se jih je huje poškodovalo, kar je pri marsikom pustilo posledice za vse življenje. Od tega je dve tretjini motoristov samih povzročilo usodno nesrečo. V lanskem letu je bilo kar 83 odstotkov motoristov samih krivo za hudo nesrečo, v kateri so se znašli. Najpogostejši vzrok za nesreče je neprilagojena hitrost in nepravilna smer vožnje.

Da bi billo nesreč manj, bi moral vsak motorist na začetku sezone samokritično obnoviti nekaj bistvenih znanj o sebi, svoji zaščitni opremi in motornem kolesu. 

Najprej kondicija

Pred sezono je izredno koristno ogrevanje na primernem poligonu, kjer je mogoče ponoviti različne vaje in tehnike obvladovanja motorja.

Foto: AVP Igor Velov "Tudi sam sem motorist in zelo dobro se zavedam, da kilometri in izkušnje naredijo dobrega motorista, ki se zaveda, da ni edini udeleženec v prometu in da polaganje ovinkov ne sodi na ceste, temveč na poligon. Vsem motoristom priporočam, da vedno nosijo svetla in odsevna oblačila ter da imajo prižgane luči. Še posebej previdni morajo biti na začetku sezone, spomladi, ko je asfaltna površina še hladna in kot taka ne omogoča optimalne oprijemljivosti pnevmatik, vozišča pa so še polna udarnih jam in peska od zimskega posipa. Takrat so naše sposobnosti obvladovanja motorja, po nekaj mesecih neaktivnosti, slabše, zato vsem motoristom priporočam, da pred daljšo vožnjo osvežijo spomin s krajšo kondicijsko vožnjo in se na sezono tudi dobro fizično pripravijo," pravi Igor Velov, direktor Agencije za varnost prometa. 

V pomladnem času bo veliko preventivnih akcij, v katere so vključeni tudi moto klubi, ki v sodelovanju z institucijami, kot sta policija ali agencija za za varnost prometa, organizirajo različne delavnice za motoriste, na katerih je mogoče obnoviti znanje in okrepiti kondicijo. Vedno so na voljo tudi intenzivni tečaji na tečajih varne vožnje. Kako pravočasno prepoznati spolzko cestišče? Kako polagati ovinek in kako zavirati v sili? Kako prepoznati nevarnosti, da nas bo kdo izsilil?

Vsak motorist, ki zase meni, da je dober, ve, da so alkohol in druge psihoaktivne snovi na motorju še veliko nevarnejše. Izkušen motorist bo tudi znal prepoznati, kdaj je čas za postanek in ne bo prepustil, da mu adrenalin prekrije občutke utrujenosti. Za razliko od voznikov avtov, kjer se priporoča počitek vsaj na dve uri vožnje, je na motorju priporočen postanek po vsaki uri vožnje.

Motorist, ki želi vedno priti živ in zdrav domov, bo tudi razumel, da javna cesta ne sme biti sredstvo za izživljanje, še posebej ne v primerih, ko smo zaradi osebnih dogodkov ali stresnega delavnika razburjeni. Koncentracija za obvladovanje motorja takrat preprosto ni prava.

Foto: Profimedia Motorist Preverite pred nakupom

Dobra in ustrezna zaščitna oprema je izrednega pomena. A preštevilni motoristi že ob nakupu storijo napake, ki nato vplivajo na vožnjo, v primeru nesreče pa tudi na posledice.

Čelada motorista mora biti vedno ravno prav velika, sicer bo motorista motila in tako načenjala koncentracijo. Notranje oblazinjenje se mora v predelu čela in lic tesno prilegati obrazu. Pred nakupom preizkusite modele različnih znamk, saj imamo ljudje različne oblike in velikosti glav. Novo čelado je potrebno kupiti vsaj na vsakih pet let ter redno skrbeti za njeno čistočo.

Motoristične rokavice v predelu palca in dlani ne smejo tiščati, sicer se bodo med vožnjo pojavile bolečine in mravljinci. Še posebej bistvena je ustrezna velikost rokavice v položaju kazalca in sredinca, s katerimi pritiskamo na prednjo zavoro - prevelika kazalec in sredinec rokavice sta nevarna, saj nas predvsem na desnici ovirata. Pred nakupom je zato nujno potreben test gibljivosti.

Večina motoristov, ki so že kdaj doživeli padec in drsenje po asfaltu, bo zagovarjala, da je usnjen kombinezon boljši od tekstilnega. Slednji mora imeti vsaj ustrezno vgrajene ščitnike. Vsak kombinezon je potrebno obvezno preizkusiti v motorni drži. Najlažje je istočasno kupiti tudi ščitnik za hrbetnico, pri katerem je zelo pomembna pravilna velikost - prevelik nas bo tiščal v predelu vratu, premajhen pa ne bo opravljal svoje vloge. Škornji morajo biti ustrezni veliki in primerno trdi. Zaradi boljše vidnosti je zelo priporočljiva uporaba odsevnega brezrokavnika.

Neenakomerno nagibanje

Ob začetku sezone je nujno potrebno preveriti delovanje motorja. Kdaj je bil nazadnje servisiran, kdaj je bila zadnja menjava ali dotakanje življenjskih tekočin? Preveriti je potrebno vsa svetlobna telesa, ne smemo se zanašati le na kontrolne lučke na armaturi. Stisk zavor pred vsako vožnjo je jasen pokazatelj ali delujejo pravilno. Redno vzdrževanje verige je zelo pomembno.

Foto: Span.si Veriga motorja

Pri pregledu pnevmatik si je potrebno vzeti več časa, saj je kakršnakoli poškodba že lahko nevarna. Posvetujte se z vulkanizerjem. Zelo nevarna je neenakomerna iztrošenost - če imamo pnevmatiko bolj iztrošeno po sredini kot na robovih, je pnevmatika nevarna, saj ne dopušča enakomernega nagibanja. Bodimo pozorni na starost pnevmatike, saj z leti postaja trša in v dežju in nižjih temperaturah zato ne bo več imela dobrega oprijema. Skrbimo za ustrezni polnilni tlak.

Dragi motoristi, vozite torej pametno in ne prehitevajte življenja.

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 1

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.