Policija pri najhujših prometnih nesrečah vedno znova ugotavlja, da bi bile lahko posledice prometnih nesreč bistveno blažje, če bi vozniki in potniki v vozilu dosledneje uporabljali varnostni pas. Lani je v prometnih nesrečah umrlo devet voznikov osebnih avtomobilov, ki med vožnjo niso uporabljali varnostnega pasu, leto pred tem pa 18 voznikov. Samo v prvih sedmih mesecih letošnjega leta pa kar 62 udeležencev v prometnih nesrečah z osebnimi vozili ni uporabljalo varnostnega pasu. Nepripetih pa je umrlo osem voznikov in en sopotnik, 14 je bilo huje poškodovanih in 39 lažje, še navajajo na agenciji za varnost prometa.
Varnostni pas morajo po zakonu uporabljati vsi potniki v motornih vozilih, to je v osebnih avtomobilih, kombiniranih vozilih, avtobusih, tovornih vozilih in traktorjih, če imajo ta vozila vgrajene varnostne pasove. Otroci do višine 150 centimetrov pa morajo biti pripeti v otroškem varnostnem sedežu. Ob tem izpostavljajo: "Pomembno je, da se tudi sami vedno pripnete s pasom, saj tako otrokom dajete zgled. Prav tako s svojo strpnostjo in mirno vožnjo oblikujete njegovo prihodnje ravnanje v prometu."
Več kot 60 odstotkov trkov je čelnih
Varnostni sedež z dojenčki do enega leta starosti mora biti obrnjen tako, da je otrok nameščen s hrbtom v smeri vožnje. Ob morebitnem trku otrok s celim telesom pritisne na sedež, kar zmanjša posledice udarca, opominjajo agenciji za varnost prometa (AVP). Več kot 60 odstotkov vseh avtomobilskih trkov je namreč čelnih, pri katerih deluje sila trka v smer vožnje. Če bi bil otrok obrnjen v smer vožnje, bi zaradi nesorazmerno velike teže glave prišlo do hudih poškodb vratnih vretenc. Vse več strokovnjakov priporoča tak način vožnje otroka celo do dopolnjenega drugega leta starosti, pojasnjujejo na agenciji.
Vsak avtosedež pa mora biti v vozilo pritrjen čvrsto in natančno po navodilih izdelovalca. Otrok mora biti v njem tudi pripet. Pas mora biti ustrezno zategnjen, da otrokovo telo ob morebitnem trku ne zaniha preveč. Ustrezen in kakovosten sedež je potrebno izbrati glede na starost otroka. Na agenciji za varnost prometa staršem svetujejo, naj pred nakupom avtosedeža preverijo ocene sedežev na testih. "Pri sedežih, ki jih ni mogoče najti v nobenem testu, bodite še posebej previdni," svetujejo na agenciji.
Preberite si varnostne teste
Tudi Robert Štaba iz nevladne organizacije Varna pot staršem svetuje, naj se pri izbiri avtosedežev opirajo na varnostne teste potrošniških organizacij in avtoklubov. AMZS in Zveza potrošnikov Slovenije v sodelovanju s sorodnimi evropskimi organizacijami denimo vsako leto testirata določeno število avtosedežev. Zgolj evropska oznaka primernosti za prodajo ne daje zagotovila, da je sedež tudi varen v primeru trka, ob tem poudarja Štaba. "Eno je minimalen standard, ki nam omogoča prodajo izdelka na evropskem trgu, drugo pa je kakovost," dodaja.
"Avtosedež mora biti dovolj velik za otroka, naslon za glavo mora biti v višini glave in ne nižje, otrok pa mora biti v sedežu varno pripet. Varnostni pas ne sme biti zavit, nameščen mora biti preko ramen in bokov, ne pa na vratu ali trebuhu, saj lahko v primeru trka povzroči notranje poškodbe," pojasnjuje programska vodja zavoda Varna pot Anja Lepičnik. Dodaja, da mora biti varnostni pas vedno popolnoma napet, sicer v primeru trka varnostni pas ne bo zadržal otroka in lahko pride do poškodb.
Otroški varnostni sedeži so najpogosteje razdeljeni v štiri skupine, in sicer tisti skupine 0+, ki so namenjeni dojenčkom do teže največ 13 kilogramov oz. do 10 mesecev starosti, avtosedeži skupine I, ki so namenjeni otrokom s telesno težo med 9 in 18 kilogramov oziroma v starosti od oseb osem mesecev do približno štirih let. V skupino II+III pa sodijo sedeži za otroke, težje od 15 kil oziroma stare od treh do 12 let.
Kaj pol morš tekom odraščanja za otroka tri različne specialne sedeže kupovat? To je pa kr mal velik. Me pa …