Edinstven slovenski eksperiment dokazal vpliv uporabe telefona na delovanje možganov voznikov

Foto: Andrej Leban AVP in raziskava vpliva mobilnikov Foto: Andrej Leban AVP in raziskava vpliva mobilnikov Foto: Andrej Leban AVP in raziskava vpliva mobilnikov Foto: Andrej Leban AVP in raziskava vpliva mobilnikov Foto: Andrej Leban AVP in raziskava vpliva mobilnikov
"Ugotovitve slovenske raziskave so jasne in veljajo prav za vse voznike ne glede na izkušnje, starost ali spol: telefon popolnoma prevzame možganske kapacitete. Tudi ob klicu, ki morda zgleda najbolj nedolžen, naše oči gledajo, a možgani ne vidijo," je uvodoma izsledke eksperimenta pojasnil mag. Igor Velov, direktor Agencije za varnost prometa (AVP).
Oglej si celoten članek

Mobilni telefon na ušesu je na žalost še vedno zaščitni znak slovenskih voznikov in voznic. Policisti so v začetku leta v preventivni akciji s sloganom Vozimo pametno! zaradi uporabe telefona med vožnjo oglobili skoraj štiri tisoč voznikov in voznic. 

Slovenska zakonodaja telefoniranje med vožnjo dovoljuje, a le v primeru, če je v vozilo vgrajena naprava za prostoročno telefoniranje. Kljub temu pa v policiji neprestano opozarjajo, da med vožnjo ne upravljajte s telefonom oziroma ne opravljajte pogovorov, saj je vožnja aktivnost, ki ji moramo posvetiti vso našo pozornost! Na to opozarjajo tudi številni strokovnjaki za varno vožnjo, zdaj pa smo dobili tudi dokaze, kako v resnici pri vožnji vozila med govorjenjem po telefonu delujejo možgani voznikov in voznic.

Agencija za varnost prometa (AVP) je v sodelovanju s strokovnjaki iz podjetja za aplikativno nevroznanost BLCKB in šolo vožnje Ježica v preteklih dneh izvedla inovativni nevro-znanstveni eksperiment, s katerim so ugotavljali, kako uporaba telefona med vožnjo vpliva na delovanje naših možganov. S pomočjo EEG tehnologije so spremljali dogajanje v možganih voznika med realno vožnjo ob različnih motnjah – SMS-sporočila, pošta na družbenih omrežjih in klici. 

Cilj AVP je bil prav ta, da z eksperimentom javnosti in vsem voznikom ter voznicam, tudi kolesarjem in pešcem, dokažejo in jih prepričajo v nevarnost uporabe telefona med vožnjo. Slovenski strokovnjaki pod vodstvom dr. Luke Zevnika in nevroznanstvenega EEG analitika Jurija Drea iz podjetja BLCKB so izvedli edinstven eksperiment, ki je potekal v naravnem okolju in pod nadzorom inštruktorja vožnje.

Foto: BLCKB Obremenjenost možganov med vožnjo ob hkratnem telefoniranju.

Po dostopnih informacijah je to prvi nevroznanstveni eksperiment te vrste, ki ni potekal v simulatorju, ampak v realnih pogojih vožnje.

Mag. Igor Velov, direktor Agencije za varnost prometa, je povedal: "Ugotovitve so jasne in veljajo prav za vse voznike ne glede na izkušnje, starost ali spol: telefon popolnoma prevzame možganske kapacitete. Tudi ob klicu, ki morda zgleda najbolj nedolžen, naše oči gledajo, a možgani ne vidijo."

Predstavniki AVP in strokovnjaki za nevroznanost so med vožnjo, s pomočjo EEG tehnologije, merili, kaj se dogaja v možganih voznikov, ko se ti pogovarjajo po telefonu, pošiljajo SMS sporočila in med vožnjo uporabljajo družabna omrežja. Voznikom so namestili 64 kanalne EEG kape z medicinskim EEG ojačevalcem povezanim s prenosnim računalnikom, na katerem je vožnjo na zadnjem sedežu spremljal nevroznanstveni EEG analitik.

"Vsak od osemnajstih udeležencev je odvozil 20-minutno traso v realnem prometu in medtem prejel devet motilcev (3 SMS sporočila, 3 sporočila na družabnih omrežjih in 3 klice). Na vsakega od teh motilcev se je moral nemudoma odzvati. Na sovoznikovem sedežu je za varnost skrbel učitelj vožnje iz šole vožnje Ježica, da smo lahko raziskavo izvedli povsem varno in v realnih pogojih na cesti", je pojasnil dr. Luka Zevnik, predstavnik podjetja BLCKB.

Zaključek raziskave, ki se bo še nadaljevala, je, da je možganska dejavnost med vožnjo ob sočasni uporabi mobilnega telefona močno povečana, možgani so celo preobremenjeni. Čeprav je vsaka dejavnost med vožnjo lahko moteča, tudi pogovarjanje z otroki na zadnjih sedežih ali prižiganje cigaret, je govorjenje po telefonu najmočnejša dejavnost. Takrat je najbolj obremenjen delovni spomin in izvršilne sposobnosti, obremenjeno je gibalno področje in koordinacija v prostoru ter integracija vseh čutnih zaznav. 

Lahko zaradi rezultatov prepovedo telefoniranje med vožnjo?

"Vsi možgani se močno trudijo, da nas obdržijo na cesti in hkrati omogočijo uporabo mobilnega telefona,“ pojasnjuje Dreo, Zevnik pa dodaja, da bi se po eksperimentu prav vsak zamislil ali bi še uporabljal telefon med vožnjo. Velov pravi, da ne samo, da bodo skušali z eksperimentom preventivno vplivati na voznike in voznice, saj se v Sloveniji dogajajo nesreče, ko se voznik ali voznica zaradi uporabe mobilnega telefona v lepem vremenu, na ravni cesti zaleti v stoječo kolono vozil, ampak bodo eksperiment nadaljevali, ugotovitve pa bi lahko vplivale tudi na novo zakonodajo o motornih vozilih.

Kljub temu da raziskovalca poudarjata, da je tudi prostoročno telefoniranje enako nevarno, pa je težko pričakovati, da bi kar prepovedali telefoniranje med vožnjo, saj ne želijo omejevati ljudi, je na tiskovni konferenci poudaril Velov. Poudaril je še, da je možno, da bi tovrstni eksperiment v prihodnosti postal obvezen del različnih tečajev varne vožnje, tudi obveznega tečaja namenjenega mladim voznikom, predvsem pa bo eksperiment podlaga za ozaveščanje o nevarnosti uporabe telefona med vožnjo.

Kakšne bi lahko še bile spremembe zakonodaje? Na AVP so ministrstvu januarja predlagali, da se prekršek telefoniranja med vožnjo ovrednoti kot hujši prekršek, ki se ga kaznuje s tremi kazenskimi točkami. Rezultati so še en argument več za zaostritev kazni, zato bodo rezultate raziskave poslali tudi poslancem državnega zbora.

"V Italiji zaostrujejo zakonodajo, ki predvideva, da se, če voznika dvakrat v letu dobijo s telefonom v roki, odredi prepoved vožnje,“ zaključuje Velov.

Agencija za varnost prometa je rezultate raziskave predstavila s spletnim videom, izsledke raziskave pa bo predstavila tudi na evropski ravni. 

 

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 29

  • 10:31 17. Junij 2017.

    na sliki so izrazito videti tile,kot vozniki začetniki,se pravi ti vozniki še nimajo osnovnih vozniških izkušenj in manir ali se …

  • 10:23 17. Junij 2017.

    dober voznik mora vse to obvladati in moteče elemente enostavno ignorirati,vse kar je v mejah normalnega ni sporno,se pravi,prostoročno in …

  • 09:47 17. Junij 2017.

    Napihovanje ....zakaj pa niste dali sopotnike v avto in se med samo pogovarjajo šele takrat boste videli kako malo pozornosti …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.