"Poglejte samo prizore ali fotografije iz divjine. Kateri avto se tam pojavlja?", retorično sprašuje Jernej Bolka, ki je pri Toyota Adria odgovoren za odnose s kupci. Z njim smo se pogovarjali o razlogih, kako je njihova znamka prišla do statusa težko pokvarljivega avta. Tako težko, da so pripravljeni 10 let zastonj popraviti avto, če bi šlo kaj resnega narobe.
Na temo, zakaj Toyota velja za znamko z zelo zanesljivimi avti, obstaja veliko razlag in utemeljitev. Kaj pravite vi, od kje izvira zanesljivost toyot?
Razlaga je pravzaprav preprosta. Za razliko na primer od ZDA je na Japonskem vedno vladalo pomanjkanje surovin, energije in drugih virov. Zato si preprosto niso mogli privoščiti slabe kakovosti. V težkih časih so izdelovali samo za znane kupce. Natančno so morali načrtovati, kakšen material potrebujejo, koliko in kdaj. In končni produkt je moral biti brezhiben že na papirju, še preden so začeli z izdelavo. Kajti zaloge ali odpadkov si preprosto niso mogli privoščiti. Vsi avti so morali delovati brezhibno.
Lastniki vozil in statistike so hitro ponesli sloves zanesljivosti Toyote po vsem svetu. Nazadnje tudi v Evropo, zibelko avtomobilizma.
S kakšnimi ukrepi pri vaši znamki zmanjšujete možnost napak oziroma podaljšujete življensko dobo materiala?
Če hočete, da je končni izdelek brezhiben že na papirju, si morate pač vzeti nekaj več časa in energije za načrtovanje. Toyota porabi za načrtovanje precej več časa kot druga podjetja, a je zato hitrejša in uspešnejša pri izdelavi. S temeljitejšim načrtovanjem lahko ustvarimo produkt, ki je lahko lažji in cenejši, a kljub temu kvalitetnejši in trajnejši.
Za kakovost so odgovorni prav vsi v proizvodnji. Vsi morajo skrbeti ne le, da se napake hitro odkrijejo in odpravijo, temveč da do njih sploh ne pride. Delavci v proizvodnji so deležni veliko učenja, priprav in privajanja preden se vključijo v proizvodni proces. Če pa nekdo naredi napako, ga ne kaznujejo, temveč staknejo glave, se skušajo skupaj dokopati do izvora napake in ga trajno odpraviti.
Ko govorimo o zanesljivosti, ne gre le za motor in menjalnik, ampak tudi za odpornost pločevine, kakovost notranjosti proti obrabi, obraba zavor, zanesljivost elektronike, redka menjava sijalk .. So pri Toyoti kakšne posebnosti, kako se loteva teh področij, da je končni rezultat za lastnika optimalen?
Spet je skrivnost v temeljitejši pripravi. Proučiti vse možnosti in optimirati vsako podrobnost še pred začetkom proizvodnje. Tam, kjer je potrebno uporabiti kvalitetnejši material, po potrebi izvesti dodatne preizkuse…
Menda na vaših pooblaščenih servisih avte vozi nadpovprečno število lastnikov starejših vozil. Kakšna je vaša razlaga?
Res je. Z veseljem ugotavljamo, da vse bolj prihajajo na pooblaščene servise tudi lastniki starejših vozil. Razlogov za to je najbrž več. Nekateri navajajo prijazno in strokovno osebje, drugi preverjen material in spretne mehanike, mnogi pa se vračajo tudi zaradi 10-letne garancije, ki jo omogoči pooblaščeno servisiranje.
Omenili ste jamstvo. Vaša znamka je menda edina v Sloveniji, ki ponuja skupaj kar desetletno jamstvo. Kaj je všteto v jamstvo, katera popravila v tem času za lastnika izvedete brezplačno?
Brezplačno bomo popravili vsako okvaro, ki je posledica napake v materialu ali izdelavi. Pri tem so zajeti vsi funkcionalni sklopi vozila, tudi baterije pri hibridih. Izvzete pa so posledice obrabe, staranja in napačne uporabe vozila. Seveda tudi ni zajet potrošni material, kot so brisalci ali zavore. Podrobnosti si lahko sicer vsakdo prebere na naši spletni strani. Obvezno pa je upoštevanje pogojev, kot sta redno vzdrževanje in vsakoletni pregled, na podlagi katerega na pooblaščenem servisu potrdijo nadaljevanje jamstva. Pri hibridnih vozilih je potreben letni pregled stanja baterije.
Specifičnost Toyotinega jamstva je, da lahko v shemo lastnik toyote vstopa po nekaj letih, če le še ni prevozil 185.000 kilometrov. Velja za vse avte, registrirane znotraj regije, ki spadajo pod Toyota Adrio, torej države nekdanje Jugoslavije. Pogoj je, da je bilo izdelano za evropsko tržišče, velja pa tudi za tiste avte, ki jih Toyota izdeluje v sodelovanju z drugimi znamkami. Kot rečeno, pogoj je, da avto na uradnem servisu pregledajo strokovnjaki in ga kvalificirajo za jamstvo.
Ena od teorij, zakaj si nekdo želi toyote, je tudi, da avto kupijo za daljše časovno obdobje, najmanj 10 let. Ali to še drži, oziroma kaj pravijo vaši podatki glede povprečne dobe lastništva vaših modelov?
Teh statistik sicer nimam, a verjamem, da ostane toyota v lasti enega lastnika povprečno dlje kot kak drug avto. Poznam tudi nešteto zgodb, ko ljudje svoje stare Toyote niso hoteli še dati od hiše "ker ji pač nič ne manjka".
"Če želimo, da nam bodo izdelki služili dvakrat ali trikrat dlje kot do sedaj, bodo pač slej ko prej morali postati bolj kvalitetni in vzdržljivi."
Jernej Bolka
Lahko zaupate kakšno zanimivost oziroma primerjavo s konkurenco?
Konkurenco spoštujem in je na tem mestu ne bi omenjal. Morda bi le opomnil na nekaj, kar lahko opazi vsakdo. Bodite pozorni na fotografije, filme, članke s težko prehodnih področij z ekstremnim podnebjem in surovimi pogoji za vožnjo in življenje ljudi. Na primer džungle, puščave ali kakšne druge divjine. Če se bo tam pojavil avto, bo skoraj gotovo toyota. To pove vse.
Da, vedno bolj. Z nenasitnim potrošništvom in izkoriščanjem surovin in energije smo privedli planet na rob katastrofe. Skrajni čas je, da radikalno spremenimo svoje obnašanje in prenehamo kar naprej nabavljati nove produkte in odmetavati stare, ki bi lahko še služili. Če želimo, da nam bodo izdelki služili dvakrat ali trikrat dlje kot do sedaj, bodo pač slej ko prej morali postati bolj kvalitetni in vzdržljivi. In to velja tudi za avtomobile.
Včasih je veljalo, da so rezervni deli za vašo znamko dražji od konkurence. Kako odgovarjate in ali kaj vpliva na nižje stroške delov dejstvo, da toyote že dolgo izdelujejo tudi v Evropi?
Lokalna proizvodnja je pomembna za okolje in za gospodarstvo in pogosto zares pomembno poceni izdelke, zlasti večje sestavne dele. Kljub temu naši deli še vedno niso najcenejši, jih pa zato ne boste potrebovali pogosto in morda jih vam zaradi garancije niti ne bo potrebno plačati.
Vaša znamka je kot prva začela uvajati hibride. Na začetku je bilo v javnosti veliko skepse glede zanesljivosti, dolgotrajnosti baterije. Čas pa je pokazal, da so hibridi praktično še bolj zanesljivi od klasičnih bencinarjev in dizlov. Zakaj?
Velika večina konkurentov je še do pred kratkega menila, da so hibridi slepa ulica, ker se pač ne splača v eno vozilo naložiti dva pogonska sistema, ker je to preprosto pretežko in predrago. A Toyota je že s prvim priusom odkrila zmagovalno kombinacijo posebnega bencinskega motorja in dveh elektromotorjev, od katerih eden nadomesti zaganjač in alternator, drugi pa je fiksno vezan na pogonska kolesa ter žene ali zavira (polni baterijo). Vse to je v stalni povezavi s preprostim planetnim gonilom z nekaj zobniki brez sklopke ali problematičnih verižnih prenosov značilnih za CVT menjalnike.
"Elektrika in bencin delujeta kot zgledna zakonca ..."
Skratka v hibridu ni nič takega, kar se pri običajnih avtih rado kvari. Poleg tega elektrika in bencin delujeta kot zgledna zakonca, ki sta našla formulo za srečen zakon. Tako v hladnem zimskem jutru elektrika prevzame prvih nekaj sto metrov poti in omogoči, da se bencinec lepo naolji in ogreje. V zahvalo bencinski motor prevzame delo vselej, ko bi bila baterija preveč izčrpana ali preobremenjena. Ko voznik neusmiljeno pohodi stopalko za plin, pa poprimeta za delo oba hkrati. Te zadeve pri Toyoti preprosto delujejo in hibridi so se izkazali kot učinkovitejši in zanesljivejši od klasičnih pogonov tudi znotraj znamke Toyota.
Z neumornim izboljševanjem hibridnega pogona smo dosegli, da lahko danes v mestu prevozimo pogosto precej več kot pol poti v EV načinu. Poraba goriva je v mestu manjša kot pri vseh klasičnih pogonih in se lahko kosa z najboljšimi dizelskimi pogoni tudi že na avtocesti.
Tehnologija polnih hibridov ima ogromno skupnega s tehnologijo "čistih" baterijskih vozil. Zato ne dvomim o kakovosti in zanesljivosti številnih baterijskih modelov, ki jih bomo predstavili v naslednjih nekaj letih. Vseeno pa menimo, da ves svet zagotovo ne bo zmogel nadomestiti vseh cestnih in drugih vozil z električnimi v naslednjih desetih ali dvajsetih letih. Zato se je Toyota zavezala, da bo še naprej razvijala tudi druge nizkoogljične pogone, s katerimi bomo omogočili čisto mobilnost povsod in za vse.
Nobenega dvoma ni, da bodo baterijski avtomobili v naslednjem desetletju ali dveh postopoma prevzeli glavno vlogo. A veliko vprašanje ostaja, kako bo v nerazvitem svetu, kako bo s tovornimi vozili, s prometom po morju in po zraku. Čudeža pri razvoju baterij za sedaj ni na obzorju.
Tudi vi ste lastnik prav posebne toyote - priusa prve generacije. Kaj lahko poveste o njem?
"Prapriusa" sem prodal v Celje, našemu partnerju, ki zbira zanimiva vozila, sam pa vozim že peto leto Prius PHV. Prevozil sem že skoraj 80.000 kilometrov in pri tem porabil na 100 km povprečno 12 kWh elektrike in 0,9 litra bencina.
Samo enkrat sem imel toyoto in nikoli več. Obupen "rev hang". Se vključuješ iz mirovanja v promet in imaš zaradi …
Moti me pa, da se omenja, kako na Japonskem gledajo na natančnost in da so zato brez napak. Zakaj pa …
Imel sem Toyoto, diesel. Po 130.000 km menjava šob. Kar nekaj jurčkov je šlo. Tankal vedno na OMV. In so …