Ima vse, kar potrebujeta voznik in potnik - udobje spredaj in zadaj, modernost, izjemno nizke stroške vzdrževanja, tiho vožnjo, celo velik ščep emocij … Pa je to sploh še dovolj za evropske kaprice?
Če v Sloveniji ali nasploh v zahodni Evropi pomislimo na limuzine srednjega razreda, potem prva asociacija udari na VW passata. Če ves ostali svet pomisli na limuzine srednjega razreda, potem prva asociacija udari na toyoto camry.
Toyota camry je namreč najbolj prodajan avto ali pa tik pod vrhom v svojem segmentu na ogromno pomembnih trgov. Vsako leto jih v prek 100 različnih državah prodajo kar 700 tisoč, od leta 1982 so jih na cesto spravili že neverjetnih 19 milijonov. Številka, o kateri lahko passat, superb, mondeo, insignia in ostali samo sanjajo. Camry je tako kot corolla v skoraj štirih desetletjih izdelovanja postal eden izmed zaščitnih znakov, stebrov japonskega velikana in temu se ne želi odpovedati niti v hitro spreminjajočem času navad in karoserijskih različic. Prostor na trgu za triprostorski avto, kot je tehnično oblikovno ime za limuzine (kabina-prtljažnik-motor), bo vedno obstajal. Ampak - svojega svetovnega prvaka v Evropi sploh niso prodajali.
Žrtev se vrača na kraj zločina - z drugimi nameni
Toyota se je torej odločila za nenavadno potezo - po 14 letih, odkar je zadnji camry zapustil Evropo, se z njegovo osmo generacijo vračajo na najbolj zahteven svetovni trg ravno v času, ko limuzine velikoserijskih znamk pri privatnih kupcih izgubljajo zanimanje. V zadnjih letih so se v D/E segment močno zažrle še premijske limuzine in še posebej karavani. Na pogled nespametna ideja, ki ne more prinesti dobička.Japonci na stvar seveda gledajo nekoliko drugače. Njihova prisotnost se jim zdi pomembna, saj bodo s camryjem zapolnili vrzel, ki je nastala pri večjih limuzinah z ukinitvijo avensisa. Tistega avensisa, ki je bil na začetku tisočletja glavni krivec, da so večjega camryja umaknili iz Evrope in ki ga manjša limuzinska corolla ne more povsem nadomestiti. Camry bo torej zaokrožil paleto, kar je zelo pomemben prodajni argument pri nagovarjanju flotnih kupcev.
Kakšen je camry letnika 2019? Čisto nov avto ni, saj so ga na ostalih trgih, kot je ZDA ali Rusija, začeli prodajati že pred dvema letoma. A to ne pomeni, da ni moderen, saj pri zdajšnji generaciji praktično ni niti enega kosa avta, ki bi bil enak tistemu iz prejšnje generacije, hkrati so napravili še rahle prilagoditve po okusu Evopejcev.
Camry je po priusu, CH-R, RAV4 in corolli naslednji, ki je bil izdelan v skladu z novo ahitekturo TNGA, ki dopušča veliko prilagodljivosti pri zunanji in notranji obliki, omogoča zlitje hibridnega pogona v karoserijo in zagotavlja dobre vozne lastnosti. Skoraj 4,9 metra dolg avto od zunaj kot celota deluje dostojanstveno, ne ravno premijsko, a prav gotovo ne plebejsko. Predvsem izstopa po zares lepo premišljenih in usklajenih proporcih. Premišljene drznosti je v posameznih potezah kar nekaj, luči in streha, ki ima v mislih glave zadnjih potnikov, lepo zaokrožujejo nizko podobo limuzine, opazni so kratki previsi in dolga medosna razdalja. Zelo dobra je aerodinamika, avto pa v najtežji različici tehta 1.660 kilogramov, kar je za ta razred in še hibrida z baterijo povrhu prav dobra številka.
Pet dejstev o prvem "evropskem" camryju po dolgem času:
Kaj? Najbolj prodajana limuzina D/E segmenta se je vrnila na staro celino, a tokrat s povsem drugimi nameni.
Kaj nudi? Presenetljivo všečen dizajn, notranjo prostornost, preizkušeno tehnologijo in zelo ugodne stroške lastništva.
Kako se pelje? Na voljo je le en motor, ki pa pokrije veliko večino potreb - je lahko varčen in je lahko hiter.
Prvi občutki iz notranjosti? Opazno je sedenje z nizkim težiščem in pokončnim volanom, A-stebriček je ozek, nadzor vozila se zdi enostaven. Evropejci smo zelo zahtevni z uporabljenimi materiali v notranjosti in tu camry kljub prestižu, ki so ga sposobne izkazovati najbolje opremljene različice, zaostane za nekaterimi konkurenti. HUD zaslon je velik, a se zdi ne povsem dodelan.
Cena? Z "ekosubvencijo" pod 30 tisočaki - dobro založen, močan, serijski avtomatik.
Arhitektura notranjosti je zelo podobna zadnjim Toyotinim modelom, kot je corolla, z nekaterimi prilagoditvami, predvsem pri tipkah in nekaterih dodanih funkcijah na osrednjem delu armature. Pri Toyoti poudarjajo, da so želeli napraviti nenaporen avto, ki voznika pomirja, ne pa bombardira z raznimi podatki in funkcijami. V središču dogajanja je informacijsko povezan trojček zaslonov - pred volanom, (doplačljivi) HUD na vetrobranskem steklu in osrednji med sedežema. Predvsem je opazna prostornost potniške kabine, še posebej na zadnjih sedežih je prostora za noge res ogromno.
Posebnost je "premium" naslon za roko, ki smo ga doslej lahko videli le v "executive" limuzinah najvišjega razreda - mercedes S, BMW 7, audi A8. V njem namreč camry skriva nadzorne tipke za zadnje klimatiziranje (triconska klima), glasbo, zadnje senčilo in električno nastavljanje naslona sedežev. Limuzinski prtljažnik se odpre tako, da je dostop do 524 litrov prtljažnika enostaven. Vse omenjeno nakazuje, da je camry več kot izvrsten za prevoz potnikov. Se vam že svita?
V avto bodo seveda vgrajevali večino napredne asistenčne tehnologije, ki jo poznamo že iz zadnjega RAV4, med doplačili sem med pomembnejšimi zadevami pogrešal le opcijo 360- stopinjskega pogleda kamer. Je pa avto že od prve stopnje izmed štirih stopenj opreme dalje zelo dobro opremljen, medtem ko do najvišje različice udobje stopnjuje zelo visoko. Med opremo sodi tudi napredna klimatizacija z ioniziranjem, ki še bolje očisti zrak in ne suši kože in las potnikov. Da, tako so rekli.
En motor, stotera uporabnost
V evropskega camryja bodo vgrajevali le eno motorno različico, s katerim želijo pokriti vse - od zahteve po ekonomični vožnji do potrebe po občasnem hitrejšem pospeševanju. Jedro predstavlja že dobro znana in uveljavljena kombinacija 2,5-litrskega štirivaljnika in elektromotorja. Motor Atkinsonovega cikla so v skladu s filozofijo stalnih izboljšav dodatno izpilili, tako da je z 41 odstotki termalno celo bolj učinkovit od dosedanjega svetovnega prvaka v priusu in seveda daleč pred evropskimi dizli.
Skupna moč štirivaljnika in motor-generatorja je 160 kW (218 KM), navora pa 423 Nm. Takšna moč kljub CVT menjalniku s posrednim prenosom pomeni, da camryu pri pospeševanju nikakor ni treba zardevati, tudi glasnost vrtljajev pri odločnem pospeševanju iz generacije v generacijo hibridov bolje obvladujejo. V veliki večini časa pa camryjevega pogona sploh ni slišati, ogromno zmore prejadrati tudi zgolj na elektriko.
Prvi predstavitveni kilometri po cestah v zaledju Dalmacije so namignile še, kakšen avto je camry po vozniški plati. V ospredje je prav gotovo stopilo udobje, saj sta tiha vožnja in mirno pobiranje neravnin njegovi zares odlični lastnosti. Zaradi trdnosti karoserije in geometrije podvozja pa se prav dobro znajde tudi med ovinki. Ni športen tip avtomobila, a zmore precej več, kot se od avta takšnih mer spodobi zahtevati.
Kar je zbrano kohorto (predvsem nemških) novinarjev vključno z menoj najbolj impresioniralo, pa je bila poraba - skoraj petmetrska limuzina z 218 "konji", ki na koncu povsem običajne poti z avtocesto, mestom in podeželjem pokaže rezultat porabe med 4 in 5 litri bencina? In emisije CO2, ki po strogem WLTP ciklu znašajo 119 gramov? Dizli, stopite ob stran!
Kako se bo lotil kralja taksistov?
Vseeno sem ostal nejeveren, ko sem v pogovoru s tržnimi strategi poslušal njihove skrbi, da bodo glede na prve odzive imeli kar težave pri zagotavljanju dovolj velikih količin iz japonske tovarne. A očitno so posamezne evropske trge dobro naštudirali, še posebej pa svoje ciljne stranke - velike flote, v prvi vrsti taksi službe.
Recimo primer Nemčije, kjer je zaradi zelo agresivne cenovne politike Daimlerja kralj tamkajšnjih ulic rumeni mercedes razreda E. Nakupna cena že, ampak kaj pa primerjava med stroški vzdrževanja za gorivo in servise med dizelskim avtomobilom takšnega kova in toyoto camry? Po Toyotinih izračunih so prihranki v prid njihovemu izdelku napram tipičnim taksi vozilom ogromni, ob pričakovanih 100 tisoč prevoženih kilometrov na leto in visoki stopnji ohranitve vrednosti naj bi v času življenjske dobe znašali kar 40 tisoč evrov.
"Aaa, a to pri enem avtu?"
"-Da, seveda, pri enem avtu."
Tako ni skrivnost, da bo camry predvsem avto prevozniških družb in podjetij, ki potrebujejo stroškovno zelo učinkovito, a tudi zelo udobno vozilo za svoj srednji menedžment. Iz teh pričakovanj štrli le Poljska - tamkajšnji trg privatnih kupcev je še vedno nor na limuzine, tako naj bi samo Poljaki kupili kar petino ali še več vseh razpoložljivih enot.
Za Evropo jih je rezerviranih 14 tisoč na leto. Ob številki 700 tisoč, kolikor na leto prodajo camryjev po vsem svetu, se zdi to zanemarljivo, skorajda nevredno truda. A prvak ničesar ne prepušča naključju.
Prodaja v Sloveniji bo stekla v prihodnjih dneh, cena s promocijskim popustom za camryja pa bo startala pod 30 tisočaki. Letos pričakujejo število kupcev blizu trimestnega števila.
andrej.leban@zurnal24.si
Novi Camry sem že preiskusil in je za to ceno izreden in z lahkoto prekosa passata in podobne.. v bistvu …