V Mercedesovi "dnevni sobi“ smo vstopili v leto 2025

Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Robert Lešnik Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz
Mercedes nam je na široko odprl vrata in nas povabil v zakulisje sveta oblikovanja avtomobilov. Popeljali so nas iz sedanjosti v prihodnost, v leto 2025, ko bodo na cestah flota električnih vozil, v leto, ko bodo vozila polno digitalizirana, v leto, ko lahko pričakujemo, da vozniku vedno ne bo več treba v rokah držati volana.
Oglej si celoten članek

"Digitalizacija bo v naslednjih 15 letih prinesla več sprememb v avtomobilih, kot smo jim bili priča v zadnjem pol stoletja,“ je v Stuttgartu, na sedežu Daimlerja in Mercedes-Benza, kot vodilne znamke koncerna, novinarje iz vsega sveta, med njimi je bila tudi mala „četica“ slovenskih, nagovoril šef oblikovanja Gorden Wagener.

Naj za začetek pojasnimo, da koncern Daimler sestavljajo številne znamke, med avtomobilisti najbolj znani Mercedes-Benz in Smart, s katerim je tesno povezana tudi Slovenija, in Revoz, kjer nastaja model forfour, pri Mercedesu pa je šef zunanjega oblikovanja Robert Lešnik, doma iz Limbuša.

Daimler oziroma podjetja, ki spadajo pod njegovo okrilje, proizvajajo vozila vseh velikosti, tudi lahka dostavna, tovornjake, avtobuse, tudi najbolj prestižne modele avtomobilov z značko Maybacha in že pol stoletja tudi športne avtomobile z oznako AMG. Celo slavni rumeni ameriški šolski avtobus je njihov. Število zaposlenih v koncernu po vsem svetu je primerljivo s številom prebivalcev slovenske prestolnice.

Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz

Zemlja, voda, zrak

In tudi glavni oblikovalski center v Stuttgartu, ki je le en od številnih oblikovalskih centrov Daimlerja, ki jih ima na štirih celinah, je impresiven. Za oblikovanje po vsem svetu skrbi mednarodna ekipa, ki šteje okoli 600 oblikovalcev.

V Stuttgartu, kjer je sedež uprave in se sprejemajo vse glavne odločitve, so nam predstavili nastajanje njihovih najpomembnejših vozil – s trikrako zvezdo v nosu. Mimogrede? Ali veste, kakšen je pomen trikrake zvezde – Mercedesovega logotipa? Vsak od treh krakov ima svoj pomen – zemlja, voda, zrak.

Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz

To je neposredno povezano s produkti, saj Daimler ne izdeluje le avtomobilov in drugih vozil, ki se vozijo po cestah, pač pa tudi luksuzne jahte, luksuzne helikopterje in VIP letala. Do danes so preuredili že več kot 100 VIP potniških letal. Pojasnili so nam, da za enega potrebujejo leto in pol do dve leti. To so pravzaprav „leteči apartmaji “ med oblaki. In slogovno, stilsko in barvno se ujemajo z vsem, kar ponuja nemški proizvajalec na cesti in povsod drugje, kjer se pojavlja.

"Vroče in cool"

Mercedes je v zadnjih letih povsem spremenil svojo oblikovalsko smer in oblikovalski jezik, kar se ne pozna le na obliki vozil - Robert Lešnik zanje pravi, da so najbolj okrogla med vsemi znamkami - pač pa tudi pri oblačilih, obliki in opremi prodajnih salonov, spremenili so vizualno in barvno podobi kreditne kartice. Oblikovalski jezik mora izražati "vroče" in "cool" to je bistven vidik bipolarnosti blagovne znamke, ki se deli na čustva in inteligenco.

Kako kompleksno je postalo oblikovanje v zadnjih letih, razkriva podatek, da so morali zaradi digitalizacije in novosti v grafiki, ki jih bodo prinesla električna in avtonomna vozila, ustanoviti nove oblikovalske oddelke.

Tako Wagener, šef med vsemi šefi, bdi nad  vsemi oblikovalskimi oddelki, tudi zunanjim oblikovanjem, ki ga vodi Robert Lešnik. Slovenski strokovnjak mora tesno sodelovati z oddelkom naprednega dizajna, kjer nastajajo futuristične zasnove in nove smernice. In oddelki v Stuttgartu morajo za projekte tekmovati s sorodnimi oddelki na drugih koncih sveta.

Foto: Mercedes-Benz Robert Lešnik Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz

 

 

 

 

 

V istem prostoru, ki se v ogromni svetli dvorani s premičnimi „letalskimi“ krili pod stropom, razteza na površini nogometnega igrišča, je še notranje oblikovanje s svojimi pod-oddelki za izbiro barv, materialov …  In prav vsi morajo tesno sodelovati med seboj ter upoštevati iste smernice, ki jih narekuje oblikovalski jezik. Vse to pa mora na koncu potrditi še uprava v Stuttgartu.

Kreativni odklop

Ustvarjalnost in inovativnost sta bistvo, ki ga išče vsako podjetje, ki zaposluje avtomobilske oblikovalce. V prostorih, v katerih nastajajo oblike prihodnjih AMG-jev, EQ-jev (nova podznamka rezervirana za popolnoma električna vozila), emblemov, tudi najbolj nenavadnih konceptov, so nam glavni oblikovalci razkrili ozadje skrivnosti oblikovanja.

V Stuttgartu se redko govori v nemščini, angleščina je ob sodelavcih, ki prihajajo iz 20 različnih držav, nujna. To niso navadne pisarne z računalniki, pač pa prostori, ki spominjajo na domača stanovanja. Prostori, kamor se lahko odmakneš na partijo ročnega nogometa, nekateri imajo na pisalnih mizah plastične pištole za sproščanje energije, vsepovsod je polno dizajnerskih predmetov in predmetov, iz katerih črpajo navdih za nove funkcionalne avtomobilske komponente.

"Tako smo lahko bolj ustvarjalni. Včasih se moramo „resetirati“ za cel teden. Celotna ekipa se odpravi v hribe, kjer ni interneta, telefonov. Možgane je treba postaviti na pašo, da bi lahko bili bolj ustvarjalno,“ nam je pojasnil vodja notranjega oblikovanja Hartmut Sinkwitz.

Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz

Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Sami smo ustvarili mercedesa prihodnosti

Osnovna ideja za nov koncept avtomobila se pogosto porodi v oddelku za kreativni zunanji dizajn. Tam je na primer nastal tudi rdeči mercedes-maybach 6, ki je pobral nagrade za najboljši dizajn na največjih svetovnih oblikovalskih sejmih znanih po ekstravagantnih vozilih. Šef oddelka Advanced Exterior Design Steffen Köhl pravi, da je za vsakega oblikovalca osnova svinčnik. Vsaka prva skica nastane s svinčnikom. Najprej nastanejo skulpture, ki morda v ničemer ne spominjajo na avtomobil in se razvijejo v neko obliko. Šele nato pridejo na vrsto računalniški programi, kjer v 3D tehniki obdelujejo dolžino, višino, celotno obliko vozila. Tako smo imeli tudi sami priložnost ustvariti svojega mercedesa – s preprostimi potegi linij samolepilnega traku, ki smo jih oblikovali v vozilo so našo sliko iz 2D oblike z računalniškim programom spremenil v 3D obliko. Tako oblikovanje je videti povsem preprosto, a temu ni tako. Treba je misliti na vsaj detajl, šteje vsak milimeter.

To dokazuje v studiu razstavljeno konceptno vozilo IAA (Inteligent Aerodynamic Automobil), ki kar med vožnjo spreminja obliko. IAA ima količnik upora vsega 0,19, trdijo pri znamki, s čimer postavlja nova merila, kako aerodinamično bodo avtomobili čez kakšno desetletje. Ideja je sicer še vseeno precej futuristična, saj si IAA pri doseganju takšnega rezultata pomaga tudi s posebnimi električno gnanimi usmerjevalniki zraka in zakrilci, ki se med vožnjo spredaj in zadaj prilagajajo zračnemu toku. Tako lahko zadnja krilca pri hitrostih nad 80 km/h silhueto avta podaljšajo za kar 39 centimetrov na skupaj 5,43 metra, s čimer dosegajo boljši pretok zraka in nižji upor. Tudi prednja krilca se spremenijo in razširijo za 2,4 centimetra, spojler pa se pomakne za šest centimetrov nazaj.

Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz

Računalniki niso vsemogočni

To so zamisli, v katerih naprej ideje razvijajo tudi v zunanjem oblikovanju, katerega vodja je prav Slovenec Robert Lešnik. V njegovi „pisarni“, ki spominja na kiparsko delavnico, smo na primeru novega E kupeja, razkrili so ga pred tedni v Detroitu, videli, kako poteka oblikovanje.  Klasične tehnike še vedno tvorijo jedro ustvarjalnega dela. Model gline igra pri tem osrednjo vlogo. Lešnik je pojasnil, da končne ocene modela ni mogoče narediti računalniško, saj je zaslon ekrana dvodimenzionalen, medtem, ko je glineni avtomobil v razmerju 1:1 tridimenzionalen. Na leto „avtomobilski umetniki“ pri oblikovanju porabijo kar do 80 ton gline.

Za razliko od preteklosti morajo danes oblikovalci misliti na številne napredne elemente vozila. "Led žarometi so prinesli pravo revolucijo v svet dizajna,“ mi je povedal Lešnik in pojasnil: "V preteklosti žaromet s halogenskimi žarnicami sam po sebi v oblikovalskem smislu ni imel posebne vloge. Danes žaromet zagotavlja prepoznavnost znamke že na daleč.“

Tako žarometi v Mercedesovem najbolj prestižnem razredu S coupeju v obliki obrvi in z vstavljenimi kristali Swarovski zagotavljajo edinstven sijaj, v novem razredu E pa pričarajo videz nežne svetlobne zavese. Prav enako velja za kolesa, zračne reže motorne maske ...

Razkrili so nam tudi novi kabriolet razreda E, ki ga bodo pri Mercedesu prvič pokazali v Ženevi. "To je tipičen primer novega oblikovanja. Namesto linij so zdaj pomembne površine,“ mi je zaupal slovenski oblikovalec.

Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz

Razkritje novih zračnikov

Enaka pravila kot za zunanjost, veljajo za potovalno kabino. Razmerja, površine in detajli so bistveni del oblikovalske filozofije Sensual Purity. Notranjost vozila se načrtuje od začetnih skic do nadaljevalnih faz preko glinenih modelov in obdelave z računalniškimi programi. Ideje črpajo iz vsakdanjega življenja. V živo smo videli, kakšni bodo zračniki v prihodnjih mercedesih. Navdih za obliko so črpali iz sveta motorjev potniških letal.

Čeprav gre le za zračnik, mora biti tako zanimiv, da ga lahko gledaš nekaj časa in se tega ne naveličaš, pojasnjujejo pri Mercedesu in dodajajo, da ni bistvo, da je neki detajl le lep, ampak mora človeka navdušiti tudi z vonjem (bodisi usnje ali plastika) ali sluhom – v primeru zračnik je to „klik“, ki ga zaslišimo, ko zavrtimo in usmerimo reže ventilatorja v smer, kamor želimo, da piha zrak.

Izzivov je veliko. Čeprav so danes sedeži v avtomobilih postali tehnične mojstrovine, ki grejejo, hladijo in masirajo hrbet, v njih vgrajujejo zračne blazine, pa morajo biti oblikovani tako, da so videti vitki in lahki, objemati morajo vse dele telesa, hkrati pa mora biti usnje prijetno na otip in pogled.

 "Potniki se morajo v avtomobilu počutiti udobno, hkrati pa morajo zaigrati njihova čustva - vključno s sedeži, vrati, stropom, armaturno ploščo in kontrolnimi elementi,“ pravi vodja notranjega oblikovanja. Zato ekipo sestavljajo strokovnjaki za vsa področja, od tekstila do barv in modnih trendov.

Foto: Mercedes-Benz Mercedes-Benz

Notranjost vozil je vse bolj usmerjena v „tridimenzionalni objem“ potnikov. To pomeni, da ne podajajo informacij le zasloni na dotik in merilniki, pač pa tudi drugi elementi, ki obkrožajo potnike, na primer ambientalna svetloba.

Pokukali smo tudi v prihodnost

Že v bližnji prihodnosti pa bo digitalizacija doživela pravi razcvet, saj bo avtomobil komuniciral s potniki, se učil in prilagajal njihovim željam in potrebam. S 3D očali smo se „pomaknili v prihodnost,“ kjer bo avto komuniciral z ostalimi udeleženci v prometu. Tako smo lahko v "virtualnem“ svetu preizkusili, kako bo avtomobil samodejno zaviral, ko bomo želeli ponoči prečkati cesto in za nameček na cesto projiciral še prehod za pešce.

S tovrstnimi izzivi se spopada ekipa kreativnega grafičnega oblikovanja, ki skrbi tudi za obliko digitalnih instrumentov v vozilu, ki morajo tudi vizualno jasno izražati svojo funkcijo – to pomeni, da, če multimedija nekaj sporoča v nam neznanem jeziku, točno vemo, za kaj gre, saj se nam funkcija prikaže tudi tudi grafično (na primer masaža točno določenega dela hrbta).

In prihodnost bo v znamenju električnih vozil in samodejne vožnje. Do leta 2025 utegnejo biti na cestah že vozila, ki bodo omogočila, da se bo volan pospravil v armaturno ploščo, vrtljiv sedež voznika in sopotnika pa se bodo obrnil proti sedežem potnikov zadaj, kar bo omogočila sproščeno kramljanje. Sedli smo v konceptno vozilo F015 luxury in motion, ki ima zaradi izrabe prostora v kabini kolesa pomaknjena na sam rob karoserije in si ustvarili vtis, kako bo videti vožnja, ko nam ne bo treba več misliti na vožnjo in bomo lahko na poti čas v vozilu preživeli bolj koristno ali pa ga bomo izkoristili za počitek.

Danes še vizionarska samodejna vozila bodo prinesla povsem nove čase tudi v avtomobilsko oblikovanje. V vožnji se obetajo velike spremembe!

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 1

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.