Ministrstvo za infrastrukturo je pred kratkim v medresorsko usklajevanje vendarle poslalo predlog sprememb zakona o letni dajatvi vozil v cestnem prometu, potem ko je bil osnutek v javni obravnavi že pred več kot letom dni. To pomeni, da je uvedba sprememb tik pred vrati.
Novost je predvsem pri poskusu odprave oziroma zmanjšanju anomalije glede postopanja z odsluženimi vozili, saj jih gre danes v obvezno razgradnjo le majhen del, vsa ostala pa končajo neznano kje in lahko pomenijo veliko obremenitev za okolje.
Lastnik, ki se želi znebiti lastništva nekega avta, mora sedaj ob odjavi iz prometa zgolj podpisati “izjavo o lokaciji avta,” a v praksi verodostojnosti teh lokacij nihče ne preverja, množice odsluženih avtomobilov pa zato namesto v pooblaščenih organizacijah za predelavo končajo v nedovoljeni razgradnji in nadaljnji preprodaji zanimivih rabljenih rezervnih delov.
Nihče pa nima nadzora, kam poniknejo vse nevarne snovi, ki so del vsakega avtomobila, prav tako so številni sestavni deli takšne narave, da ne morejo zagotavljati varnosti in brezhibnosti, če so vgrajeni v drugo vozilo.
Država si je pred problematiko zatiskala oči vse do ostrega poročila Računskega sodišča, ki je pristojnim inštitucijam že decembra 2015 naložilo takojšnje ukrepanje. Predlog zakona mora sedaj še skozi medresorsko proceduro, sprejem na vladi in nato potrditev v DZ.
Kako bo po novem?
Uvaja se filozofija odgovornosti za vozilo skozi njegovo celotno življenjsko obdobje, to pomeni, da tudi vozilo, ki je odjavljeno iz prometa, jasno ostaja odgovornost zadnjega lastnika. Četudi avto ne bo več imel tablic, bo moral lastnik zanj vsako leto plačevati 25 odstotkov redne letne dajatve za uporabo vozil v cestnem prometu v času registracije. Najnižja predpisana dajatev za avto in za kombi do skupne mase 3.500 kilogramov je 25 evrov, za tricikel (redka kategorija L2e) pa 20 evrov. Ostalih kategorij odsluženih motornih vozil (mopedi, motorji, tovornjaki …) nova dajatev ne bo doletela.
Lastnik odsluženega vozila bo obvestilo o dajatvi pričel prejemati eno leto potem, ko bo avto zadnjič registriran. Če lastnik v 30 dneh ne bo želel plačati, ga čaka postopek izvršbe.
Rešili se jo boste lahko le za 500 evrov
Lastnik bo torej moral plačevati dajatev v nedogled vse dokler ne bo predložil dokaza, da je odsluženo vozilo oddal v pooblaščeno razgradnjo ali ga prodal. V tem primeru bo dajatev prevzel novi lastnik, če je rezident Slovenije. Vprašanje (in tudi možnost za zlorabe?) pa je, kaj bo, če bo vozilo (fiktivno) prevzel tuji državljan, a bo ostalo v Sloveniji.
Zakon predvideva tudi varovalko v primeru, če je vozilo ukradeno, saj na podlagi policijskega zapisnika (druga možnost zlorabe?) preneha obveznost plačevanja nadomestila. Morebitna kriva prijava je kazniva.
Kaj pa če lastnik zaradi različnih vzrokov nima več lastniških papirjev? To so ponavadi situacije, ko kupci zlorabijo zaupanje in ne izvedejo postopka prepisa avta. Zadnji lastnik se lahko za vselej reši dajatve z enkratnim plačilom 500 evrov, vendar mora obvezno prej poravnati tudi že morebitne zapadle obveznosti, predvideva zakon.
andrej.leban@zurnal24.si
plačal sem vse dajatve, prispevke in davke, ko sem si postavil hišo z garažo. V tej garaži imam odjavljen avtomobil, …
končajo v nedovoljeni razgradnji in nadaljnji preprodaji zanimivih rabljenih rezervnih delov. Avto je moj,četudi sem ga oddjavil iz prometa.Zakaj potem …
Isto sranje drugo pakovanje.