Od 26. januarja veljajo določila novega zakona o varstvu potrošnikov (ZVPot-1). Ta je v duhu poenotenja evropske zakonodaje močno premešal pravila glede dolžnosti prodajalcev in pravic, ki jih lahko izkoristijo kupci. Še posebej na področju prodaje rabljenih vozil gre za pomembne spremembe, ki naj bi poskrbele za več preglednosti in povečanje potrošniškega zaupanja v tiste prodajalce, ki gradijo na kakovostnem odnosu s strankami tudi v poprodajnem obdobju.
Ena od ključnih novosti je, da v novem zakonu ni več enomesečne obvezne garancije, namesto tega je zdaj uveden kar dveletni rok jamčevanja za skladnost rabljenega blaga, ki pa ga je mogoče s pogodbo med prodajalcem in kupcem skrajšati na ne manj kot eno leto.
Med temeljne postulate novega zakona sodita tudi pravica potrošnika do jasnosti informacij in točnosti pri oglaševanju.
Če bi na primer kupec ugotovil, da ima njegovo vozilo prevoženih precej več kilometrov od tistih, ki jih je oglaševal prodajalec (pravna ali fizična oseba, ki se ukvarja s to pridobitno dejavnostjo), bi imel kupec pod izpolnjenimi pogoji pravico do brezplačne odprave neskladnosti, v prvih 30 dneh po dobavi pa celo za takojšen odstop od pogodbe.
Prodajalec bo tudi moral prevzeti tveganje, če bi pri "redno na pooblaščenem servisiranem" vozilu prišlo do okvare, ki je nastala kot posledica izostankov servisov ali pa vgrajenih nekakovostnih nadomestnih delov.
Ni pa prodajalec dolžan popravljati stanj, ki nastanejo naknadno kot posledica običajne rabe in ki jih znotraj svojih garancij oziroma jamstev ne popravljajo niti pooblaščeni prodajalci novih vozil. Mednje sodi tudi odpoved delovanja klime, če gre za posledico starosti.
Po novem je jasno določeno sosledje, da je kupec najprej upravičen do popravila ali menjave, šele nato do znižanja kupnine in šele na koncu odstopa od pogodbe. Prvič so konkretno navedeni roki za odpravo neskladnosti (30 dni, ki jih je mogoče utemeljeno podaljšati še za 15), razjasnjeno je, kaj pomeni običajna raba avta, kdaj lahko prodajalec zavrne zahtevek za odpravo neskladnosti in v katerih primerih kupec ne more odstopiti od pogodbe kljub ugotovljeni neskladnosti.
Novo pravilo velja glede oglaševanja cen v primeru znižanj, saj mora prodajalec kot prejšnjo ceno navajati tisto, ki jo je uporabljal najmanj zadnjih 30 dni pred znižanjem.
Prodajalci iskali odgovore na posebnem dogodku
Zakon torej uvaja številne spremembe, ki pa so ob začetku veljave večino naših trgovcev z rabljenimi vozili našle na levi nogi. Pojavila so se številna vprašanja glede konkretnih primerov, a brez jasnih odgovorov tako s strani zakonodajalca kot tudi pravne stroke. Ob tem prodajalcem zdaj nad glavo visijo hude kazni, ki lahko dosegajo celo do pet odstotkov letnega prometa.
Zato ne preseneča množična obiskanost dogodka, ki ga je organiziralo podjetje Briefd v sodelovanju z odvetniško hišo MMI in je bilo namenjeno prav spremembam zakonodaje. Na dogodku AutoBrief akademija je množica trgovcev z rabljenimi vozili iskalo in v veliki meri tudi našlo odgovore glede težav v povezavi z neskladnostjo in svojimi novimi obvezami.
Kot so za Žurnal24 pojasnili pri podjetju Briefd, ki je razvilo in upravlja z namensko digitalno platformo za trgovce z rabljenimi avti AutoBrief, so profesionalni prodajalci najbolj zaskrbljeni glede razumevanja pojma neskladnosti, katerega dokazovanje je v prvem letu zdaj preložena na njihova pleča. "Pojavlja se namreč strah pred tem, da bi kupec vse, kar se mu zgodi v prvem letu, poskušal obesiti na pojem neskladnosti, čeprav je bil avtomobil ob nakupu v povsem dobrem stanju. Kaj torej storiti, da bi se kupec po šestih mesecih ne mogel vrniti z reklamacijo neskladnosti za klimo, ki je ob nakupu delovala brezhibno?"
"Pojavlja se strah pred tem, da bi kupec vse, kar se mu zgodi v prvem letu, poskušal obesiti na pojem neskladnosti."
Kot so trgovcem pojasnili pravni strokovnjaki iz odvetniške družbe MMI, je ključno, da s strankami delujejo transparentno, da stojijo za resničnostjo tako svojih podatkov oglaševanja na spletu kot tudi poškodb oziroma napak pri rabljenih vozilih. Ob tem so trgovce opozorili tudi na vse roke, ki jih morajo upoštevati v primeru uveljavljanja neskladnosti s strani kupca.
"Kakšno bo odločanje pri neskladnosti, bo zares pokazala šele sodna praksa, a dejstvo je, da zakon veliko bremena prelaga na same trgovce, ki bodo veliko bolj morali skrbeti za transparentnost ter za urejene papirje, na katerih bo jasno zapisano, kaj in kako je bilo popravljeno ali zamenjano," pravijo pri podjetju Briefd, ki ga vodi Marin Vladović.
"Čeprav se zdi, da na eni strani zakon nepravično izenačuje prodajo avtomobilov z ostalimi izdelki, pa lahko zakon prinese tudi precejšnje izboljšanje trga v smislu transparentnosti," dodajajo pri podjetju, ki se je v kratkem času močno uveljavilo na našem trgu digitalnih podpornih rešitev za prodajo rabljenih vozil, napovedali pa so že tudi širitev prek meja.
Zaradi vse bližjega začetka spletne prodaje rabljenih vozil pri nas, ki mu je naklonjena že velika večina anketiranih potencialnih kupcev, pri AutoBriefu še posebej izpostavljajo pomen preglednosti prodajalcev in resničnosti oglaševanih podatkov.
AutoBrief akademija bo na željo trgovcev z vozili v bodoče postala tradicionalen dogodek, na katerem bodo razpravljali o perečih tematikah v panogi.
Prodaja pod drevesi bo ugasnila
Ena od posledic novega zakona o varstvu potrošnikov bo bržkone tudi počasen zaton prodaje rabljenih avtov med fizičnimi osebami. Novi zakon namreč za to vrsto prodaje oziroma nakupa ne velja. Kupec, ki bi se pri nakupu avta od fizične osebe čutil opeharjenega, mora uporabljati obligacijski zakonik, ki pa vsebuje precej manj varovalk za kupčevo zaščito.
Med drugim so precej krajši roki glede jamčevalnega obdobja in ni možnosti zaščite s strani Tržnega inšpektorata kot v primeru posla z registriranim prodajalcem.
Ne kupi avta čez Trojane štajrci sami nateguni
Mogoče je končno odklenkalo razno raznim ku.....vim lažnivim dilerjem. Kot je recimo ENN Avto Ermin Keserović s.p.
Sem vozil najet kombi in je prišel isti kombi iz servisa z 300000km manj prevoženih,javil šefu ,pa se ni nič …