Še do prihodnjega tedna je odprt razpis za “dobavo in postavitev opreme za nadzor prometa”, s katerim mestno redarstvo nabavlja nov samodejni merilnik hitrosti in pripadajočo opremo. A tokratni razpis se pomembno razlikuje od dosedanjih, saj gre za poseben tip, tako imenovani superradar, ki je v Sloveniji še velika novost.
Zakaj bo radar, ko bo obratoval, tako drugačen? Dopplerjevi merilniki hitrosti v prometu starejšega tipa, ki so v Sloveniji najbolj razširjeni, lahko merijo hitrosti le na enem voznem pasu hkrati in sicer za eno vozilo. Katero vozilo so izmerili, podkrepijo s fotografijo, a težava lahko nastane že, če je na fotografiji več vozil.
V razvoju Dopplerjevih radarjev je nato sledil napredek, ki ga strokovnjaki imenujejo 1,5 generacija - ti radarji znajo izmeriti tudi oddaljenost dotičnega vozila od merilne točke, ter meriti v obe strani hkrati. Takšne naprave so v Sloveniji že prisotne.
Najnovejša generacija, ki se jo je prijelo ime superradar (drugo ime zanjo je tudi 3D radar), pa je še precej bolj zmogljiva. Kot nam je pred časom pojasnil Roman Flegar iz Urada za meroslovje, so tovrstni radarji sposobni meriti v obe strani prometnega toka hkrati, pri čemer lahko spremljajo hitrost po več vozil, tudi osem hkrati.
Norma: vsaj 60 kršitev na minuto
In prav takšno napravo sedaj nabavljajo ljubljanski redarji. Med zahtevami razpisa je, da mora radar znati meriti odhajajoči in prihajajoči tok hkrati, ter vozila na dveh ali več voznih pasovih hkrati z jasno identifikacijo voznega pasu kršitelja. Radar mora razlikovati med tovornimi in osebnimi vozili, pri čemer mora imeti možnost nastavitve različne omejitve hitrosti za eno ali drugo kategorijo vozil.
Tema ali slabe vremenske razmere? Ne sme biti ovir, radar bo imel posebno bliskavico, ki ne bo smela motiti voznikov (IR svetloba), a bo pomagala napraviti verodostojne fotografije. Barvna kamera mora imeti ločljivost vsaj 11 megapikslov. Kako zmogljivo napravo so si zamislili ljubljanski redarji, povzema naslednji podatek - superradar mora biti sposoben zabeležiti “vsaj” 60 kršitev na minuto.
Kje bo meril?
Verjetno se vsak voznik v tem hipu sprašuje, kje ga bo čakalo novo čudo radarske tehnike. Z istim razpisom ljubljansko mestno redarstvo nabavlja tudi štiri ohišja za radar, a natančne lokacije, kamor jih bodo postavili, še niso določene. Kot so pojasnili za zurnal24.si, bodo za mnenje o najbolj smotrnih lokacijah zaprosili vladne in nevladne organizacije ter ljubljanske četrtne skupnosti.
“Pripravili bodo seznam najbolj varnostno obremenjenih lokacij, za katere ocenjujejo, da bi bil potreben nadzor hitrosti. Na izbor mikrolokacije za postavitev bosta vplivala predlog in tehnična primernost lokacije,” še pravijo. Radar pa bo prilagojen tudi uporabi s prenosnim ohišjem ali vgrajen v avto, tako da bi ga potencialno lahko uporabljali kjerkoli po prestolnici.
Kot najbolj kritične točke za prekoračitev hitrosti in s tem za uporabo superaradarja pri redarstvu vidijo predvsem lokacije “v okolici izobraževalnih ustanov, vrtcev in zdravstvenih domov, torej ustanov, kjer se zadržujejo najšibkejši udeleženci prometa in zanje prehitri vozniki predstavljajo največjo nevarnost.”
Kdo ga bo dobavil?
Naprava bo seveda morala imeti vsa potrebna dokazila in certifikate, da so njene meritve verodostojne. Slovenski urad za meroslovje je ena izmed tistih ustanov po Evropi, ki je tehnično in strokovno usposobljena za izvajanje preizkusov in certificiranje Dopplerjevih radarjev druge generacije.
V zadnjih letih je že podelil certifikate za Dopplerjeve radarje druge generacije, ki se sicer lahko medsebojno nekoliko ločijo glede na zmogljivosti. Med najzmogljivejše, ki zmorejo zaznavati hitrost, oddaljenost ter kot med vozilom in merilnikom, spadata model RT4 proizvajalca Gatsometer in model Speed Safety System 245 proizvajalca Sensys. Oba že imata certifikat, ki je prva stopnica, da lahko nek model naprave (sledi še postopek overovitve vsakega izdelka posebej) uporabljajo v uradnih postopkih merjenja hitrosti.
Lastnik certifikata za prvi model za Slovenijo je podjetje 3Tech, vendar pa nas je solastnik družbe Žarko Lenardič opozoril, da omenjeni model ne ustreza razpisnim pogojem, ki so jih postavili ljubljanski redarji. "Razpisni pogoji v tehničnih pogojih med drugim zahtevajo temperaturno področje in kapaciteto pomnilnega medija, ki ju z merilnikom RT-4 ne izpolnjujemo", nam je pojasnil.
Lastnik certifikata za drugo napravo pa je slovenska izpostava družbe Siemens. Ta za 10 stopinj Celzija (delovno območje do 60 stopinj Celzija) prekaša konkurenta. S tem tudi izpolnjuje zahtevo MOL, da mora delovati med -20 in +60 stopinjami Celzija. Splošno dostopni podatki kažejo, da v Sloveniji ni bila overovljena in s tem dana v uporabo še nobena naprava tega tipa,
Postavljeni dobavni rok za dostavo radarja je razmeroma kratek, vsega en mesec, pri čemer se pričakuje, da ima radar že vse potrebne dokumente glede overitve.
Na MOL vseeno pravijo, da bo novi radar po dobavi vse opreme, usposabljanjih in postavitvi škatel predvidoma meril še pred koncem letošnjega leta.
PREBERITE ŠE:
andrej.leban@zurnal24.si
To bo stalo na lokacijah tipa Miheličeva cesta, kjer četudi si totalno obseden z vožnjo po omejitvah, po omejitvi ne …
Mikrovalovka ima vselej varnostno stikalo. Ko se vratca odprejo se napajanje prekine. Hvala bogu, da so jo konstruirali tehniki! Če …
A ti se se pa že kar navadil, da je treba vse, kar je za državljana negativno, nujno iz tujine …