Kako je mogoče - takšen napredek tehnike, emisije pa le malo manjše?

Foto: Profimedia
Foto: Profimedia
Efektivne emisije novih avtomobilov se v zadnjih dvanajstih letih niso prav nič zmanjšale. Pozitivni vpliv bolj učinkovitih in čistejših pogonskih sistemov so namreč izničile predvsem povečane mase avtomobilov.
Oglej si celoten članek

Se spomnite avtomobilov izpred dvanajst do petnajst let? Večina bencinskih je še vedno imela atmosferske motorje, vsi skupaj pa solidno delovno prostornino in vsaj štiri valje, nobena redkost pa niso bili niti šest- in osemvaljniki. Potem pa je zaostritev okoljskih predpisov vodila v radikalni "downsizing", zmanjševanje delovnih prostornin in števila valjev, kar so tovarne kompenzirale z izdatnim prisilnim polnjenjem.

Foto: Saša Despot promet

Kmalu so ugotovili, da zadeva deluje, a žal le na papirju. Ko je stari ciklus za ugotavljanje porabe goriva in izpustov NEDC dobil naslednika v bolj zahtevnem ciklusu WLTP, ki je zmanjšal razlike med laboratorijsko in realno porabo, je med proizvajalci zavladala panika in rešitev so našli v elektrifikaciji in masovni uvedbi blagih in pravih hibridov.

Stagniranje izpustov

Zadnje poročilo Evropskega računskega sodišča ECA kaže, da se emisije konvencionalnih avtomobilov, ki še vedno tvorijo skoraj tri četrtine registracij novih vozil, niso prav nič zmanjšale. Nadzorniki so sporočili, da so emisije dizelskih avtomobilov v zadnjem desetletju ostale konstantne, emisije bencinskih avtomobilov pa so se zmanjšale le za 4,6 odstotka.

Čeprav je tehnični razvoj pripomogel k 10-odstotnemu povečanju učinkovitosti motorjev z notranjim zgorevanjem, se je učinek izgubil zaradi do 10-odstotnega povečanja mase avtomobilov in do 25-odstotnega prirastka v moči motorjev. Za nevtralni učinek izboljšav bi lahko okrivili tudi razširjenost velikih in težkih SUV-jev.

Foto: Bosch Emisije

Še bolj žalostno dognanje poročila ECA je, da se izpusti prometnega sektorja celo še naprej povečujejo. Leta 2021 je promet v Evropski uniji povzročil 23 odstotkov celotne proizvodnje toplogrednih plinov, več kot polovico pa so prispevali osebni avtomobili.

Potrebna je elektrifikacija

Nadzorniki ECA menijo, da bi lahko ta trend ustavili le s hitrejšo uvedbo električnih avtomobilov. Dodajajo, da do otipljivega znižanja izpustov ogljikovega dioksida ne bo prišlo, dokler bodo motorji z notranjim zgorevanjem v avtomobili prevladovali nad električnimi.

Vendar pa električni avtomobili dosegajo le 14-odstotni delež registracij novih vozil v Evropski uniji, njihova prodaja pa celo stagnira. Baterijski električni avtomobili so namreč še vedno dragi in manj prijazni do uporabnika, poleg tega pa je veliko držav ustavilo programe subvencioniranja. V zaostanku je tudi gradnja polnilne infrastrukture.

Poročilo ECA zaključi, da se bo, če ljudje ne bodo kupovali novih avtomobilov, evropska flota postarala, na cestah pa bodo še dolgo ostali avtomobili, ki izpolnjujejo starejše, manj zahtevne okoljske standarde.

dezurni@styria-media.si

Foto: Renault Renault in električni avtomobili

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 1

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.