Avtomobilski proizvajalci med proizvodnjo motorje avtomobilov nastavijo na določene vednosti, ki ustrezajo splošnim pričakovanjem njihovih kupcev. Pri tem pa pogosto pustijo tudi nekaj rezerve, ki omogoča prilagajanje tako njim kot tudi neodvisnim predelovalcem.
Primer tega so že po mehanski zasnovi enaki motorji, ki tudi z različnimi prilagoditvami krmilne elektronike omogočajo različne moči in navore. Rezerve pa tudi neodvisnim predelovalcem omogočajo, da moč motorjev in druge parametre prilagodijo naknadno. Je to sploh dovoljeno in kaj se pravzaprav lahko doseže, nam je odgovoril Ervin Ivančič, ki v svoji delavnici Tunerc v Novem mestu izvaja kakovostni tuning motorjev.
Spreminjanje zapisa v motornem računaliku
Najprej nas je zanimalo, kaj "chip tuning" sploh je. Ivančič pravi, da gre za spreminjanje zapisa v motornem računalniku z namenom, da se doseže boljše karakteristike motorja. Povečata se lahko njegova moč in navor, izboljšajo pospeški in elastičnost ter odzivnost vozila. Včasih se s tuningom doseže tudi manjša poraba goriva. Ivančič pravi, da se stranke največkrat odločijo za "chip tuning", ker jim lahko vozilo po njem omogoči več užitkov v vožnji.
Dodaja, da se lahko s "chip tuningom" spremeni skoraj vse. Večinoma pa se spreminjajo parametri, kakršni so omejevalnik končne hitrosti, omejevalnik navora, mapa odzivnosti na pedal plina, tlak turbine, koti vbrizga goriva v valje, način delovanja v hladnem in vročem režimu in podobno. Teoretične možnosti "chip tuninga" so torej skoraj neskončne, vendar pa mora tisti, ki ga izvede, vedeti kaj počne.
"Chip tuning" je namreč zelo zahtevno opravilo, pravi Ivančič. Mojster, ki ga izvaja, mora imeti na tem področju veliko znanja in izkušenj. Nekateri ponudniki "chip tuninga" namreč v njem niso izvedeni, saj na spletu samo kupijo že narejene programe. V tem primeru je težava tudi ta, da pogosto niti tisti, ki je razvil takšen program, ni bil strokovnjak.
Povečanje zahtevnosti programov
Ivančič pravi, da se je elektronsko krmiljenje motorjev in drugih elementov avtomobila v zadnjih letih močno razširilo in razvilo. Programi novejših vozil so lahko namreč tudi do dvajsetkrat bolj obsežni, kot še pred desetimi leti. Med postopkom mora biti mojster tudi pozoren, v katerem režimu delovanja je vozilo. Tako imenovanega "emisijskega načina" se namreč ne spreminja, ampak se načeloma spreminja le način pospeševanja, kjer pa emisijski ciklus ne deluje.
Razliko med kakovostnim in nekakovostnim "chip tuningom" se opazi. Nestrokovno izveden "chip tuning" namreč običajno vključuje tudi brisanje varnostnih map, ki skrbijo za varno delovanje motorja. Te namreč tudi zavirajo motor in dodatno moč, zato jih nekateri izvajalci zavestno izključijo, da laže dobijo želeno moč motorja. To pa ni priporočljivo. Najboljši program za "chip tuning" vsebuje tudi varnostne mape in je zasnovan na delovanje v "tovarniškem modu", kjer se parametri povečujejo v harmoniji s tovarniškimi nastavitvami, pravi Ivančič.
Poseg je sicer smiseln predvsem na turbobencinskih in turbodizelskih motorjih, saj so atmosferski motorji običajno že b tovarni tako nastavljeni, da se spreminjanje parametrov ne izplača. Na atmosferskih motorjih zato "chip tuninga" načeloma ne izvajajo, kar velja tudi za hibridne pogonske sklope.
Potrebna je homologacija
Zanimalo nas je tudi, če je s prijemi "chip tuninga" mogoče spreminjati tudi karakteristike električnih avtomobilov. Ivančič pravi, da je možno spreminjati tudi lastnosti električnih pogonov, vendar je v tem primeru postopek nekoliko drugačen. Upoštevati je treba tudi večje odzivnosti in moči električnih motorjev, da po posegu ne pride do hitrejše obrabe sestavnih delov in okvar. Teoretično pa se lahko posega tudi v druge elemente avtomobila, kot so klimatska naprava, luči in ostalo.
Pri odločitvi za izvedbo "chip tuninga" je treba upoštevati še dve stvari. Prva je ta, da je posege v krmiljenje motorja treba po zakonu homologirati, kot to velja tudi za vsako drugo predelavo vozila. V Sloveniji je postopek homologacije zapleten in zahteva veliko dokumentov, meritev in testiranj, zato je tudi dokaj drag.
Druga zadeva, na katero je treba opozoriti, pa je, da vam na servisu, če odkrijejo, da je bila na njem izveden postopek "chip tuninga", lahko za avtomobil prekinejo garancijo. Zato se lastniki avtomobilov za "chip tuning" motorja večinoma odločijo šele potem, ko je na avtomobilu že potekla garancija.
Ce bi se res pozanimalii, bi imeli podatek, da je ze dlje casa vec „ zelenega“ tuninga kot pa iskanje …
To je računalniško friziranje motorja.Je že fajn ko potem avto bolj gre,se pa pojavijo druge težave,da avto več pije,bremze,hlajenje motorja …