Ekipo podjetja ABCS sistem d.o.o., ki je razvila napreden sistem za avtomatski izklop smernikov poimenovan Smart Turn System sestavljajo trije elektro inženirji (Miha Kovač - direktor podjetja, Dr. Andraž Kontarček vodja razvoja programskih rešitev, Anže Zaletel - vodja razvoja tehničnih (mehanskih) rešitev) in Rok Upelj, po izobrazbo pravnik, ki v podjetju vodi prodajo, marketing in organizacijo podjetja in s katerim smo se pogovajali o inovaciji.
Kaj vas je motilo, da ste prišli na zamisel?
Zamisel se je najprej porodila Mihi, ki je opazil, da pogosto pozabi izklopiti smernik po koncu zavoja. V eni zmed teh situacij ga je voznik avtomobila nehote izsilil, saj je zavijal levo in menil, da Miha namerava zaviti desno pred njega. Tako je začel iskati napravo, ki bi avtomatsko izklopila smernik na motorju. Ker ni našel ustrezne rešitve na trgu je začel razmišljati, da bi prototip razvil sam. Kmalu smo se mu pridružili še ostali člani ekipe in skupaj razvili napreden sistem, ki smo ga poimenovali Smart Turn System.
V čem je vaš sistem drugačen in boljši od tehnologij, ki jih ponujajo drugi?
Večino obstoječih tehnologij (tako tistih, ki so vgrajene v motorje, kot tiste, ki se jih lahko namesti naknadno) temelji na časovnem izklopu smernikov. To pomeni, da se bo smernik izklopil po vnaprej predvidenem času ne glede na zavoj in pogosto pride do situacije (posebej v mestu), ko smernik še vedno utripa, voznik pa se že pelje skozi naslednje križišče. Obstajajo tudi nekateri naprednejši sistemi, ki upoštevajo tudi prevoženo pot, pospešek ali naklon. Tukaj prednjačita predvsem Harley Davidson in Honda, njuni sistemi so najbolj napredni a imajo kljub temu težave pri manjših hitrosti, menjavah pasu in določenih krožiščih. Mi lahko na malo bolj tehničen način razložite kako je sestavljena naprava in kako deluje? Bistven element naprave so senzorji gibanja, ki procesorju vsako sekundo pošljejo 300 podatkov o stanju in spremembi gibanja motorja (smer gibanja (levo-desno), naklon, pospešek in vibracije). Procesor vsebuje napreden algoritem, ki sprejema in obdeluje podatke med vožnjo in je sposoben zaznati manever. Naprava meri približno 4x3x3 centimetre iz nje vodijo žice, ki jih priklopimo na motor (levi smernik, desni smernik, utripajoča napetost, ozemljitev ter napajanje).
Kako boste sistem razvijali v prihodnje? Kje vidite največje rezerve in priložnosti? Po dolgotrajnem testiranju sistema tako na računalniškem simulatorju, kot na cesti, ga bomo spomladi začeli testirati tudi z uporabniki. Vsi, ki bi želeli sodelovati pri testiranju se lahko prijavijo preko naše spletne strani. Testni uporabniki bodo sistem lahko preizkusili na naših motorjih, poleg tega bodo imeli možnost kupiti napravo po znižani ceni. Trenutno je namreč naš največji izziv pripraviti čim več verzij za enostavno namestitev za različne znamke in vrste motorjev, kar pomeni, da moramo sistem namestiti na čimveč različnih motorjev kar pa je brez pomoči uporabnikov, ki so pripravljeni sodelovati v testiranju, zelo zahtevno. Poleg osnovne funkcionalnosti samodejnega izklopa smernikov nameravamo v prihodnosti pripraviti tudi verzijo za uporabnike, ki želijo podrobno spremljati podatke o svoji vožnji (gibanje, pospeški, hitrosti itd.) Dolgoročni cilj podjetja je izdelovanje pametnih naprav za povečanje varnosti v prometu na podlagi analiz gibanja.
Kdo so potencialni kupci vaše naprave?
Motoristi, predvsem tisti, ki na motorju preživijo nekoliko več časa in sta jim zelo pomembna elementa varnost in udobje vožnje.
Kje jo je mogoče kupiti in koliko stane?
Napravo bo mogoče prednaročiti na naši spletni strani predvidoma nekje v začetku aprila. V tem trenutku se lahko vsi zainteresirani prijavijo preko naše spletne strani in obvestili jih bomo takoj, ko začnemo zbirati prednaročila. Naprave bodo uporabniki predvidoma prejeli v začetku julija, takrat bodo na voljo tudi v nekaterih trgovinah z motoristično opremo s katerimi se že dogovarjamo za sodelovanje. Predvidena cena naprave bo znašala 149 evrov, v predprodaji bo cena še bistveno nižja.
Kdo namesti napravo? Kako je s tehničnim pregledom?
Napravo si bo uporabnik lahko namestil sam, na voljo bo tudi služba tehnične podpore strankam. Do julija nameravamo razviti verzije za enostavno namestitev za večino znamk in modelov. Naprava je v postopku certificiranja in homologacije tako, da ne bo težav s tehničnim pregledom. Naprava sicer ne posega v delovanje drugih elementov motorja, vpliva le na izklop smernikov.
So vas že kontaktirali proizvajalci motociklov? Obstaja zanimanje za vaš produkt, da bi ga odkupili?
Smo v kontaktu z večino večjih proizvajalcev motorjev, dva izmed njih napravo že testirata. Rešitev jih zanima, vendar se stvari odvijajo nekoliko počasneje, saj gre za velika podjetja, ki imajo dolge produkcijske cikle.
Opazil sem, da ste prodrli tudi v tuje medije. Kdo vse vas je kontaktiral in objavil članke o vas?
Zaenkrat so članek o nas objavili v digitaltrend, gizmag, scooterfile, yahoo tech, motorcyclepowersport, jafrum, kontaktirali pa so nas tudi nekateri drugi novinarji predvsem iz motorističnih revij. V tem mesecu bo verjetno še kar precej objav.
Kako težko je mlademu inovtivnemu podjetju iz Slovenije uspeti v svetu? Kako pomemben je Kickstarter za vas?
Na to vprašanje lahko odgovorim, ko bomo uspeli (smeh). Morda je nekoliko težje, ker gre za relativno majhen trg in se je potrebno obračati v tujino, vendar je po drugi strani tudi veliko prednosti. Obstaja ogromno odličnega kadra z veliko znanja, poleg tega je veliko ljudi pripravljenih priskočiti na pomoč s svojim znanjem in izkušnjami. Nam je bilo recimo precej težko priti do povezav določenih proizvajalcev in distributerjev, ker ni veliko podjetij iz iste branže. Po drugi strani pa smo lahko veseli ker imamo najboljšega proizvajalca izpuhov na svetu, kjer so nam precej pomagali pri tem. O kickstarterju zaenkrat ne razmišljamo, saj gre za produkt, ki je namenjen specifični skupini (motoristom), ki ni tako zastopana na tej platformi.
Je pri nas možno dobiti finančno ali kakršnokoli durgo podporo s strani države? Bi vam bilo lažje, če bi podjetje odprli v ZDA ali kje drugje?
Žal nimam izkušenj z odpiranjem podjetij v ZDA tako, da težko sodim, lahko pa rečem, da smo zelo zadovoljni s podpornim okoljem v sloveniji. Prejeli smo sredstva slovenske podjetniškega sklada P2 in SK75 in mislim, da podjetja iz ZDA podobne pomoči niso deležni. Po drugi strani pa je verjetno nekoliko lažje dobiti investicijo v podjetje a ker smo šele pred kratkim pričeli z iskanjem investitorja bomo lahko kaj več o tem povedali čez čas.
Če bi se motoristi držali omejitve hitrosti bi bilo precej manj odvzema prednosti. Potem pa prideš v križišče in pogledaš …
Drži ! Algoritem v glavi !! Predvsem za motoriste, da tudi za njih VELJAJO omejitve hitrosti in CPP !!!
Bravo! Dobra ideja. Bi pa morali razviti še kakšen algoritem, da bi vozniku, ki s stranske ceste zavija levo v …