Evropska komisija bo v kratkem predstavila predlog sprememb direktive o vozniških dovoljenjih. Gre za prvo večjo spremembo predpisov na evropskem nivoju po skoraj 20 letih. Po sprejemu na ravni EU in prenosu v zakonodaje članic bo direktiva za uporabnike cest in kandidate za izpit prinesla nekatere pomembne novosti. Ena najbolj izpostavljenih je elektronsko vozniško dovoljenje.
Končni predlog besedila direktive torej še ni znan in tudi sicer zamuja, v Bruslju pa zdaj napovedujejo, da bo predstavljen še pred aprilom. Postopek sprejemanja je odprt že dve leti, skozi debato pa so postali bolj ali manj znani vsi ključni predlogi. Ti gredo v smer nadaljnjega poenotenja danes še vedno zelo različnih nacionalnih pravil glede opravljanja izpitov in veljavnosti vozniških dovoljenj.
Pri vplivnem nemškem avtoklubu ADAC so nanizali nekaj najpomembnejših novosti, ki se obetajo.
S kategorijo B bi vozili tudi težja vozila
Trenutno lahko imetnik B kategorije upravlja osebno vozilo, katerega skupna masa ne presega 3,5 tone. V praksi je s tem veliko težav, saj na primer številni novodobni avtodomi presegajo to mejo že, če družina vanje naloži nekaj nujne prtljage.
Sprememba pa je potrebna tudi zaradi dejstva, da postajajo moderna vozila zaradi električnega pogona in baterij vse težja. Zato je nosilnost znotraj B kategorije vse bolj omejena, še posebej v primeru vleke lahkega priklopnika.
Predlog sprememb bo zelo verjetno dvignil mejo dovoljene mase za B kategorijo na 4,25 tone.
Slovenija bo po sprejemu direktive očitno pohitela s prenosom pravnih zahtev v našo zakonodajo, saj so na Ministrstvu za infrastrukturo za Žurnal24 potrdili, da bo uvajanje sprememb direktive o vozniških dovoljenjih vključno z eVozniškim med prioritetami njihovega dela v letu 2023.
Vozniška na telefonu
Direktiva bo skorajda zagotovo uvedla možnost elektronskega vozniškega dovoljenja, oziroma eVozniške. S tem bo na ravni celotne EU priznana možnost, da uporabnik vozniški izpit nosi s seboj v digitalni obliki, na primer v aplikaciji na pametnem telefonu. To bi moralo zadostovati v primeru čezmejnih policijskih kontrol ali pri najemu vozila. Nekatere države so digitalno vozniško dovoljenje že začele uvajati, a velja le znotraj njihovih meja.
Še vedno bi ostala tudi klasična kartična oblika dovoljenja, ki pa naj bi v novi generaciji dobila dodatno zaščito proti ponarejanju.
Izpit kjerkoli in tudi s simulatorjem
Trenutno članice EU omejujejo možnost, da bi rezidenti ene teoretični in praktični vozniški izpit opravljali v drugi članici. Posodobljena direktiva bo upoštevala trende pri mobilnosti državljanov EU in bo zelo verjetno harmonizirala pravila za opravljanje izpita na način, da bo lahko nekdo ne glede na rezidentstvo opravljal izpit v katerikoli članici.
Predvidoma bo reforma spremenila tudi obvezen potek usposabljanja, med drugim bi v proces za pridobivanje izpita lahko uvedli simulatorje vožnje.
Razmišlja se o rešitvi, da bi bil na ravni celotne EU obvezen osvežitveni tečaj eno leto po opravljenem izpitu. Podobno ureditev v Sloveniji sicer za voznike B in A kategorije poznamo že vrsto let.
Kaj bo s kodo 125 ...
Slovenija je šele lani uvedla kodo 125, torej možnost, da lahko imetniki B kategorije pod določenimi pogoji enostavno in brez opravljanja dodatnega izpita pridejo do dovoljenja za vožnjo motornih koles iz kategorije A1. Ta možnost je v skladu s splošnimi smernicami EU, da bi zmanjšali obremenjenost cest z večjimi vozili, povečali mobilnost in zmanjšali onesnaženje.
Pri ADAC, kjer pri podobnih spremembah krovnih evropskih predpisov velikokrat delujejo kot vplivni in dobro obveščeni lobisti, napovedujejo, da bo direktiva zelo verjetno poenotila oziroma razširila veljavnost nacionalnih predpisov na vso EU. Tako bi imetniki z njihovo B196 lahko na dveh kolesih potovali tudi iz Nemčije. Če bo res tako, bi tudi koda 125 lahko veljala izven meja Slovenije. Ali se bo to dejansko uresničilo, bo več znanega po objavi besedila predloga uredbe.
Poenotenje starosti
V članicah veljajo različni pogoji, koliko mora biti star posameznik, če želi opravljati izpit za tovornjak ali avtobus. Direktiva naj bi stanje poenotila.
Za hude kršitelje bi vedeli po vsej EU
Danes le za nekaj kategorij prometnih prekrškov velja, da se države o njih čezmejno obveščajo in kaznujejo kršitelje. Direktiva bo po novem standardizirala medsebojno priznavanja odvzema vozniškega dovoljenja. Če bi na primer napihali med dopustom na Hrvaškem, bi časovni ukrep odvzema dovoljenja veljal tudi v Sloveniji.
V ta namen pa mora direktiva določiti točkovanje in enotne mejne vrednosti za hude prekrške, pri katerih bo ukrep lokalnih oblasti veljal na ravni celotne Unije. Ukrep bi s tem postal del vseevropske zbirke podatkov, kar bi olajšalo tudi nadaljnje policijske kontrole.
Vse storitve se selijo na telefon. Če imaš "glupi" telefon ne moreš koristiti storitev, javnih ali zasebnih. Ni kaj, hrabri …
Bolj preimerno bo vprašanje, kaj še bomo zmogli vozit.
Na Slovaškem najlažje opraviš izpit za avto ali pa kako drugo kategorijo