Kdaj boste lahko kar z e-avtom oskrbovali vašo hišo?

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Na trgu električnih vozil je vse bolj zanimiva tudi možnost uporabe električnega avtomobila kot dodatnega hranilnika električne energije. Strokovnjake smo vprašali, kaj menijo o tej možnosti.
Oglej si celoten članek

Vam je znana kratica V2G? Ali pa celotni izraz "Vehicle-to-Grid"? Označuje možnost, da s pomočjo baterije v električnem avtomobilu napajamo električno omrežje. Da avtomobil torej služi kot dodatni hranilnik za električno energijo, s katero ga napolnimo v času presežne proizvodnje in nižjih cen elektrike ter energijo porabimo v času višje tarife ali zmanjšane proizvodnje.

Foto: Volkswagen V2G

Zadeva se razvija predvsem v povezavi z obnovljivimi viri energije iz sonca in vetra, ki imata izrazita obdobja velike proizvodnje in obdobja manjše proizvodnje. Poleg tega lahko avtomobile polnimo ponoči, ko je proizvodnja v tradicionalnih elektrarnah bolj ali manj enaka kot podnevi, poraba energije pa je manjša. Elektriko, ki je ne rabimo za vožnjo, lahko v omrežje oddamo podnevi, ko je povpraševanje večje, in s tem pomagamo pri vzdrževanju omrežja in zmanjšanju proizvodnje, s čimer se prihrani nekaj virov energije.

O možnosti uporabe avtomobila v načinu V2G se je začelo govoriti predvsem v času predstavitve nissana leafa druge generacije leta 2017, od tedaj pa se o te možnosti govori vse pogosteje in večina proizvajalcev električnih vozil jo tudi predvideva pri razvoju novih platform. Na predstavitvi novega peugeota e-3008 smo se o tem pogovarjali z glavnim inženirjem za platformo STLA Hervejem Scheideggerjem, ki nam je pojasnil, da se pri Peugeotu za možnost V2G niso odločili, jo pa platforma STLA omogoča. To pomeni, da bi kateri drugi na njej zasnovani električni avtomobil lahko imel to možnost. Vendar pa je to stvar odločitve vodstev znamk v skupini Stellantis.

Kako deluje v praksi?

David Kokalj, direktor projektov pri podjetju Plan-Net nam je pojasnil, da je zadeva zelo preprosta. Skoraj vsako električno vozilo, ki ima priključek za hitro polnjenje CCS, lahko preko dvosmerne DC polnilne postaje, ki je temu namenjena, jemlje energijo iz omrežja ali pa jo oddaja vanj. Takšna polnilna postaja je sicer dražja, saj stane okrog 10.000 evrov, vendar pa električnemu vozilu omogoča, da služi kot baterijski hranilnik.

Foto: Nissan V2G

V zvezi s tem se sicer pojavlja tudi vmesnik V2L oziroma Vehicle-to-Load, ki označuje možnost, da električni avtomobil polni ali napaja zunanje porabnike, kakršni so električni skiro, grelnik za vodo in podobno. Za to je potreben poseben adapter, ki se z vozilom poveže preko priključka tipa 2 ter preko notranjega usmernika v vozilu enosmerno elektriko pretvori v izmenično z močjo dva do tri kilovate.

Vendar pa, opozarja Kokalj, funkcij V2L in V2G ne smemo zamenjevati, saj delujeta s povsem različnima protokoloma. Pri vmesniku V2G se namreč polnilna postaja direktno poveže z baterijo in omogoča večjo moč praznjenja in polnjenja.

Kokalj doda še, da imajo baterije danes v povprečju uporabno kapaciteto od 50 do 60 kilovatnih ur, zato takšna uporaba načeloma ne bi smela slabo vplivati na uporabnost električnega avtomobila. Povprečni uporabnik dnevno ne prevozi več kot 80 kilometrov, prav tako pa povprečna poraba hiše čez noč ne bi smela izprazniti niti polovice takšne baterije. Tudi na obstojnost baterije ne bi smelo imeti prevelikega vpliva.

Povprečno imajo namreč baterije predvidenih nekaj tisoč ciklusov polnjenja. To je sicer odvisno od proizvajalca, a tisoč ciklusov pomeni, da se mora baterija tisočkrat popolnoma izprazniti in napolniti. Če baterijo polnite s 50 na 100 odstotkov, to pomeni pol ciklusa. Če lahko s polno baterijo prevozite denimo 300 kilometrov in če je možnih ciklusov polnjenja in praznjenja tisoč, to pomeni, da baterija zdrži vsaj 300.000 kilometrov. To pa seveda ne pomeni, da je treba baterijo zamenjati po 300.000 prevoženih kilometrih, le okrog 15 do 20 odstotkov kapacitete izgubi.

Foto: BMW V2G

Kakšno pa je zanimanje kupcev za polnilne postaje, ki omogočajo protokol V2G? Kokalj pravi, da je tehnologija še precej nova in da so po njegovem mnenju v Sloveniji zgolj dve ali tri takšne polnilne postaje. Tehnologija je sicer patentirana že nekaj časa, vendar se doslej še ni širše uporabljala.

Baterije so kot športniki

Kako možnost V2G vpliva na trajnost električnih baterij, smo vprašali tudi vodjo laboratorija za moderne baterijske sisteme na Kemijskem inštitutu Roberta Dominka. Dominko pravi, da je razlaga čisto enostavna. Ko govori o tem, poda prispodobo. Ko se gredo športniki na olimpijske igre, se tja ne pošlje le enega športnika, ki bi pobral vse medalje v vseh disciplinah, ampak se na igre pošljejo usposobljeni športniki za določeno disciplino.

Enako je z baterijami. Baterije se navzven zdijo čisto enake. Vendar so baterije, ki so bolj primerne za doseganje visokih moči, se pravi za visoke energije, druge pa so narejene za dolgo življenjsko dobo. Ravno zato, ker so baterije narejene za različne namene, je možna tudi uporaba električnega avtomobila v vlogi hranilnika električne energije. Ni pa možno tega početi s kakršnokoli baterijsko tehnologijo, ki je pač na trgu.

Ne morete torej vsakega električnega avtomobila uporabljati v vlogi hranilnika elektrike. Temu morajo biti prilagojene baterije in tudi vsa spremljajoča elektronika. Tudi pretvorniki med enosmernim in izmeničnim tokom morajo biti narejeni tako, da to omogočajo. Raziskovalci, ki raziskujejo v tej smeri, govorijo o tako imenovani 'one century battery', torej stoletni bateriji.

Foto: Volkswagen V2G

Takšno baterijo bi lahko teoretično uporabljali celo stoletje. Seveda pa nihče ne bo kupil baterije, da jo bo uporabljal celo stoletje, ampak je namen tega, da bi ta baterija zdržala ravno način hranilnika v tistem trenutku, ko avtomobil stoji, Da bi vanjo lahko pritekala ali odtekala energija. "Ta možnost torej obstaja in stvari gredo v to smer, vendar mora biti sistem v avtomobilu za to narejen," zaključi Dominko.

Pametno polnjenje

Tudi pri distributerju električne energije Eles pravijo, da je uporaba električnega vozila kot hranilnika energije za druge namene kot za vožnjo pogojena z uvedbo tehnologije V2G, ki terja posebno polnilno postajo.

Dodajajo, da bi trenutno lahko za podporo električnemu omrežju in boljšo izrabo obnovljive energije lahko bolj množično uporabljali možnost pametnega polnjenja baterij, saj se s prilagajanjem moči polnjenja lahko prav tako, a v malo manjši meri, električnemu omrežju pri boljšem delovanju pomaga že z obstoječimi pametnimi polnilnimi postajami in električnimi vozili.

Pri Elesu še pravijo, da ko bo v prihodnosti naraslo število električnih vozil in se bo povečala tudi ponudba hišnih baterijskih polnilnikov z izrabljenimi avtomobilskimi baterijami, bo bolj smiselno in cenovno ugodnejše lokalno hranjenje energije opravljati s takšnimi stacionarnimi baterijami. V tehnologiji V2G trenutno bolj vidijo nišno rešitev za posamezne uporabnike, ki potrebujejo energijo za bivalne enote brez možnosti priključka na električno omrežje.

Foto: Marles hiše Maribor Marles Dom24h

Pametna hiša

Možnost uporabe električnega avtomobila v vlogi hranilnika električnega toka bi lahko bila zanimiva tudi za tiste, ki gradijo novo hišo. Pri mariborskem proizvajalcu montažnih hiš Marlesu smo preverili, kako oni gledajo na to.

Pravijo, da so kot ponudnik montažnih hiš usmerjeni v iskanje rešitev za prihodnost. Njihov vzorčni model takšne rešitve je konceptna hiša Dom24h, ki je predstavitev razvoja in demonstracija novega koncepta bivanja v domu, ki ga uporabljamo 24 ur na dan. Z njo predstavljajo tudi razvoj  podsistemov ter produktov za pametne stavbe prihodnosti. Dom24h predstavlja stanovanjsko stavbo, ki omogoča tudi celovito energetsko in informacijsko oskrbo bivalnega objekta, ki zagotavlja tudi osnovne energetske potrebe za mobilnost uporabnikov objekta.

Zaradi svoje večnamenske zasnove hiša zagotavlja oskrbo z električno energijo iz fotovoltaičnih celic, ki jo je moč tudi hraniti ter z njo zagotavljati energijo za transportna sredstva. Presežki energije se hranijo v hranilnikih oz. električnih baterijah in se tudi oddajajo v odprto omrežje. Vsekakor pri novih hišah predvidevajo tudi integrirano avtomobilsko polnilnico, v avtomobilski bateriji pa vidijo le še dodatni hranilnik energije, medtem ko jedro predstavljajo hranilniki v hiši.

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 9

  • 12:07 22. Februar 2024.

    haha, ko ima sodoben\moderen >homosapiens< "ideje izpod odeje" dolgcajt_a ziher ni 🤦‍♂️

  • 17:32 17. November 2023.

    Zelo brihtno, ja. Avto je baje za vozit ne pa kot baterija za bajto. Ze tako ga na domaci vticnici …

  • 16:47 17. November 2023.

    hahaha, kupiš hibridni avto, motor z notranjim izgorevanjem, ki polni baterijo, da se avto fjaka okoli z elektro motorji. in …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.