Gre za črni trg, saj je pri popravilu vozila prepovedano uporabljati karoserijske dele, ki so zaščiteni s strani proizvajalca, hkrati pa lahko ponaredek v primeru trka privede do ogroženosti življenja voznika, potnikov ali pešcev, oziroma kolesarjev.
V Renaultovem Tehničnem centru v Novem mestu smo se pogovarjali z Jernejem Kočmanom, vodjo na področju karoserijskih popravil in lakiranja, ki ima za seboj že 33 let izkušenj.
Pri Renaultu so v zadnjih letih dali velik poudarek na ponaredkih karoserije. Njihova vozila v Sloveniji so zaščitena z unikatnim izgledom. Ne le 3D emblem, tudi odbijač, maska motorja, blatnik, sprednji žarometi ali stranski ogledali so zaščiteni.
Kočman nam je razložil, da je razlika med originalom ali ponaredki, ki k nam večinoma prihajajo iz azijskih držav, velika. Na prvi pogled razlika med originalom ali ponaredkom pogosto navadnemu človeku ni vidna, v praksi pa ima lahko mehanik, ki ponarejen del vgrajuje na vozilo, veliko težav s prilagoditvami. Ponaredek lahko vpliva na geometrijsko neskladnost, to pa vpliva na čas popravila in tudi ceno.
Pozabite na 5 zvezdic za varnost
Še večjo težavo ponarejeni deli predstavljajo za varnost vozil. "Tu so razlike ogromne“, pravi strokovnjak, ki razlaga, da, če je neki avto kot nov na neodvisnih testih trčenj Euro NCAP prejel najvišjo oceno za varnost, se z vgradnjo ponarejenih avtomobilskih delov varnost lahko tudi povsem izniči.
Neoriginalni pokrov motorja ali odbijač imata povsem drugačne tehnične karakteristike kot originalni. Originalni deli imajo z notranje strani posebna absorpcijska območja, ki v primeru trka s pešcem ali kolesarjem ublažijo udarec. Pri originalnih delih se uporablja material, ki ni lomljiv, oziroma plastika, ki ni agresivna, temu primerno je tudi poškodba ob trku blažja, velikokrat celo nedolžna.
Ponarejeni nadomestni karoserijski deli vplivajo na:
večjo porabo goriva in emisije;
zaradi vgradnje ponaredka je lahko ob trku ogrožena varnost potnikov v vozilu ali pešcev in kolesarjev;
udobje v vozilu, saj se v vozilo prebije več hrupa;
serviser ima lahko s ponarejenim delom veliko dela s prilagajanjem. To vpliva tudi na estetski videz vozila;
življenjska doba ponarejenega karoserijskega dela je veliko krajša, saj so nagnjeni k rjavenju (koroziji).
Karoserijski ponaredki so se sicer pojavljali tudi že v preteklosti. To so bili v glavnem blatniki ali pokrovi motorjev. Sogovornik pravi, da bomo zelo težko zasledili ponaredke vrat, ki so prekompleksna za ponarejanje, zato pa je skrb vzbujajoče, da se danes med ponaredki pojavljajo tudi elementi, ki so sestavni deli karoserije, na primer pragovi, obrobe, bočne stranice … To vpliva na samo kakovost popravila in varnost popravljenega avtomobila.
"Poglavitnega pomena je izbira vrste jekla. Še pred 15 leti smo v povezavi s karoserijo uporabljali le tri vrste jekla, danes jih uporabljamo vsaj 13,“ pravi Kočman in dodaja, da se v zadnjem času veliko zaradi varnosti uporablja borovo jeklo. Zaradi vse večjih zahtev po lažjih materialih, ki vplivajo tako na porabo goriva, kot izpuste emisij pa tudi materiale, kot je aluminij. Ponaredki so narejeni iz slabših in težjih materialov, kar vpliva tako na estetski videz in varnost, kar smo že opisali, pa tudi na hrup v kabini, večjo porabo goriva in izpuste emisij.
Zavorna pot bo s ponaredkom daljša
Sogovornik opozarja, da na primer aluminij zahteva drugačno obdelavo in popravilo. Potreben je poseben prostor, posebno orodje in posebni postopki. Če se serviser ne drži od strani tovarne predpisanega načina popravila, je avto po njem sicer vizualno videti povsem v redu, varnostno pa je lahko krhek, kot bi bil narejen iz papirja.
Originalni deli prihajajo iz iste proizvodnje kot tisti deli, iz katerih so prvotno sestavili avtomobil. "Originalni deli se proizvajajo po istem tehnološkem postopku, v istih sistemih in proizvodnih procesih. Pokrov motorja, ki je izdelan v tovarni Revoz v Novem mestu, je za poprodajo enak kot tisti del, ki je na vozilo vgrajen v proizvodnem procesu," razloži Kočman, ki opozarja še na eno slabost ponaredkov. To je življenjska doba.
Karoserijski deli so obdelani popolnoma drugače, drugačen je postopek priprave, kar vpliva na to, da so dolgoročno bolj obstojni in niso nagnjeni h koroziji (rjavenju). Pri ponaredkih je protikorozijska obdelava bistveno slabša, lahko pride tudi do prepuščanja vode …
Če vgradimo ponarejene zavorne ploščice, bo zavorna pot vozila daljša, tudi izrabile se bodo bistveno prej. Pomembno je tudi vedeti, da dobro vgrajeno vetrobransko steklo predstavlja za 30 odstotkov večjo trdnost vozila. Stekla imajo danes vgrajene kamere, s pomočjo katerih delujejo aktivni varnostni pripomočki v vozilu. "Vgradnja neoriginalnega stekla, ponaredka, lahko povzroči cel kup težav," opozarja sogovornik, ki lastnikom vozil svetuje, da se pred popravilom avtomobila posvetujejo s serviserjem glede vgradnje nadomestnih delov. Ob nakupu rabljenega avtomobila pa se lahko tudi sami prepričajo, ali so vgrajeni deli originalni ali ne.
Preverite, če ima karoserijski del oznako proizvajalca
Pri Renaultu namreč ugotavljajo, da se zgodi, da serviser izda račun, na njem pa ni vpisana šifra zamenjanega karoserijskega dela.
"Vsak avtomobilski del, naj bo to blatnik, odbijač, pokrov motorja, ima vgraviran 3D logotip Renaulta in kodo. Tega si ponarejevalci ne upajo dodajati. To je tako, kot bi ponarejal denar,“ nam je pojasnil Ivan Žak, ki je na področju regije Adriatic zadolžen za zaščito intelektualne lastnine Renaulta.
Pri Renaultu pravijo, naj vas ne zavede, da je na škatli, kjer je bil rezervni del, logotip Renaulta. To še ne pomeni, da ne gre za ponaredek. Vsak karoserijski avtomobilski del je zaščiten z industrijskim dizajnom in žigom. Vsak del ima vtisnjen 3D logo podjetja, kar pomeni, da je zaščiten z znamko in dizajnom, naj bo to odbijač, maska, prednji del vozila. To se ne sme prodajati.
"Renault ni zaščitil le emblema, ampak tudi karoserijske dele, tudi z obliko. Ti deli so zaščiteni z industrijskim dizajnom,“ pravi sogovornik, ki tudi v Sloveniji skrbi za izobraževanje carinikov, tesno pa med drugim sodeluje z Luko Koper, skozi katero pride največ ponaredkov. S pomočjo carine in inšpektorjev veliko ponaredkov odkrijejo že v našem največjem pristanišču in jih tam tudi uničijo, spet druge dele odkrivajo s pomočjo pošte ali zasebnih detektivov, ki imajo pristojnost, da brez predstavitve pri prodajalcu kupijo izdelek in na podlagi računa potem na sodišču dokazujejo, da je nekdo kupil, ali vgradil ponaredek v avtomobil.
Sogovornik pravi, da po navadi le opozorijo prodajalca dela, da je vgradil ponarejen del, posredujejo mu dokument, v katerem ga s podpisom zavežejo, da tega ne bo več počel. "Po navadi se zgodi, da vsi podpišejo dokument, saj gredo v Parizu, kjer je sedež Renaulta na sodiščih vedno do konca," še pravi sogovornik, ki zaključuje, da je ponaredkov zaradi boljše izobraženosti carinikov in inšpektorjev vsako leto manj, želijo pa si še večje obveščenosti in izobraženosti lastnikov vozil, zakaj ni dobro vgraditi ponaredka.
dezurni@zurnal24.si