Draginja pri avtomobilih je sicer v primerjavi s kakim letom nazaj nekoliko popustila, a dejstvo je, da so se novi avti v zadnjih letih stalno dražili. Razlogov za to je veliko. Avti postajajo vse večji in tehnično zapleteni, tudi zaradi okoljevarstvenih zahtev. Zunanji razlogi pa so dražji proizvodni stroški in inflacija. Nekaj malega doda še poslovna politika proizvajalcev in trgovcev. Visoke obrestne mere so zmanjšale atraktivnost poslovnega najema, lastništvo avta je za družinski proračun spet najbolj logična izbira.
Zakaj meja 20 tisoč evrov?
Različne raziskave o navadah in sentimentu potrošnikov navajajo, da je 20 tisoč evrov ena od najbolj pogosto omenjenih meja, do katere so kupci pripravljeni iti pri nakupu novega avtomobila.
Dejstvo pa je, da če smo še nekaj let nazaj za 20 tisoč evrov dobili že dobro opremljenega dizelskega VW golfa, lahko danes o avtu C segmenta samo sanjamo. No, skoraj, dokazali smo, da je tudi za ta denar mogoče dobiti odličnega predstavnika C razreda. Precej bližje tej meji pa so danes avtomobili B segmenta, poleg kombilimuzin so med njimi tudi križanci.
A med njimi so lahko razlike velike. Določeni ponujajo občutno več prostora in udobja za potnike, nekateri so lahko zaradi prtljažnika tudi družinsko vsestranski in so zlahka edini avto v gospodinjstvu. Razlikujejo se tudi, kako udobni so med vožnjo, drzni med ovinki in zanesljivi pri varnosti. Potem pa so tu še poraba in ostali pričakovani stroški vzdrževanja, ki lahko bistveno premešajo karte zadovoljstva znotraj pričakovane dobe lastništva. 20 tisoč evrov vreden avto torej še zdaleč ni nujno enak drugemu 20 tisoč evrov vrednemu avtu. Razlik je lahko veliko, gotovo je le eno - v tem cenovnem okvirju boste dobili samo bencinski motor in ročni menjalnik.
Da bi rekli bobu bob ter olajšali izbiro pri nakupu, smo uredništva sedmih slovenskih medijev združili moči v največjem in najbolj relevantnem vzporednem PRIMA testu avtov do 20 tisoč evrov. Poleg Žurnala24 so v PRIMA testu sodelovali še avtomobilska revija Avtofokus, televizijska oddaja Volan, časnik Finance in spletne strani Siol.net, Avtomobilizem.com ter Avtomanija.com skupaj s Primorskimi novicami ter Večerom.
V primerjavo smo vzeli 10 avtomobilov, ki so tudi po prodajnih številkah med bolj priljubljenimi. Med seboj smo jih izdatno primerjali. Za razliko od dosedanjih projektov je bila tokrat prav cena preizkušenih avtomobilov tista spremenljivka, ki smo jo vnaprej opredelili – pogoj za sodelovanje je bil namreč, da ta vrednost ne sme preseči 20 evrskih tisočakov.
Od vsake izmed sodelujočih znamk smo vključili zgolj enega predstavnika, če so imeli na razpolago več primernih modelov, smo izbrali racionalnejšo opcijo - bolj uporaben oziroma večji avto. Glede na vnaprej opredeljeno ceno se tokrat nismo odpravili v salone, temveč smo upoštevali specifikacije testnih avtomobilov s strani zastopnikov, ki smo jih uskladili z veljavnimi ceniki modelov in opcij oziroma spletnimi konfiguracijami.
Pri popustih smo odštevali jasno prikazane prihranke za nakup z gotovino, cene pa smo znižali tudi za morebitno doplačilo za karoserijsko barvo, saj se nam ta v tem cenovnem rangu ni zdela bistvena. Njihove razlike v opremljenosti smo ovrednotili s točkovanjem pri elementih sodobnih tehnologij (luči, infotainment, sistem odpiranja in zagona …) in uporabnosti (predvsem z vidika ergonomije voznikovega delovnega mesta).
Sicer pa je bilo vseh 10 modelov v osnovnih lastnostih videza in potniškega udobja relativno homogena skupina, kar se je dodobra preneslo tudi na cene - razpon vrednosti med njimi je bil manjši od tisoč evrov.
Primerjali smo naslednje modele: citroën C3 aircross, dacia jogger, hyundai bayon, MG ZS, peugeot 2008, renault clio, seat ibiza, škoda fabia, toyota corolla sedan, volkswagen polo. Med njimi so bili torej tako B križanci kot klasične kombilimuzine, v primeru toyote pa celo limuzina C segmenta. Po dolžini so se gibali med 4,05 in 4,6 metra, glede moči motorja pa med 67 in 92 kilovati.
Vključili smo tudi dve nizkocenovni znamki Dacia in MG, ki pa sta dokazali, da lahko v mnogočem parirata renomiranim konkurentom, na kakšnem področju jih celo presegata. Tako kot vedno doslej, je bil del točkovanja med uredništvi poenoten, na primer na področjih notranje prostornosti, porabe goriva, stroških, asistenčnih in infozabavnih sistemov …
Del ocene pa je vsak izmed sodelujočih medijev prispeval na podlagi lastnih izkušenj med testiranjem avta. V ta del točkovanja je spadalo predvsem obnašanja avtov med vožnjo, delovanje motorja in menjalnika, prijaznost upravljanja. Del ocene je bila tudi subjektivna presoja o izgledu oziroma faktorju izstopanja na cesti. Največje možno število doseženih točk je 1.750.
Temeljna ugotovitev?
Med omenjenim modeli za 20 tisoč evrov ni slabega avta! So pa lahko ključne razlike, od katerih se bo kakšna izraziteje pokazala šele na daljši rok. To dokazuje tudi končni seštevek točk, saj je šlo za najbolj tesno odločitev v zgodovini PRIMA testov.
Zmagovalni avto seat ibiza se je kar nekoliko presenetljivo izkazal za najbolj vsestranskega in uravnoteženega tako glede vožnje kot stroškov uporabe. Od najbližjega zasledovalca, sorodnega VW pola ga je ločila samo desetinka odstotka! Na tretjo stopničko se je z dodatnega 0,2 odstotka zaostanka povzpel hyundai bayon. Vsa deseterica pa se je zvrstila znotraj 13-odstotnega razmika prejetih točk, kar je dokaz o zelo izenačenem boju, v katerem lahko odločajo malenkosti.
Gotovo pa je PRIMA izbor najboljšega avta za 20 tisoč evrov lahko zelo koristno vodilo pri izbiri naslednjega avtomobila glede na preference in pričakovanja kupcev. Ne gre zanemariti dejstva, da je B segment zaradi novih emisijskih standardov in elektrifikacije pod hudim pritiskom in gre morda tudi za zadnjo priložnost, ko smo lahko po tej ceni na enem kupu zbrali in primerjali toliko različnih modelov na termični pogon.
Sledi utemeljitev točkovanja in razvrstitve
1. mesto: seat ibiza style, 1.0 TSI
Zmaga je bila nepričakovana samo na prvi pogled, gotovo pa je zaslužena. Morda ibiza, kot klasična B kombilimuzina res ni avto, ki bi na cesti izstopal z videzom, gotovo pa je 'španka' prepričljiva z vsebino. Za 19.370 evrov in opremo style ponuja spodobno veliko serijske opreme (polni LED, dva digitalna zaslona, zelo dober infotainment, komplet parkirni senzorji, samozatemnitveno ogledalo …) ter dobro delujoče asistenčne sisteme iz nabora koncerna VW.
Njena odlika je gotovo tudi, da je glede ergonomije med najboljšimi avti v primerjavi in ne pretirava z digitalizacijo tam, kjer ni treba. Raje daje prednost enostavni rabi. Dobra je glede kakovosti materialov in spodobna glede prostora na zadnji klopi. Manjša hiba je težje umeščanje otroških sedežev. Izkazala se je tudi pri prtljažniku, ki zaradi kombilimuzinske zasnove avta res ni največji, a je imel dvojno dno in poleg hyundai bayona najbolj prepričljivo zlaganje sedežnih naslonjal.
Predvsem pa je ibiza dokaz, zakaj so kombilimuzine v vožnji v prednosti pred križanci. Ponuja eno najbolj suverenih, a hkrati udobnih leg na cesti, z odličnim obnašanjem podvozja v ovinkih in odločnimi zavorami. Seat ibiza je dobra pri porabi kljub le petstopenjskemu menjalniku, najboljša med vsemi pa glede napovedanih stroškov za zavarovanje in redne servise v razdobju šestih let - ti so v tem obdobju za več kot 2.700 evrov manjši od najdražjega avta v primerjavi. Razumete, kje se delajo razlike med avti?
Seat ibiza je torej avto, ki deluje na dolgi rok in zna zlesti pod kožo. Čeprav za las, zasluženo prvo mesto s skupno 1.291 točkami ali 73,8 odstotka vseh na razpolago. Kar težko je verjeti, da seat ibiza zelo verjetno ne bo dobila neposredne naslednice in da je celo sama prihodnost znamke Seat zelo negotova.
2. mesto: volkswagen polo life, 1.0 TSI
Zmago je moral sorodnici, s katero si deli platformo, motor in številne tehnologije, prepustiti za vsega dve točki ali 0,1 odstotka. Glede pola lahko glede na tesno družinsko povezavo ponovimo vse, kar smo že glede ibize, je odličen tako glede počutja za volanom, kot tudi zaradi spodobne prostornosti, odličnih materialov, občutka kakovostne izdelave, dovolj odlagališč, zelo dobro delujočih asistenčnih sistemov in enega najboljših vmesnikov infozabavnega sistema … Oprema life, s katero je testnik z enakim litrskim trivaljnikom in prav tako 70 kilovati (95 KM) moči stal 19.983 evrov, ponuja povsem dovolj, ima celo pokrito kamero za vzvratno vožnjo, minus pa je doplačilo za tempomat. Polo je glede vzdrževanja v šestih letih le za nekaj evrov dražji od ibize.
Tako kot španska sorodnica ima edini nameščene 15-palčna kolesa. In prav slednje so ga morda tudi stale zmage, saj je imel med testom že nameščene zimske pnevmatike, posledično pa je bil na vožnji po poligonu nekoliko manj prepričljiv od ibize.
3. mesto: hyundai bayon style, 1.0 T-GDI
Edini, ki je uspel razbiti navezo VAG modelov. Hyundai bayon s svojstveno, nenujno vpadljivo podobo že sodi v kategorijo križancev, a je hkrati z eno nogo oziroma dvema kolesoma ohranil vse prednosti kombilimuzine. Med sedmimi uredništvi so ga nekatera po točkah postavila celo pred zmagovalko ibizo. Glede skupne ocene za udobje na sprednjih in zadnjih sedežih je povsem izenačen z ibizo in polom, nianse so glede nekoliko težjega umeščanja otroškega sedeža ali odlagališč, blesti pa v ergonomiji. Prtljažnik je velik z zelo uporabnim dvojnim dnom. Bayon je najboljši med deseterico glede pestrosti različnih asistenčnih sistemov, nekoliko pa zaostane za tekmecema glede infozabavnega sistema. Trivaljni litrski motor s 73 kilovati (100 KM) je zelo živahen in prožen, poraba je umirjena.
Tudi pri oceni glede vožnje in nedoločnikov (izgled, prepričljivost paketa, posebnosti počutje za volanom …) mu ne gre kaj očitati in se drži blizu seata in pola. Vidi se, da je postavljen na isto platformo kot model i20. Šele pri kategoriji pričakovanih stroških uporabe v šestih letih nekoliko zaniha navzdol po lestvici v primerjavi z najboljšima, kar je naredilo tudi razliko v končnem boju za sam vrh PRIMA testa. A pod črto je jasno - hyundai bayon je odličen avto.
4. mesto: škoda fabia, style 1.0 TSI
Tudi tretji član družine iz koncerna Volkswagen je končal zelo visoko. Saj ni čudno, čehinja si z ibizo in polom deli platformo in znova lahko ponovimo vse dobre splošne lastnosti, ki smo jih opazili že pri prvakinji in njenem zasledovalcu. Za njima pa malenkost zaostaja glede občutka ergonomije, kakovosti vgrajenih materialov in udobju prednjih sedežev. Zato pa je boljša glede prostornosti tako za odrasle kot mladoletne potnike in še posebej za prtljago, kar je tako ali tako značilnost vseh Škodinih modelov. Kompromis za to pa je nekoliko slabša preglednost nazaj. Fabia je dobra glede asistenčnih sistemov, medtem ko smo njen infozabavni sistem zaradi grafike, hitrosti in logičnosti ocenili z najboljšo oceno med vsemi konkurenti.
Čeprav ima po prostornini isti motor kot polo in ibiza, pa je v škodi z 81 kW (110 KM) motor močnejši, ima tudi šeststopenjski menjalnik. Ta pripomore, da je poraba še vedno zelo dobra. Fabia je med uredništvi dobila eno najboljših ocen glede prepričljivosti celotnega paketa, zanimivo pa je bila za tisočaka dražja od obeh sorodnikov na področju pričakovanih stroškov. Vse skupaj je zadostovalo za nehvaležno, a še vedno odlično četrto mesto PRIMA testa avtov za 20 tisoč evrov.
5. mesto: toyota corolla sedan, terra 1.5
Če bi med 10 tokratnimi modeli na vzporednem testu iskali najbolj izstopajočega, je limuzina toyota corolla gotovo med vodilnimi kandidati. Je edini avto iz segmenta C in edina klasična limuzina v primerjavi. A oboje priča o tem, da je mogoče za 20 tisoč evrov še vedno dobiti zelo velik kos (4,6 metra dolžine) avta s številnimi dobrimi lastnostmi in glede na renome Toyote tudi odlično dolgoročno kakovostjo. Povejmo naravnost - corolla limuzina je izvrsten model za trgovske potnike in vse, ki nadpovprečno množijo kilometre, a hkrati brez težav zadovolji tudi večino družinskih potreb. V medsebojnih pogovorih se nas je večina uredništev strinjala, da bi bila corolla naša prva dolgoprogaška izbira.
Morda manj atraktivna po zunanjosti pa corolla (mimogrede, eden najbolj prodajanih modelov na svetu vseh časov) hitro zleze pod kožo. Med vsemi je dobila najvišje ocene na področju uporabnosti, predvsem je bila prepričljiva glede udobja za potnike. Presenetljivo ni zaostajala niti glede prtljažnika, ki je razkošen z merami. Njegova črna pika pa je bila, da naslonjal ni bilo mogoče podreti.
Toyota corolla je bila najbolj preprečljiva tudi pri ocenjevanju delovanja pogona in podvozja. Slednje je naravnost odlično, najboljše ocene je avto dobil tudi glede volanske natančnosti. Corolla ima sicer edina serijski radarski tempomat (saj veste, cestna križarka …) in je kar spodobna glede nabora asistenčnih sistemov, a na drugi strani ima le halogenske žaromete in je brez parkirnih senzorjev.
Dve področji pa sta corollo potisnili navzdol. Prvo je infozabavni sistem s povezljivostjo, kjer po našem mnenju ponuja eno slabših izkušenj. Druga lastnost, zaradi katere se je corolla uvrstila nižje, kot bi se morda glede na vse ostale prednosti lahko, pa je pričakovanih ocena stroškov - v šestih letih bi za redne servise porabili skoraj devet tisoč evrov oziroma 2.700 evrov več od najcenejše ibize. Kakovost se plača.
6. mesto: renault clio, techno TCe 90
Dolgoletni kralj slovenskih cest je bil nedavno prenovljen. Zato ni nenavadno, da je med deseterico preizkušanih kandidatov to eden najbolje opremljenih avtomobilov z asistenčnimi sistemi, ki vplivajo na serijsko varnost in udobje. To je eden redkih avtomobilov v cenovnem razredu pod 20 tisočakov s parkirnim asistentom, vključno s kamero za vzvratno vožnjo, in tudi eden redkih, ki omogoča vstopanje v vozilo z brezstičnim ključem. Morda z videzom in posebnostmi ne izstopa iz množice, gre za pravo klasiko, pa prinaša zelo dobro vrednost in tudi ugodne stroške lastništva, ob tem, da je kakovost vgrajenih materialov med najboljšimi.
Manj se je izkazal na področju vodljivosti, dinamični vozniki naj s tem motorjem ne pričakujejo preveč, motor je tudi med bolj glasnimi, se je pa zato na testnem krogu merjenja porabe goriva izkazal za enega najbolj varčnih z gorivom. Točke za skok po lestvici navzgor je izgubil na področju uporabnosti. Pri potniškem prostoru manjka kakšen centimeter predvsem pri prostoru za glavo in kolena, udobje na zadnji klopi je med slabšimi. V prtljažnikune ponuja dvojnega dna, prtljažnik je zelo omejen in kot tak ne nagovarja širokega kroga kupcev, tu mislimo predvsem na družine.
7. mesto: peugeot 2008, active 1.2 PureTech 100
Peugeotov mestni križanec 2008 je v Sloveniji in Evropi prodajna uspešnica. Za ceno 19.990 evrov smo preizkušali izvedenko z opremo Active in 1,2 litrskim trivaljnikom ter ročnim menjalnikom. Peugeotovim oblikovalcem je še enkrat uspelo narediti atraktiven in izstopajoč avtomobil, kar potrjujejo tudi naše ocene, ki so vezane na subjektivno določanje točk in ne meritve. To je avto, ki med deseterico najbolj odstopa in bi se za njim najprej obrnili.
Ni moderen avto le po videzu, ampak za ceno pod 20 tisočaki serijsko vključuje tudi elemente, kot so polni led žarometi in materiali, ki smo jih vajeni v dražjih vozilih. Predvsem so materiali mehkejši kot pri konkurentih. Kakovosti vsekakor ne gre oporekati. 1,2-litrski motor s 100 konjskimi močmi mestnemu vozilu zagotavlja povsem dovolj moči, ročni menjalnik pa bi lahko bil bolj natančen.
Tudi kombinacija podvozja in motorja ga po vodljivosti uvršča v zlato sredino preizkušenih kandidatov. 2008-ka je tipični mestni križanec, ki cilja na družinsko rabo, namenjen pa je tudi parom ali individualistom. Vseeno glede na naše meritve ponuja omejen prostor na zadnji klopi, pa tudi v prtljažniku, zato pa je dober na področju povezljivosti s telefonom. Zaslonu manjka kakšno stikalo za lažje upravljanje, pogrešali smo tudi več odlagališč in naslon za roko spredaj.
8. mesto: dacia jogger, expression 1.0 TCe 110
Avtomobili s sedmimi sedeži so praviloma veliki in dragi, a to ne velja vedno. Govorimo o joggerju, ki pa za ceno pod 20 tisočakov ponuja pet sedežev, s sedmimi cena skoči nekaj čez našo magično mejo. Največji avto na testu pričakovano prinaša obilje prostora v kabini, kjer ne bo težav z nameščanjem otroških sedežev in tudi v prtljažniku je prostora zares veliko. Če se osredotočimo le na velikost, le redkokateri avto za to ceno ponudi še več. Primerljiv prtljažnik, ko smo vanj nalagali predmete različnih velikosti in oblik, ima med deseterico zgolj toyota corolla. Prtljažnik je velik, širok, odlagalna površina je dolga, tako, da je prijazen tudi družinam, ki s seboj v varnostnih kletkah prevažajo hišne ljubljence ali pa za tiste, ki s seboj vozijo večje rekvizite za preživljanje prostega časa v naravi.
Dacia ne skriva strategije, da želi kupcem ponuditi zgolj tisto, kar potrebujejo, in nič več, saj bi bila v nasprotnem cena višja. Zato ni čudno, da je na področju asistenčnih sistemov prejela skupaj s citroënom C3 aicrossom, ki je že v letih, najmanj točk. Bolj pomembno je, da je volan nastavljiv po globini in višini, prostora in odlagališč je v kabini v obilju, klima je samodejna, dobite tudi trpežno oblazinjenje. Sedeži spredaj in zadaj ne blestijo v udobju, navaditi se je treba tudi na nekaj več trde plastike.
Trivaljni bencinski motor je povsem zadosten tudi za tako velik avto, kot je jogger, zato pa računajte na slabšo lego med ovinki in tudi več nagibanja. Je med najmanj udobnimi avtomobili. Na testu porabe goriva je bil tudi zaradi svoje oblike in velikosti med najbolj potratnimi.
9. mesto: MG ZS, exclusive 1.5 ZS XCL
Kitajski predstavnik MG je imel na testu bencinski model ZS. Med vsemi preizkušanimi modeli je bil z okroglimi 19 tisočaki tudi najcenejši. Tako na zunaj, kot znotraj, gre za moderni avtomobil, če imate predsodke nad tem, od kod prihaja. Med vsemi je imel tudi največja platišča, lahka, 17-palčna, kar še izboljša prvi vtis. Ima vse nujne stvari, ki jih moderni avto potrebuje, že serijsko led luči, tudi digitalne merilnike in avtomatizirano enopodročno ročno klimatsko napravo. Osrednji zaslon je grafično lep, a obupno počasen in neprijazen za uporabo ter povezovanje telefona.
Največ točk je ZS izgubil v rubriki motor in podvozje. Čeprav prostorninsko velik, je motor med delovanjem med najbolj glasnimi, tudi izmerjena poraba goriva je bila največja med deseterico. Slabši del je tudi ročni menjalnik, ki ni dovolj natančen, prav tako ne volan. Je vse prej kot dirkaški avto, v zameno pa nudi precej udobja, všeč pa bo tudi tistim, ki iščejo uporaben avto z dovolj prostora, odlagališči. V cenovnem razredu, ki smo ga vzeli v precep, ne razočara niti glede kakovosti vgrajenih materialov. Kar zadeva razmerje med ceno in dobljenim je MG ZS med boljšimi, zato so pa servisi med dražjimi.
10. mesto: citroën C3 aircross, plus puretech 110
Citroënov kompaktni križanec je na trgu že od leta 2017, torej gre za preverjenega veterana med avtomobili, ki kmalu pričakuje svojega naslednika. Kljub temu je to eden bolj všečnih, vpadljivih in tudi preglednih avtomobilov, ne samo med ocenjevano deseterico, ampak nasploh v zelo priljubljenem B razredu križancev. Za 19.470 evrov ponuja že 16-palčna lita platišča in polne led žaromete, vendar pa bi moral za skok po lestvici navzgor ponuditi še več vsebine. Predvsem na področju asistenčnih sistemov je treba za kaj več od najnujnejšega poseči po višjih stopnjah opreme.
To je avto, ki je namenjen tistim, ki dajejo prednost udobju pred voznimi lastnostmi. Motor se je izkazal s tihim delovanjem, tudi dovolj zmogljiv je, a smo več pričakovali od natančnosti ročnega menjalnika. Pričakovano je tudi nagibanja v ovinkih več kot pri drugih. Informacij izpod koles, ko smo se z obema rokama oklepali volanskega obroča med vožnjo slaloma na poligonu, bi lahko bilo več. Poraba bencina je bila med večjimi. Cena nabave je res ugodna, zato pa sta zavarovanje in servisiranje med najdražjimi.
Za ta denar sem izbral Skodo Octavijo 3 mesece nazaj. Toyota Corolla je bila v ozjem zboru, ker sem prej …
Vsi trivaljniki, res spodbudno. Mazde 2 jim pa niso dali na test?
A to so zdaj pri Toyoti, VW in Peugeotu in mogoče še kdo, namenoma po eno izpeljanko modela z akcijsko …