Je to napoved konca semaforjev, ko jih poznamo?

Foto: Continental
Foto: Continental
Bi lahko nekaj tako samoumevnega kot je prometni semafor, postalo stvar preteklosti? Kaj takšnega ni nemogoče, pravijo strokovnjaki.
Oglej si celoten članek

Semafor je pred dnevi praznoval 108. rojstni dan. 5. Avgusta 1914 je namreč v ameriškem Clevelandu začela delovati prva svetlobna naprava za urejanje prometa. Semafor, ki še ni imel rumene luči, ampak je spremembo signala naznanil zvonec, je začel delovati točno ob sedemnajstih, v času največje prometne gneče.

Avto Pred 150 leti je promet postal civiliziran

Foto: Continental Continental inteligentno križišče, car to X

Semafor je bil v prometu tako pomembna iznajdba, da si je prislužil celo enega najmanj znanih praznikov. Morda še niste vedeli, a 5. avgusta vsako leto obeležujemo mednarodni dan prometnega semaforja. In še nekaj omenimo: pri nas je začel prvi semafor promet urejati decembra 1957. Na napetih žicah je visel nad križiščem Gosposvetske, Celovške in Prešernove ulice pri Delavskem domu. Nemci ugotavljajo, da jih danes pri njih deluje okrog 1,5 milijona, raziskovalci pa k temu dodajajo, da vozniki pred rdečim semaforjem povprečno potrošijo dva tedna svojega življenja.

Avto Kdo ima prednost? Rdeči ali beli avtomobil?

Danes samoumevni, jutri preteklost

In kljub temu, da se nam semaforji danes zdijo nekaj povsem samoumevnega, bi lahko kmalu izginili s cest. Tako vsaj pravijo pri Continentalu, kjer razvijajo popolnoma omreženo »inteligentno križišče«, ki bo neposredno komuniciralo z avtomobili. Konec julija so v japonski Jokohami lansirali pilotski projekt. Do konca leta bodo namreč testno križišče v futurističnem okrožju Minato Mirai uporabljali za preskuse, kako lahko s pomočjo radarjev in kamer beležijo prometni pretok. V drugi fazi preskusa bodo podatke neposredno pošiljali uporabnikom cest.

Foto: Saša Despot semafor

Continental ima sicer z razvojem »inteligentnega križišča« že precej izkušenj, saj so svoj prvi projekt že leta 2017 vzpostavili v Columbusu v ameriškem Ohiu, torej le dobri 230 kilometrov od kraja rojstva semaforja.

Promo Varna in pravilna vožnja po krožnih križiščih vpliva na boljšo pretočnost prometa

»Inteligentno križišče« so sicer na vseh vogalih opremili z lidarjem, radarjem in kamerami, s pomočjo katerih v krogu 360 stopinj prepozna vse uporabnike cest. Podatke nato pošljejo vsem vozilom v območju, ki imajo ustrezno tehniko za mreženje in zaznavanje signala. Voznike avtomobilov sistem sicer preko mobilnih komunikacij v času milisekund opozarja celo pred kolesarji v mrtvem kotu. In ker prometni semaforji komunicirajo tudi z avtomobili, vedo, kako zagotoviti zeleni val, s čimer voznikom skrajšajo nadležno čakanje pred rdečo lučjo.

Foto: Continental Continental inteligentno križišče, car to X

Varnostni modul za mesta prihodnosti

Vodja razvoja informacijske tehnologije pri Continentalu Bastian Zydek pravi: »S tehnologijo za inteligentna križišča ponujamo varnostni modul, ki idealno ustreza prihodnjim pametnim mestom.« Osredotočajo se predvsem, na tehnologijo »Car to X«, s pomočjo katere bodo lahko vozila komunicirala med seboj in z okolico. Vendar pa napredek ni preveč hiter. Pri Continentalu namreč ugotavljajo, da je ustrezno omreženih le pet odstotkov vozil, ki danes vozijo v prometu. Vendar pa, dodajajo, naj bi se njihov delež do leta 2028 med novimi avtomobili povečal na dvajset odstotkov in bo naraščal.

Avto Grkom uspelo uničiti princip krožnega križišča

Bo torej semafor kmalu postal stvar prometne zgodovine? Wilke Reints, ki je pri Siemensu dolgo časa vodil oddelek za razvoj prometnih semaforjev, meni, da ne: »Po mojem mnenju bodo čez dvajset let na cestah tako avtonomna vozila kot vozila z voznikom. To po pomenilo kvečjemu, da bomo potrebovali še več semaforjev.« Če ne zaradi avtomobilov, pa prav gotovo zaradi kolesarjev, pešcev in drugih udeležencev prometa, ki jih sicer ne bo mogoče doseči.

Foto: Continental Continental inteligentno križišče, car to X

Avto Čas, ko v križiščih ne bo več semaforjev

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 3

  • 16:05 2. September 2022.

    Krožišča so prav čudovita stvar, brez komplikacij in bi zlahka vse nadomestilo vsa ta semaforizirana križišča.

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.