Svet se vrti "vse hitreje“, ljudje pa tudi vse hitreje pozabljajo, kako je bilo še dobri dve desetletji nazaj, ko še ni vladala miselnost, da moramo imeti prav vse.
Veliko se jih, sem prepričan, še vedno spomni poti na morje, še pod zastavo nekdanje skupne države. In tudi prvih let po osamosvojitvi. Pot na morje je bila za nas, ki smo bili takrat otroci, pravo doživetje, pa tudi starši se niso preveč pritoževali, saj so vedeli, kaj jih na oddaljenem cilju čaka. Tudi dve družini v stoenki, na strehi, v prtljažniku in pod nogami v vozilu pa vse od hladilne skrinje, polne mesa, do blazin za na plažo, pa oblačil, zložljivih otroških vozičkov … Avtomobili, ki so v dolžino merili precej manj kot štiri metre, so bili povsem dovolj veliki, vožnja na dopust, čeprav ne po avtocesti, pa pravo doživetje. V vročini, brez klime …
Za večji avto plačujemo večje stroške lastništva
Zakaj danes vlada miselnost, da mora biti družinski avto velik enoprostorec, karavan ali športni terenec, da je zanj treba najeti kredit, plačevati visok obrok lizinga, plačevati več za večja kolesa, zavarovanje, gorivo, servisiranje in še bi lahko naštevali?
Je lahko dovolj velik za družinsko uporabo tudi predstavnik B avtomobilskega razreda, kot je hyundai i20, ki velja za enega najbolj radodarnih s prostorom v kabini in prtljažniku?
Že skoraj tako prostoren kot golf
Druga generacija modela i20 v dolžino meri 4,035 metra, kar je sicer dobrih 20 centimetrov manj od Volkswagnovega golfa, tipičnega predstavnika C segmenta vozil, a je razlika v razdalji med kolesi, ki vpliva na prostorsko zasnovo potovalne kabine in udobje v njej, le 6,7 centimetra, i20 pa ima celo štiri centimetre daljšo medosno razdaljo kot nissan juke, ki spada med najbolj priljubljene križance pri nas. Za primerjavo podatek, da je medosna razdalja pri hyundaiju i20 za 10 centimetrov večja od golfa druge generacije. Še podatek o prtljažniku, pri i20 meri že 326 litrov, kar je le še 54 litrov manj od sedme generacije golfa.
Velika odprtina šteje
Z nekaj prilagodljivosti prevoz gorskega kolesa v prtljažniku za aktivno preživljanje prostega časa ne predstavlja težav. Zadnja sedežna klop je zložljiva v razmerju 2/3 – 1/3. Prtljažnik je opremljen s sidrišči za pritrjevanje večjih predmetov in tudi z drugimi malenkostmi, kot so mreža, predalčki, osvetlitev ... Vožnja je s pritrjenim tovorom bolj varna. Tudi odprtina prtljažnika je dovolj široka, da vanj pospravite večje in oglate predmete. Veliko lažje, kot v kakšno veliko limuzino, pa tudi moderne športne terence, ki imajo zelo visok nakladalni rob. Pri natovarjanju gorskega kolesa je bilo potrebne nekaj prilagodljivosti, saj je bilo treba prednje kolo sneti s karoserije, ne pa tudi zadnjega. Celo kolo je preveliko za v prtljažnik. Bi pa vanj lahko brez težav naložili tudi dve kolesi.
Zadnja klop za dva otroka in mamo
Ali je avtomobil dovolj velik za štiričlansko družino? Zadnja sedežna klop je presenetljivo široka, prostora na njej je veliko več kot v modernih mestnih križancih. Na sredini klopi med dvema sedežema se mamica kljub dvema otroškima sedežema še vedno počuti dovolj udobno, za nameček pa težav s postavitvijo nog ne dela niti sredinski greben. V prtljažnik smo brez podiranja klopi spravili dva zložljiva otroška vozička, poganjalec, pa še vedno je ostal prostor za tedenski nakup v trgovini. Priročno je dvojno dno, saj lahko ločimo umazane od čistih stvari, ki jih prevažamo, ali pa mokre od suhih. Po vsem vozilu je veliko tudi ostalih odlagalnih površin, za litrske plastenke, do velikega predala pred sopotnikom, ki je uporabno hlajen in predala med sedežema, ki služi tudi kot naslonjalo za voznikovo roko.
Štirje kovčki in dva platoja piva
Ljudje ne izračunajo, koliko jih avto stane
"Tipična slovenska družina si še vedno privošči vsaj za "eno številko“ prevelik avtomobil. Najbrž tudi zato, ker imamo v glavi, da si včasih tega nismo mogli privoščiti,“ o tem, ali Slovenci kupujemo prevelike avtomobile, pravi Boštjan Okorn iz Zveze potrošnikov Slovenije (ZPS), ki dodaja zanimivo primerjavo: "Na Portugalskem se ne vozijo s križanci, avto B razreda jim povsem zadostuje za družinske potrebe. Tovrstni avtomobili so v nekaterih podobno razvitih državah kot je Slovenija pogosto prvi in edini avtomobil v družini.“
Zakaj kupujemo prevelike avtomobile? Zato, ker ljudje, ko kupujejo avtomobil, ne izračunajo, koliko jih bo to skozi dobo odplačevanja kredita ali lizinga, pa tudi vseh stroškov v povezavi z avtomobilom stalo. "Večji avtomobili so težji in porabijo več goriva. Potem so tu še stroški pnevmatik, servisa, državi je treba pri nakupu novega avtomobila odšteti višji DMV, pa zavarovanja, izguba vrednosti vozila …", našteva Okorn, ki pravi: "Zagotovo smo postavili bolj razvajeni,“ in se tudi strinja, da z nakupom manjšega avtomobila privarčujemo veliko, zagotovo pa dovolj, da si na ta račun privoščimo letni dopust: "Zagotovo. Ko kupujemo avtomobil je treba vedeti, koliko prostora potrebujemo. V povprečju nekaj več prostora potrebujemo dvakrat na leto, ko se odpravimo na dopust, preostali čas leta pa je prtljažnik odlagališče za raznorazne predmete, ki jih moramo ali pa tudi ne prevažati s seboj. Ostaja pa dejstvo, da katerikoli avto kupimo, bomo prtljažnik vedno napolnili do konca.“
S sklepanjem kompromisov, ko gremo na dopust, bi veliko večino leta povsem normalno shajali tudi s tako velikim avtomobilom, je res?
Kinder jajček s 4035mm dolžine?
Enostavno je precej bolj udobno in boljše voziti večji avto. Zakaj se bi tiščal v takšni mali kindar jajčki, če …
Ja kako bo pa slovencelj gledal, če bo imel sosed boljši avto od njega?!