Dve pomembni določbi predlog novega Zakona o cestah se nanašata na omejitve uporabe državne in občinske ceste. Na posameznih državnih cestah lahko minister, pristojen za promet, zaradi pretočnosti prometa, varstva bivalnega in naravnega okolja ter prometne preobremenjenosti naravnega okolja odredi omejitev uporabe državnih cest. Omejitev velja za tovorna vozila, katerih največja dovoljena masa presega 7,5 tone. Omejitev velja na cestah, ki potekajo skozi ali mimo naselja in vzporedno s katerimi potekajo državne ceste enakih ali boljših prometno tehničnih lastnosti.
Minister, pristojen za okolje, lahko prepove uporabo cesta, ki potekajo po zavarovanih območjih narave za vsa motorna vozila ali za posamezne vrste motornih vozil. Med zavarovana območja se uvrščajo strogi naravni rezervati, naravni rezervati, naravni spomeniki ter narodni, regijski in krajinski parki. Eno takih območij je Triglavski narodni park.
Podobno lahko omejitve prometa na posameznih občinskih cestah odredijo tudi župani. Omejitev lahko velja za vsa motorna vozila ali za posamezne vrste motornih vozil. Razlogov za omejitev uporabe občinskih cest je več, in sicer prometna preobremenjenost naravnega okolja, varstvo bivalnega in naravnega okolja ter pretočnost prometa na posameznih občinskih cestah, ki potekajo po zavarovanih območjih narave.
Omejitve lahko župani za zagotovitev prometne varnosti uvedejo tudi na označenih šolskih poteh, kjer pa je izjema lokalni promet.
Želeli vpeljati pristojbino, ampak ...
Prvotni predlog zakona, ki je bil posredovan v medresorsko usklajevanje, je predvideval, da bi lahko v primeru prometne preobremenjenosti posamezne državne ceste zaradi naravnih in turističnih znamenitosti, kjer je potrebno usmerjanje prometa in nadstandardno vzdrževanje te ceste, minister, pristojen za promet, določil obveznost plačila pristojbine za uporabo ceste in njeno višino.
Predlog se je v fazi medresorskega usklajevanja spremenil, kot pojasnjujejo na ministrstvu za infrastrukturo "zaradi usklajevanja posameznih rešitev z ostalimi resorji". "Pobiranje pristojbine kot namenskega prihodka upravljavca ceste v primeru prometne preobremenjenosti posamezne državne ceste zaradi naravnih in turističnih znamenitosti, kjer se zahteva usmerjanje prometa in nadstandardno vzdrževanje te ceste, vključno s površinami za mirujoči promet, zaradi nasprotovanja Ministrstva za finance ni več predvidena," so pojasnili.
Uvedba pristojbine bi, na primer na cesti čez prelaz Vršič, omogočala boljši nadzor nad razmerami, ki so lahko na trenutke povsem kaotične. Spomnimo se samo prizorov letos poleti, ko so morali na prelazu posredovati policisti. Zaradi številnih vozil, ki so bila parkirana ob cesti in velike gneče na prelazu, so policisti več ur vzpostavljali normalne razmere. Na dotični cesti je sicer predvidena izgranja predora, a bo do realizacije projekta minilo še nekaj časa. V sklopu projekta je tudi vzpostavitev učinkovitejšega nadzora za zagotavljanje večje prometne varnosti in boljše pretočnosti, pri čemer bi si pomagali s posebnim informacijskim sistemom.
Takšno ureditev - plačilo prisotjbine - v naši bližnji soseščini poznajo, na kar so večkrat opozarjali tudi pristojni v občinah na obeh straneh Prelaza, Bovcu in Kranjski Gori. Oboji že dolgo opozarjajo na nujnost ureditve situacije.
Neke pristojbine za bolj obremenjene cesta bi morale biti. Sploh kar se tiče tovornjakov, ki se vozijo po cestah, ki …