Kot bi te nekdo ves čas peljal za roko

Foto: Saša Despot Navigacija Foto: Saša Despot Navigacija Foto: Saša Despot Navigacija Foto: Saša Despot Navigacija Foto: Saša Despot Navigacija Foto: Saša Despot Navigacija Foto: Saša Despot Navigacija Foto: Saša Despot Navigacija Foto: Saša Despot Navigacija Foto: Saša Despot Navigacija
Danes se ni več lahko izgubiti. Morda težje kot nekoč pa je v raznovrstnih razmerah najti najboljšo pot. Kdo vodi, je ob tem zelo pomembno.
Oglej si celoten članek

Navigacija je danes vseprisotna, uporabljamo jo peš, na kolesu, v avtomobilu, v javnem prometu. Za voznike motornih vozil sta pri sodobni navigaciji ključnega pomena ne le natančnost digitalnih zemljevidov, temveč tudi sprotno podajanje raznovrstnih informacij, na podlagi katerih prihranimo na času vožnje in denarju za gorivo. 

Zdi se, da je tudi kot posledica njene integracije na pametne telefone navigacija postala monopol enega samega podjetja - Googla. Podroben pogled pa razkrije, da temu še zdaleč ni tako. Čeprav so številna nekoč zveneča imena cestne navigacije utonila v pozabo (spomnite se samo pri nas popularnih izdelkov podjetja Garmin), je nekaterim z inovativnim pristopom uspelo ne le preživeti, temveč se danes vračajo z velikimi koraki.

Foto: Saša Despot Peugeot 3008

Med njimi je še posebej v ospredju nizozemsko podjetje TomTom, ki je razvilo eno najzmogljivejših orodij za napovedovanje prometa v realnem času in bdi nad eno največjih če ne celo največjo bazo prometnih podatkov na svetu. Poleg natančnih digitalnih zemljevidov so temeljni vir za izvedbo izračunov tudi anonimizirani podatki voznikov (lokacijski podatki telefonov uporabnikov - bodisi mobilno omrežje ali GPS), podatki vozil znamk, s katerimi imajo sklenjene sporazume, podatki upravljavcev cestnega omrežja, drugi viri …

Ko dajo vse te podatke na kup in jih programsko obdelajo, lahko z veliko natančnostjo določijo hitrost prometnih tokov na nekem območju, v primeru pričakovanih in nepričakovanih zastojev pa napovedo njihovo dolžino in čas trajanja. Že od leta 2008 naprej vse te podatke sistematično zbirajo in procesirajo za praktično vsako javno cesto na svetu, tudi tam, kamor Google ne seže. Po navedbah TomToma gre za podatke, enakovredne kar 2,8 bilijona prevoženih kilometrov ali 580 milijard ur vožnje.

Vsakih 30 sekund naprave njihovih uporabnikov dobijo nov izračun o prometnem toku in morebitna obvestila o prometnih incidentih na njihovih poti. Ob upoštevanju aktualnih razmer vključno z vremenom, z uporabo tehnologije strojnega učenja in vključitvijo obsežne zgodovine prometnih tokov na nekem odseku na pet minut natančno za vsak dan v letu in to za zadnjih 15 let lahko z veliko zanesljivostjo napovejo, kaj se trenutno dogaja in se še bo dogajalo na uporabnikovi poti.

Ob tem uporabnika naprava vodi na način, da bo ne glede na razmere na cilju v najkrajšem možnem času. Kot omenjeno, je čas osveževanja podatkov izredno hiter. 

Foto: Saša Despot Navigacija

TomTom že vrsto let tesno sodeluje z nekaterimi velikimi imeni v avtomobilski industriji, zato je njihove navigacijske storitve s podatki v realnem času mogoče kot del infotainment sistemov srečati že v številnih vozilih. Ena od znamk je Peugeot, s katerim pa je partnerstvo preraslo v dodatno nadgradnjo, kar se uporabnike kaže v tesni integraciji  povezljivih navigacijskih storitev z digitaliziranim i-Cockpitom ali z zunanjimi napravami. Poleg vodenja do cilja so tako del "tovarniške" navigacije pri Peugeotu številne dodatne storitve. 

Od spraševanja neznancev do umetne inteligence

Še pred dobrimi 20 leti smo imeli med vsako daljšo potjo v rokah papirnate zemljevide, medtem ko smo se na krajše razdalje morali zanašati izključno na spomin in spraševanje neznancev ob poti. Nato se je zgodila revolucija s prihodom prvih GPS naprav. A te so bile vse prej kot idealne, v spominu ostaja tisti zloglasni "Preračunavam …" Digitalni zemljevidi so bili zelo luknjavi in zamrznjeni v preteklosti, naše potovalne načrte je lahko prekrižal vsak nenapovedan dogodek na cesti.

Vmes so podatki začeli postajati zlato in s hkratnim razvojem tehnologije mobilnih naprav je danes pametna navigacija doma dobesedno v vsakem žepu. Služi za raznovrstne potrebe mobilnosti, nas vodi, opozarja, sproti preusmerja glede na razmere, z njo najdemo prosta parkirna mesta ali se izogibamo kaznim za prehitro vožnjo.

Področje navigacije pa je žal praktično postalo monopol enega tehnološkega giganta. Na njegov račun so se pojavili številni indici zlorab osebnih podatkov, zaslon z zemljevidom je danes hkrati že polje za oglaševalce. Proti temu se vse bolj odkrito borijo tudi evropske institucije.

Razvoj navigacije v prihodnje bo tesno povezan z vse bolj povezanimi in digitaliziranimi vozili, še več bo integriranega strojnega učenja, umetne inteligence in vključevanja obogatene ali virtualne resničnosti.

Da se bo na tem izredno donosnem področju kmalu zgodil spopad, s katerim naj bi omogočili precej širše možnosti uporabe navigacijskih podatkov in s tem končali monopol Alphabetovih Googlovih Zemljevidov, dajo slutiti zadnje napovedi in nedavno sklenjeni sporazum tehnoloških velikanov pod okriljem neprofitne organizacije Linux Foundation. Ostali podpisniki sporazuma so Microsoft, Meta, Amazon in - TomTom.

Kaj vse zmore danes "tovarniška" navigacija, smo povprašali Martina Fajta, produktnega vodjo pri podjetju Peugeot Automobil Import. Kot pojasnjuje, so v enoten paket povezljive TomTom navigacije vključene prometne informacije v realnem času, lokacije in razpoložljivost prostih mest na parkiriščih, vremenska napoved na poti, informacije o bencinskih črpalkah, lokacije in razpoložljivost polnilnih postaj za električna vozila, hitro iskanje naslovov točk interesa (POI), lokacije merilnikov hitrosti in povezava z mobilno aplikacijo MyPeugeot. 

Povezljiva navigacija TomTom je na voljo na vseh aktualnih modelih Peugeot. Vozilo mora biti opremljeno z navigacijsko napravo, ki je odvisno od vozila in opreme na voljo serijsko ali kot opcijska oprema. "Za kupce novega vozila je storitev povezljive navigacije brezplačna prva tri leta od aktivacije, kasneje se storitev lahko podaljša," pojasnjuje Fajt. Storitev ni samodejno vklopljena, pred prvo uporabo jo mora torej uporabnik aktivirati. 

Foto: Peugeot Peugeot navigacija Za popolno delovanje povezljivih storitev mora imeti vozilo vgrajeno opremo Peugeot Connect, ki vključuje gumb za klic v sili in gumb za Peugeot asistenco ter integrirano SIM kartico. Ta se uporablja za klice v sili in za klice na Peugeot asistenco, hkrati pa tudi za prenos podatkov v primeru aktivacija povezljive navigacije. Stroški klica in prenosov podatkov so že pokriti s strani proizvajalca vozil Peugeot, zato uporabnik v času trajanja pogodbe nima dodatnih stroškov. Mogoča je tudi uporaba povezljivih storitev v starejših vozilih brez Connect Boxa. Takrat uporabnik lahko izkoristi svoj telefon kot vročo točko in se tako poveže z avtom.

Ko vnesemo pot za vodenje, se pokažejo podatki o uri prihoda, izbere se najhitrejša ali najkrajša, optimalna pot glede na naše nastavitve, razloži produktni strokovnjak. V primeru dodatnih zastojev ali pa ob bolj tekočem prometu na načrtovani poti se čas prihoda ustrezno posodablja. Prav tako se prikazuje vreme na naši trasi, tako da smo še pravi čas opozorjeni na možnost močnejšega naliva ali drugih nevšečnosti.

Foto: PRIMA PRIMA test C-SUV, november 2022 , peugeot 3008

"Na desnem robu ekrana so grafično prikazane ovire, delo na cesti in zastoji, pa tudi nekatere interesne točke in lokacije merilnikov. Njihov opis lahko s pritiskom na desni rob ekrana na dotik še dodatno povečamo," razloži Fajt. "Če se zaradi dodatnih zastojev čas podaljša za več kot pet minut in obstaja alternativna pot, nam jo navigacijski sistem predlaga v potrditev." Na sploh je grafika narejana tako, da je pregledna in da lahko voznik hitro razbere vse pomembne informacije s poti, kot so na primer bencinske črpalke in parkirišča. Lahko pa jih tudi sam prispeva v TomTom bazo, na primer o aktualnih nesrečah in zastojih, meritvah hitrosti in podobno.

Prednost integrirane povezljive navigacije v Peugotovih vozilih je v tem, da je lahko tesno povezana z voznikovim digitalnim zaslonom i-Cokpitom. V nastavitvah je mogoče izbrati, da se navigacija kaže neposredno pred voznikovimi očmi. "Tudi v primeru, da prikaz na instrumentni plošči ni vključen, se ob glavnih spremembah poti prikažejo na zaslonu in po zavoju izginejo v ozadje," je povedal Fajt. Navigacija poleg grafičnih lahko daje tudi glasovne napotke, v primeru najnovejših modelov 308 in 408 tudi v slovenščini. Koristna je tudi funkcija, da v primeru zaznave nizkega nivoja goriva navigacija samostojno poda predloge za vodenje do bencinske črpalke.

Prednosti povezane navigacije, kot je TomTomova, v primerjavi s tisto prek mobilnika je več: vgrajena navigacija v off line načinu deluje tudi, ko podatkovni promet zaradi slabe povezave ni mogoč. Ves podatkovni promet je znotraj prvega obdobja že vključen v ceno, ne vsebuje neželenega oglaševanja in ima zagotovljeno anonimnost. Prav tako je boljša kot prek mobilnika kvaliteta signala GPS boljša, ni potrebnih dodatnih kabelskih povezav, enostavnejši uporabi med vožnjo pa je prilagojen grafični vmesnik. Dodaten plus v primeru Peugeotovega i-Cockpit zaslona je "head-up" izkušnja brez odmikanja oči.

Peugeot 308 in 408 sta opremljena z najnovejšim infotainment sistemom, zato je tudi prikazovanje zgoraj navedenih informacij najbolj popolno in podrobno. Tako na primer lahko vključuje tudi število prostih mest na nekem parkirišču, medtem ko pri ostalih modelih storitev kaže le, da je parkirišče še nezasedeno. So pa podatki odvisni od posodabljanja baze dotičnega ponudnika, torej upravljavca parkirišča ali bencinske črpalke.

V nekaterih državah so morda informacije še dodatno obogatene, na primer podatki o črpalki z najbolj ugodnim gorivom v tistem trenutku. V tem primeru bo tudi "slovenski" peugeot samodejno prikazoval vse dodatne podatke iz TomTom baze, kar se na potovanjih po tujini izkaže kot še posebej koristno.

Foto: Reševalni pas/Twitter razcep Koseze Ljubljana gneča kolona

Ugotovitve TomToma so, da se na leto tako ali drugače spremeni kar okoli 15 odstotkov cest. Za optimalno delovanje navigacijske naprave je zato zelo pomembna ažurnost njenih zemljevidov, ki jih pri proizvajalcu stalno posodabljajo. Omenjeno začetno triletno obdobje uporabe povezljive navigacije že vključuje tudi posodobitve. V primeru najnovejših modelov 308 in 408 se posodobitve opravijo kar po zraku (on air - OTA), medtem ko je pri ostalih modelih to mogoče prek USB ključka, na katerega uporabnik lahko kar sam naloži popravke s servisnih spletnih strani. V primeru zapletov za to poskrbijo na servisih. 

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 6

  • 19:54 25. December 2022.

    Imam tovarniško vgrajeno navigacijo, ampak se bolj zanesem na Googlovo. Tovarniška se ne posodablja tekoče, potrebno jo je plačevat, ne …

  • 10:11 25. December 2022.

    več kot očitno prikriti oglas, ampak sorry, TomTom ne seže do kolen Googlu v povezavi z vsemi ostalimi servisi, ki …

  • 08:32 25. December 2022.

    In potem imamo ljudi, ki se lahko peljejo 10 krat na čisto isti cilj, pa ga sploh ne najdejo brez …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.