Kakšno je idealno število vrtljajev na kolesu, da ohranjamo hitrost in ne izčrpavamo preveč kolesa? Za tem vprašanjem stoji cela znanost raziskav, ki upoštevajo številne dejavnike. Tako je pri posamezniku odvisno, kakšno moč lahko proizvaja, o kakšnem tipu kolesa govorimo, kakšno prestavno kaseto ima nameščeno ...
Profesionalni oziroma tudi marsikateri izurjeni amaterski kolesar ali triatlonec se z vprašanjem kadence veliko ukvarja in trenira. Dejstvo je, da so tudi na podlagi izkušenj iz profesionalnega športa in največjih kolesarskih dirk, kot je Tour de France, strokovnjaki mnenja, da je pri kolesarjenju višja kadenca boljša.
"Profesionalci imajo svoj ritem oziroma zahteve, za običajne kolesarje pa bi rekel, da mora biti po ravnini kadenca nekako med 80 in 100 vrtljaji na minuto, pri vožnji v klanec pa kakih 10 vrtljajev manj," nam je zaupal Primož Čerin, strokovnjak za kolesarski fiting in nekdanji udeleženec Tour de Franca.
"Kolo je treba izkoristiti, temu je namenjen. In če ga hočemo izkoristiti, moramo znati uporabljati menjalnik, ki nam omogoča prilagajanje prestavnih razmerij in s tem število vrtljajev nog," pravi Čerin. "Če uporabljamo previsoke prenose, to pomeni, da bomo počasneje vrteli, hkrati je zelo neudobno po zaviranju, ko je treba spet pospešiti. Vse skupaj je takrat eno samo 'maltranje'."
Medicinska stroka h temu dodaja, da so pri "trdem" vrtenju pedal bolj obremenjeni sklepi in mišice, kar na dolgi rok ne more biti brez posledic za zdravje. Nasprotno pa višja frekvenca vrtenja pomeni, da za poganjanje pedal ob enaki moči potrebujemo manj sile, zato bodo mišice manj obremenjene, kar se bo še posebej poznalo pri vožnji na daljšo razdaljo.
Pomembno je, da tudi v klanec skušamo obdržati visoko stopnjo kadence, zato je bistveno, da kolesar prestavi v nižje prenose pravočasno, tudi iz prednjega višjega verižnika na nižjega. Izkoristiti moramo tudi vpete kolesarske čevlje in pri vrtenju uporabljati čim več mišic, poleg stegenskih tudi tistih na zadnjici.
Se je pa treba višje kadence vrtenja navaditi, k čemur pripomorejo treningi po ravnem.
Kako vedeti, kakšna je vaša kadenca?
Veliko merilnikov hitrosti (števci) na trgu je ob priloženem senzorju sposobno meriti tudi kolesarjevo kadenco, na voljo pa so tudi senzorji, ki se lahko povežejo s priljubljenimi kolesarskimi aplikacijami, kot je Runtastic.
Vsaj približno kadenco pa si lahko izmerite tudi brez elektronskih naprav: dvajset sekund štejte, koliko vrtljajev pedal naredite v tem času. Številko pomnožite s številom 3 in boste prišli do številke vrtljajev na minuto.
andrej.leban@zurnal24.si
Avtor članka, prosim, da nam pojasnite pojem "izčrpavanje kolesa", ker nam je precej nejasen. Razen, če ste mislili "izčrpavanje TELESA", …