Greste z vozilom na dopust? Pravila, ki jih morate nujno upoštevati

Foto: Profimedia
Foto: Profimedia
Skupaj z Javno agencijo Republike Slovenije za varnost prometa (AVP) smo pripravili vodič, ki naj vam bo v pomoč pri načrtovanju poti z vozilom na dopust.
Oglej si celoten članek

Najmanj, kar si na poti na dopust želimo, so težave z vozilom. Preventivni pregled v servisu je zaželen, veliko pa lahko z redno vzdrževanim vozilom za brezskrbno pot na oddih postorite tudi sami. Znate napolniti pnevmatike in preveriti vse tekočine v avtu, brisalci še ustrezno opravljajo delo, znate pravilno natovoriti prtljago v vozilo, imate urejene vse dokumente? Kaj pa pravilna nastavitev volana in vozniškega sedeža, pravilen prevoz živali? Včasih je lahko že malenkost dovolj, da bo vožnja varnejša in bolj udobna, v primeru prometne nesreče, pa vam lahko dobra priprava celo reši življenje.

Foto: Profimedia Hrvaška avtocesta

Voznik je namreč odgovoren za stanje svojega vozila, predvsem z vidika varnosti, čistoče in funkcionalnosti vitalnih delov. Vsak lahko poskrbi, da so vzvratna ogledala in steklene površine čiste, da je pred potjo tekočina za čiščenje stekel nalita do vrha, da je količina olja in zavorne tekočine pravšnja, da delujejo vse luči, tudi zavorne luči, smerniki in vzvratna luč. Preverite, če je guma metlic brisalcev dobra ali morda preveč obrabljena.

Premalo napolnjena guma prinaša težave

Še posebej pomembno je stanje pnevmatik. Ustrezen tlak v pnevmatikah je zelo pomemben za stabilnost, porabo goriva in obrabo. A pri avtu, ki je dodatno naložen za odhod na počitnice, običajne vrednosti niso dovolj. Zato vse avtomobilske znamke v navodilih za uporabo opozarjajo, da je treba v primeru dodatne obremenitve z maso povečati tudi tlak v pnevmatikah. Premalo napolnjena guma namreč povzroča velik kotalni upor, to pa pomeni ne le večje porabe in slabše stabilnosti v ovinkih ter med zaviranjem, temveč lahko tudi poškoduje notranjo strukturo pnevmatike. Največ defektov pnevmatik, na primer na avtocesti, se zgodi ne zaradi tujkov, ki predrejo plašč, temveč zaradi premalo napolnjenih pnevmatik.

Foto: AVP AVP nasveti pred potjo z vozilom na dopust

Praktično vsi novejši avti imajo priporočen tlak za navadne in bolj obremenjene vožnje hitro dostopen na nalepki na B stebričku ali na okvirju vrat. Po navadi je treba za težjo obremenitev dopolniti za okoli 200 kPa (0,2 bar). A bodite pozorni, da tlak preverjate pri hladnih pnevmatikah, ne pa po daljši poti. Upoštevajte tudi, da se vsakih dodatnih 10 stopinj pri temperaturi zunanjega zraka v pnevmatiki lahko pozna za okoli 100 kPa (0,1 bara) več.

Pred daljšo potjo namenite nekaj trenutkov tudi pregledu zunanjosti pnevmatik. Bodite pozorni na morebitne tujke, (bočne) izbokline in na izrabo profila. S poškodovano pnevmatiko se nikar ne odpravljajte na pot, prej jo je treba popraviti ali zamenjati! Če imate rezervno pnevmatiko, preverite tudi njeno napolnjenost, ali pa stanje kita za popravilo. Še najbolje pa je imeti urejeno kakovostno storitev asistence, s katero si boste prihranili ogromno sivih las.

Foto: Profimedia pnevmatike, avto

Prtljaga je lahko smrtonosno orožje

Prtljaga je ena od stvari, ki voznikom povzroča sive lase. Težava je že, kako jo vso spraviti v prtljažnik in potovalno kabino, a je resnična težava le, če ta ni pravilno zložena. Ni namreč pomembno samo, kako boste v avto spravili vso prtljago, ampak tudi, kako jo boste pravilno zavarovali; nepravilno zavarovana prtljaga je lahko že ob sicer nedolžnem trku smrtonosno nevarna za potnike.
Nalaganja se lotite sistematično, kar pomeni, da jo začnite v prtljažnik zlagati šele, ko boste imeli vse zloženo v kovčke, torbe, vrečke ... in boste vedeli kam gredo kateri predmeti glede na velikost in težo. Težje predmete, kot so večji kovčki, zložite na dno prtljažnika in takoj za zadnjo klop, na njih pa naknadno zložite ostale, lažje kose prtljage. Prtljaga naj ne sega prek višine zadnjih sedežev, nikakor pa na vrh ne zlagajte predmetov z ostrimi robovi ali veliko težo, saj lahko v primeru trka potnikom povzročijo hude poškodbe.

Foto: AVP AVP nasveti pred potjo z vozilom na dopust

V strešni prtljažnik zlagajte prtljago po enakem principu – težje na dno, lažje na vrh, pri tem pa obvezno upoštevajte navodila proizvajalca tako prtljažnika, kot tudi avtomobila, glede obremenitve. Količina prtljage v strešnem prtljažniku naj bo takšna, da ga ne bo treba zapirati na silo. V primeru zapiranja na silo, lahko poškodujete tečaje ali ključavnice, prav tako pa se lahko zgodi, da spoj pokrova prtljažnika ne bo zadostno tesnil in bo zato v primeru dežja prepuščal vodo. Trikotnik, fluorescenčni jopič in pribor za prvo pomoč morate hraniti na takšnem mestu, da bodo dostopni v vsakem trenutku. Preverite, da rok uporabe prve pomoči ni pretečen.

Že poznate trik za zavarovanje prtljage?

Kadar imamo zadaj delno podrto klop ali pa postavljeno in zadaj ne sedi nihče, je zelo priročen trik, da varnostna pasova pritrdite navzkrižno. Pasovi namreč lahko zadržijo do 12 ton mase, desetkrat več, kot so zmožna zadržati naslonjala zadnje klopi. Navedimo primer: 17-kilogramski paket, denimo pijače, se v primeru trčenja zahvaljujoč pospešku spremeni v več kot pol tone mase, ki se dodatno zaleti v zadnji sedež. Da bi zmanjšali udarno moč, je treba težje kose prtljage tesno namestiti tik za zadnjimi sedeži, po potrebi pa jih še dodatno zavezati.

Foto: Gregor Prebil Varnostni pas

Vsak šesti že imel težave z dokumenti

Pred odhodom v tujino preverite, ali imate ustrezne dokumente za vozilo in potnike. Na meji daleč stran od doma bo že prepozno. Preverite veljavnost prometnega dovoljenja, zelena karta je obvezna le še v nekaterih državah, recimo v BiH in Črni gori. Kar se tiče cen goriva je v večini držav pravilo, da je gorivo na avtocestnih bencinskih črpalkah dražje kot v mestih, običajno pa je najcenejše v bližini večjih trgovskih središč.

Kje je obvezna vinjeta? V nekaterih državah klasične cestnine nadomeščajo vinjete, ki so v uporabi v Avstriji, Švici, na Madžarskem, Češkem, Slovaškem, v Bolgariji in Romuniji. V vseh preostalih državah, razen v Nemčiji, na Danskem, Švedskem, Finskem in državah Beneluxa, se cestnina ne plačuje. Če uporabljate navigacijsko napravo, še pred odhodom poskrbite za najnovejše zemljevide.

Foto: Andrej Leban Zelena karta prometno dovoljenje

Najpogostejša napaka izkušenih voznikov

Le malo voznikov in voznic za volanom sedi pravilno, večina si naklon naslonjala in oddaljenost od volana raje nastavlja po vzorcu domače sobe, udobnega kavča in gledanja televizorja. A prav pravilen položaj telesa za volanom je eden osnovnih elementov varnosti na cesti. V ležernem položaju in ob stegnjenih rokah in nogah je sicer v večini običajnih situacij mogoče nekako vrteti volan in pritiskati na stopalke, velika težava pa nastopi, ko je potrebno hitro odreagirati.

Foto: Profimedia Vožnja, avto, sonce, svetloba

Postopek pravilne nastavitve sedeža 

1. korak: sedež pomaknite tako, da so vaše noge pri pritiskanju na stopalke še vedno iztegnjene pod kotom.

2. korak: naslonjalo sedeža mora biti v takšnem položaju, da podpira celoten hrbet, glava pa počiva na pravilno nastavljenem naslonjalu, in sicer tako, da se vrh naslonjala dotika vrha glave. Drža glave na naslonjalu je zelo pomembna, saj sicer že ob blažjih trkih od zadaj zaradi hitrega sunka glave vznak tvegate poškodbe vratnih vretenc ("whiplash").

3. korak: pomemben je tudi položaj rok. Hitri test opravite tako, da naslonjeni na hrbtišče iztegnete roki. Če roki z zapestji počivata na obroču, je to pravilen položaj. Večina avtov ima volan nastavljiv tudi po globini, sicer si morate pri pravilnem položaju pomagati s pomikanjem sedeža.

4. korak: glede višine sedenja ima vsak svoje prioritete - nekateri radi sedijo čim višje, da dobro vidijo cesto, drugi čim nižje, da imajo bolj športen občutek. Nikakor pa ne smemo z glavo sedeti preblizu strehe. Hiter test opravimo s stisnjeno pestjo, ki jo položimo nad glavo. Če je prostora dovolj, potem je višina še ustrezna.

5. korak: na postopek pravilnega pripenjanja z varnostnim pasom marsikdo pozabi. Njegov spodnji del mora iti čim nižje prek potnikovega pasu, nato je treba zgornji del vedno še zategniti. Le tako lahko varnostni pas opravi svoje delo. Pas mora potekati čez rame, nikakor čez vrat! Debela oblačila pred pripenjanjem slecite.

Kako prevažati pse?

Najbolj varen prevoz psa je v t. i. “transportnem boksu”, ki mora biti ustrezno velik glede na velikost živali. Večji transportni boks mora biti ustrezno nameščen v prtljažnem prostoru (boks za majhne pse ali mačke je lahko pritrjen na zadnjem sedežu). Z ustreznimi zateznimi trakovi mora biti transportni boks dobro pritrjen, saj se že v primeru zaviranja v sili sunkovito premakne in zadene v neko oviro. To lahko pomeni veliko nevarnost poškodb za našega hišnega ljubljenčka. Če psa vozite v potniški kabini, naj sedi na zadnjem sedežu, kjer bo bolj varen. Pripnite ga z varnostnim pasom za pse, pričvrstite ga na pravilno nameščeno oprsnico. Redno se ustavljajte, priporočljivo je najkasneje po dveh urah vožnje.

Foto: A. Š. Boksi

Med potjo

Bodite pripravljeni na zastoje.
Uporabljajte navigacijo, a ne nastavljajte je med vožnjo.
Imejte s seboj zadostno količino brezalkoholne tekočine in ustreznih prigrizkov.
Redno se ustavljajte, priporočljivo je najkasneje po dveh urah vožnje. 
Ko postanete utrujeni, naredite postanek, med katerim se sprehodite, po potrebi tudi za krajši čas zadremate. Opozorilni znaki so zehanje, mežikanje, izgubljanje pozornosti.
Pri daljši poti se izmenjujte za volanom.
Ohranjajte notranjost vozila primerno hladno. Nikoli ne puščajte nikogar v ugasnjenem in zaklenjenem vozilu.

Foto: Toyota Zračne reže toyota klimatska naprava klima

Kako boste prišli varno do cilja

Bodite osredotočeni samo na vožnjo. Imejte roke na volanu, pogled na cesti, misli in koncentracija naj bodo posvečeni vožnji.
Ravnajte defenzivno, upoštevajte omejitve, ohranjajte varnostno razdaljo.
Pred menjavo pasu vedno preverite mrtvi kot. 
Nikoli ne uporabljajte telefona med vožnjo.
Nikoli ne sedite za volan potem, ko ste pili alkohol ali uživali psihoaktivne snovi.

Foto: Shutterstock Okvara avtomobila

Če se zgodi slab scenarij

Prilagodite vožnjo razmeram na cesti.
V primeru slabega vremena, kot je neurje s točo, nikoli ne ustavljajte na avtocesti, v predoru ali pod nadvozom. To je izredno nevarno in seveda prepovedano.
V primeru zastoja vzpostavite varnostni pas.
Ostanite mirni in preudarni.
V primeru okvare ali nesreče poskrbite najprej za lastno varnost in varnost potnikov.
Nadenite si odsevne jopiče (imejte jih na dosegu roke), zavarujte kraj nesreče, pomagajte udeležencem, obvestite policijo, ostanite na kraju nesreče.

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.