Na Ministrstvu za zdravje republike Slovenije trenutno poteka postopek prenosa evropske direktive o približevanju zakonov in drugih predpisov držav članic o proizvodnji, predstavitvi in prodaji tobačnih in povezanih izdelkov in razveljavitvi zdajšnje direktive. Novi predlog zakona bo javnosti predvidoma predstavljen do konca letošnjega leta, so za zurnal24.si pojasnili s slovenskega zdravstvenega ministrstva.
Seznanjeni z uvedbo zakona v Veliki Britaniji
Poleg ukrepov, ki jih uvaja nova direktiva, bo predlog novega zakona vključeval še druge dokazano učinkovite ukrepe, h katerim zavezuje Okvirna konvencija Svetovne zdravstvene organizacije o nadzoru nad tobakom ter jih predlagajo stroka in nevladne organizacije.
Dovolj so tuje raziskave
Na ministrstvu niso izvajali posebnih raziskav o vplivih kajenja v avtomobilih na otroke oziroma o vplivih kajenja med vožnjo na prometno varnost. Oprli so se na podatke in raziskave drugih držav, predvsem na Veliko Britanijo in Irsko, ki sta se že odločile za tak ukrep in ki kažejo, da že ena sama pokajena cigareta v avtomobilski kabini, kljub odprtemu voznikovemu oknu ali vključenemu prezračevanju, povzroči zelo visoko in zdravju škodljivo koncentracijo snovi iz tobačnega dima.
Prepoved naj bo popolna
Miša Lovše, predsednica Slovenske zveze za tobačno kontrolo in javno zdravje (SZOTK) pravi, da se zavzemajo za popolno prepoved kajenja v avtomobilih, saj prepovedi ne bo moč uveljaviti, če bo veljala le v prisotnosti otrok. To je tudi pomislek strokovnjakov ob uvedbi zakona v Veliki Britaniji.
"Vzrok, da prepoved kajenja na delovnem mestu deluje je, ker velja za vse. V letu 2012 smo Ministrstvu za Promet posredovali omenjeni predlog, vendar uradnega odgovora nismo dobili," pravi Lovšetova, ki prav tako izpostavlja irsko raziskavo: "V raziskavi so se osredotočili na učinke pasivnega kajenja v avtomobilih in ugotovili, da pri otrocih povzroča značilne zanke bolezni dihal. Otroci, ki so bili izpostavljeni cigaretnemu dimu, imajo 35 % več možnosti, da bodo težko dihali in 30 % več možnosti za nastanek senene mrzlice."
Veliko mladoletnikov izpostavljenih cigaretnemu dimu doma in v avtomobilih
Iz ministrstva za zdravje so nam posredovali podatke, da je v Sloveniji leta 2012 12,9 odstotkov polnoletnih prebivalcev navajalo, da sami oziroma njihovi družinski člani redno kadijo v bivalnih prostorih, četudi prebiva z njimi eden ali več mladoletnikov. V vseh gospodinjstvih z mladoletnimi otroki je bilo tobačnemu dimu izpostavljenih 11, 9 odstotka mladoletnikov. Čeprav nimajo podatka o izpostavljenosti mladoletnikov tobačnemu dimu v avtomobilu, glede na delež izpostavljenih mladoletnikov v domačem bivalnem okolju na ministrstvu predvidevajo, da so le ti tobačnemu dimu izpostavljeni tudi med vožnjo v avtu s svojimi skrbniki, ki kadijo.
Lovšetova pravi, da je v ospredju varovanje zdravja, v SZOTK pa so mnenja, da sam akt prižiganja cigarete tudi vpliva na zmanjšanje koncentracije voznika. Sogovornica pravi, da je bilo na to temo o učinkih pasivnega kajenja v avtomobilih v preteklosti opravljenih premalo raziskav. Zdaj je podatkov več kot dovolj. "Raziskava, ki jo je objavil European Respiratory Journal, kaže, da je bil eden izmed sedmih otrok v nacionalno reprezentativnem vzorcu, starih med 13 in 14 let, izpostavljen pasivnemu kajenju v avtomobilu. Pasivno kajenje v avtomobilih je zaradi zaprtega prostora 23-krat bolj škodljivo kot v hiši. Količino dima lahko zmanjšamo z ventilacijo, vendar ga ne moremo v celoti odstraniti, varna količina dima ne obstaja," še pravi Lovšetova.
grega.prebil@zurnal24.si
tudi bebasti zakoni so škodljivi, pa jih nihče ne ukine.
vso otroštvo sem se razvijal v dimu in smradu...Kje ste bili 30 let prej :)
Strinjam se, da ne moreš kaditi v avtu ko imaš otroka v njemu. Če pa ni otrok pa lahko delaš …