Pred dnevi je s Hrvaške prišla vest, da so tamkajšnje oblasti tik pred vrhuncem turistične sezone postavile še 37 novih ohišij za merilnike hitrosti. Po vsej državi je tako po novem nameščenih že več kot 500 ohišij, v katera lahko izmenično postavljajo merilnike. Že zaradi prisotnosti ohišij se hitrost na izpostavljenih lokacijah precej umiri. Prvič doslej so merilnike postavili tudi na otokih in sicer na Braču, Hvaru in Visu.
Poročilo evropske komisije ugotavlja, da ima naša južna soseda ene izmed najbolj smrtonosnih cest v EU, a hkrati v povprečju izreče neprimerno manj kazni za prehitro vožnjo glede na število prebivalcev. Kot očitna dejavnika tveganja poleg alkohola sta bila prepoznana tudi neuporaba varnostnega pasu in uporaba mobilnika na hitrosti.
Podobne ugotovitve veljajo tudi za Slovenijo, kjer vozniki glede na anketni vzorec zelo pogosto prekoračijo hitrost ali vozijo z mobilnikom v roki.
Hrvaško ministrstvo za notranje zadeve je tako v nekaj letih policiji omogočilo precejšnjo razbremenitev osebja in uvedla visoko avtomatizacijo ugotavljanja prekrškov prehitre vožnje. Daleč največ škatel je v Dalmaciji, torej tam, kjer je tudi turistov največ.
A ne samo to. Veliko novejših ohišij na Hrvaškem je prilagojeno za merilnike sodobne generacije, konkretno za modela SensysGatso T-series in POLCAM SmartEye. Slednji zmore na primer nadzorovati hitrost kar 32 vozil hkrati na šestih ločenih cestnih pasovih, zato je zelo primeren za avtoceste ali mestne vpadnice. Izdeluje ga poljski proizvajalec. Model švedskega proizvajalca SensysGatso je podobno zmogljiv, hkrati pa na Hrvaškem nadgrajen tako, da lahko hkrati z meritvijo hitrosti "opazi" tudi, ali je voznik pripet z varnostnim pasom in ali morda drži slušalko ob ušesu.
Za primerjavo, slovenska policija ima na državnih cestah in avtocestah v uporabi le okoli 20 stacionarnih ohišij, v katere vstavljajo deset in več let stare merilnike, večina od ostalih ohišij pa je v pristojnosti občinskih redarstev. Med njimi so naprave, ki jih nekateri neposrečeno imenujejo 'superradarji', ker zmorejo v teoriji pokrivati štiri cestne pasove hkrati. Dejansko pa gre za tip tehnologije, ki je neprimerljiv tistemu, kar je danes že na voljo na trgu in kar naši južni sosedje tudi uporabljajo.
Ni zadržkov za uporabo v Sloveniji, le volje ni
Slovenska policija po dostopnih podatkih že nekaj časa ni nabavljala novih merilnikov hitrosti, primernih za uporabo v stacionarnih ohišjih. Zanimalo nas je, ali naši predpisi sploh dovoljujejo tako zmogljive merilnike, kot jih uvajajo na Hrvaškem?
Na Uradu za meroslovje, kjer so pooblaščeni za tipsko odobritev merilnikov hitrosti, so za Žurnal24 povedali, da v Sloveniji že nekaj let delujeta dva merilnika podobnega tipa, kot ga uporabljajo na Hrvaškem. Gre za model SensysGatso RT4, ki je glede na uradne podatke slovensko overitev tipa prejel že leta 2016, torej precej pred Hrvaško. Kljub temu sta trenutno pri nas v uporabi samo dve napravi, obe sta v rokah redarjev, ne policije. Še te pa uporabljajo le v enem medobčinskem redarstvu in sicer tistem, ki pokriva širše celjsko območje.
Prav ta tip merilnika je prilagojen tudi za prepoznavanje nepripetosti in uporabe mobilnika. Je mogoče takšno tehnologijo uporabiti tudi pri nas? Na uradu odgovarjajo, da za kaj takšnega ni nobenih ovir. "V navedenem primeru gre za dodatno funkcijo, ki je izven obsega odobritve tipa merilnika hitrosti. Funkcija se izvede naknadno ločeno na posebnem računalniku s programsko opremo za prepoznavanje takšnih kršitev na dokazni fotografiji, ki je nastala pri zapisani meritvi hitrosti," so pojasnili na uradu za meroslovje.
Pogoj za prepoznavanje položaja voznika je, da ima merilnik eno ali več zmogljivih kamer, ki omogočajo hkraten zajem slik v vidni in IR svetlobi v različnih ločljivostih. Kamera mora imeti možnost samodejnih nastavitev ter prilagoditev na svetlobo okolice. V osnovi mora sistem jasno zajeti sliko notranjosti vozila z voznikom, da se prepozna vzorec varnostnega pasu oziroma držanja telefona v roki.
"Omenjeni sistem SensysGatso RT4 slednje omogoča s svojo izredno zmogljivo kamero s trojnim CCDjem ter prilagodljivo IR osvetlitvijo," navajajo na uradu in dodajajo, da so se letos na osrednjem sejmu varnostne tehnične opreme Intertraffic 2024 že pojavili prvi merilniki hitrosti, ki imajo to funkcijo vgrajeno kar znotraj samega merilnika.
Končna odločitev o tem, ali je šlo za prekršek, je še vedno v rokah operaterja. Če bi imela interes in objavila primeren razpis, bi torej slovenska policija takšne merilnike pri nas lahko že dolgo uporabljala.
Drugače pa je z redarji. "Zakon o pravilih cestnega prometa v 15. členu redarjem žal ne dopušča uporabo merilnikov hitrosti oziroma elektronskih sredstev za zaznavanje takšnih vrst prekrškov," opozarjajo na uradu na omejitev v zakonu glede prepoznavanja kršitev uporabe mobilnikov in neuporabe varnostnega pasu.
Zakaj takšnih merilnikov v Sloveniji ni? Morda zato, ker imamo (trenutno!) manj vampirsko vlado...
Spomite se nariborskih radarjev. Kangler je hotel biti inkasant, pa se je folku utrgalo. Naj bo to opomin.
Hrvatje so si sami krivi. Bi na vsakih volitvah volili samo, da ni Janša pol bi pa imeli taubija kot, …