Avtopralnice glavnino svojega posla opravijo v hladnejših mesecih, kar je logično, saj je takrat pranje avtomobilov na domačem dvorišču precej manj udobno. Po drugi strani je pranje avta pozimi s stališča vzdrževanja še veliko pomembnejše kot poleti, saj soljene ceste in vseprisotna umazanija nažirajo izpostavljene dele avtomobila, kot so sestavni deli vzmetenja in vpetja koles, robovi karoserije, zavorni diski, jeklena platišča, motorni nosilci …
Pranje avta v avtopralnici je tudi včasih stresno početje - izbira pravega programa, hrup, agresivne krtače, ki tolčejo po avtu, laski, ki se ovijajo okoli brisalcev in drugih štrlečih delov, lise zaradi premalo temeljitega dela sušilnega postopka ali preagresivnih čistil … Kako se vsemu temu izogniti? Nekateri prisegajo, da je tisto pravo ročno pranje, ki naj bi edino zagotavljalo trajnost laka. A tudi ročno pranje lahko pusti sledove, še posebej če goba pada po tleh, če se uporablja voda iz vedra, že polnega umazanije, če se uporablja trda voda ...
Po nasvet smo se odpravili v avtopralnico Špan na Brezovici, ki slovi po eni najdaljših stez v Sloveniji, skupne dolžine kar 26 metrov. Hkrati gre za avtopralnico, v kateri uporabljajo naprave proizvajalca WashTec, ki je glede na neodvisne primerjalne teste nemškega avtokluba Adac prvo ime na področju uporabe novega rodu krtač iz mehkega materijala. Nič čudnega torej, da se skozi Španove krtače zapeljejo tudi najbolj prestižna vozila, kot se je pred časom limuzina maybach. Hkrati v njej za različne uvoznike novih avtov izvajajo pripravo vozil pred predajo kupcem. Prav kupci novih, po več desettisoč evrov vrednih avtov, pa so zelo zahtevni glede kakršnegakoli sledu nepopolnosti na laku.
“Avtomatske avtopralnice ljudje napačno pojmujejo in vse mečejo v isti koš,” pojasnjuje vodja Španove avtopralnice Boštjan Gorc. “Primarno pa jih delimo v dve skupini - prve so pralnice s klasičnimi ščetkami, ki so prevladovale zadnjih dvajset let, in ki uporabljajo polietilenske krtače. Treba je vedeti, da te krtače kljub drugačnemu mnenju ljudi v resnici ne praskajo laka vozila, lahko pa puščajo sled polietilena s krtač na vozilu. Sledi se še posebej rade pojavijo, če so določene ščetke že dolgo v uporabi. Takšno vozilo je za povrnitev v prvotno stanje potrebno spolirati.”
“Drugi, novejši tip pralnic, pa pri krtačah uporablja tako imenovani softech material. Gre pravzaprav za nekakšne ploščate spužve, ki se med uporabo napijejo vode, med pranjem pa so izredno nežne in z ničemer ne poškodujejo laka ali drugih delov avta. Takšne avtopralnice so posledično tudi precej tišje. A je zato pri tem tipu pralnic še veliko bolj pomemben proces predpranja, saj mora operater res dobro opraviti to fazo čiščenja,” posebnosti modernega tipa pralnic navaja Gorc.
Pri modernih avtopralnicah je še en vidik, na katerega nekateri pozabljajo - ekološki. Pri takšni pralnici, kot je na Brezovici, je mogoče reciklirati tudi 70 in več odstotkov vode, ki se uporablja pri pranju, tudi ostala odpadna voda pa se ulovi v posebnih rezervoarjih. To pomeni, da se pri pranju avta porabi manj vode, kot bi se ga pri domačem ročnem pranju. Pri slednjem vsa kontaminirana voda, vključno z olji in soljo, konča v kanalizaciji.
Dolžina je še kako pomembna
Osnovne faze pranja se za razliko od že omenjenega bolj intenzivnega predpranja med klasičnim in novejšim tipom avtopralnic sicer ne razlikujejo. Zelo bistvena za kakovost celotnega procesa pa je dolžina proge. “Velja temeljno pravilo - daljša kot je steza v neki pralnici, boljši bo učinek pranja, saj imajo naprave več časa, da kakovostno opravijo svoje delo.”
Pri Španu so šli še korak dlje, saj poleg ene najdaljših stez v Sloveniji njihova avtopralnica uporablja tudi podvojeno število enot - boke z obeh strani čistita po dve krtači hkrati, ki se zaradi boljše učinkovitosti in nežnosti premikata hkrati z vozilom, na koncu postopka pa poleg dvojnega sušilca pomagata še bočna sušilca, da izgine tudi voda iz špranj na ogledalih in iz vratnih rež.
Voskanje ob vsakem pranju? Nikakor!
Še eno zelo pomembno poglavje je voskanje avta, vendar pa pri tem številni napravijo napako. Vosek je zelo dobrodošel glede zaščite avta, saj pomaga ščititi lak pred vplivi zimske umazanije in poveča lesk. A številni lastniki si ga naročijo vedno, ko gredo prati avto, kar je po besedah Gorca nepotrebno. “Voskanje priporočamo le vsakih pet do deset pranj, odvisno glede pogostosti pranja. Delovanja voska je namreč dolgotrajno, prepogosto voskanju pa pomeni zgolj nalaganje v plasteh.”
andrej.leban@zurnal24.si