Najbolj pogosto vprašanje, ki ga od znancev in sodelavcev dobim v zadnjih mesecih, je, kdaj se bodo nova vozila pocenila? Kdaj, če sploh kdaj se bo to zgodilo?
(Smeh). Gledano v celoti, se proizvodnja in dobavljivost vozil izboljšuje pri večini uvoznikov in avtomobilskih proizvajalcev. Dobava vozil je danes bistveno boljša kot med krizo covida-19, ko so bile težave s proizvodnjo in dobavo polprevodnikov. To pomeni, da se zaloge vozil počasi povečujejo. Če povpraševanje po vozilih ne zasleduje proizvodnje, to lahko logično pomeni, da bodo šle cene nižje. Da bi se to dogajalo ta trenutek, ne morem generalno posploševati in potrditi. Predvidevam pa, da se lahko ta scenarij v prihodnje tudi zgodi.
Že zdaj številni ponujajo popuste na vozila na zalogi, na cenikih pa ne opažamo pocenitve.
Če so zaloge velike in ima kupec možnost izbirati med zalogo in naročilom v proizvodnji, bodo avtohiše želele pospešiti prodajo vozil, ki jim stojijo na parkiriščih. Posledično to lahko vpliva tudi na ceno. Dokler prodajalec ne proda vozil na zalogi, ne bo v tovarni naročal novih. Tovarni pa je v interesu, da ima čim bolj polno proizvodnjo in ko proizvodnja ne bo zapolnjena, bo tudi proizvajalec primoran prilagoditi ceno.
Torej imajo tudi kupci škarje in platno v svojih rokah?
Ja, lahko uporabimo to prispodobo. Sicer ne organizirano, kot masa, pa zanesljivo. Govorimo o preprosti ekonomiji povpraševanja in ponudbe.
Avtomobili so se v zadnjih treh letih močno podražili. Na vaših cenikih, brez ponudbe vozil na zalogi, je samo še fiesta cenejša od 20 tisoč evrov.
Drži in razlogov je več. Prvi je, da se bistveno spreminja modelska paleta v ponudbi vseh avtomobilskih proizvajalcev. Ne samo pri Fordu, podobno tudi več drugih proizvajalcev opušča manjše modele. Enako velja za večje enoprostorce oziroma vozila, ki imajo večji ogljični odtis. Avtomobili se zato enostavno morajo dražiti, dražje so surovine in tehnologija, kar neposredno vpliva na samo ceno vozil. Pri vseh proizvajalcih so cene višje, kot pred 2 ali 3 leti. Drugi razlogi so še inflacija, večji proizvodni stroški, logistika in celotna veriga v dobavnem procesu proizvodnje.
Ampak, Dacii gre v Evropi odlično. Tudi kitajski MG se je močno povzpel v prodaji v Sloveniji. Segment modelov, ki jih tradicionalni proizvajalci opuščajo, zavzemajo drugi, cenejši. Kupna moč v Sloveniji je vseeno omejena, vozil pod 20 tisoč evri pa je malo.
Avtomobilski trg je zagotovo sredi tektonskih premikov, morda največjih, ki so se zgodili v tem poslu. Znamke so se odločile za različne strategije. Nekatere tradicionalne in globalne znamke, so se odločile del ponudbe iz nizkocenovnih razredov enostavno umakniti, tudi Ford je med njimi. Fieste, na primer, ne bo več v ponudbi. B-max in C-max sta bila v preteklih letih narekovalca trendov, pa jih ni več v ponudbi. Enako bo kmalu veljalo tudi za večja in še danes priljubljena družinska enoprostorca S-max in Galaxy, ki se zaradi zahtev po elektrifikaciji in bistveno spremenjenih trendov v Evropi, umikata iz ponudbe. Po drugi strani se je Ford strateško odločil za večji poudarek pri oblikovanju novih modelov v smeri ameriškega karakterja znamke, z robustnim in mišičastim videzom. To pomeni, da so avtomobili v povprečju večji in posledično nekaj dražji ter boljši.
Če pogledamo golo statistiko, bi lahko sklepal, da kupci, vsaj pri Fordu, pogrešajo modele, ki ste jih opustili. V prvih treh mesecih ste prodali več lahkih gospodarskih vozil kot osebnih, kar je zelo nenavadno.
Ford je izredno močan pri dostavnih vozilih, kjer v Evropi že osmo leto zapored držimo vodilni položaj. Kot rečeno, pa pri osebnih avtomobilih, prihaja do bistvene spremembe modelske ponudbe. Prav imate, to, da nimamo več nekaterih v preteklosti najbolj priljubljenih modelov, je zagotovo eden od razlogov, drugi pa je zagotovo, da Ford po novem bolj nagovarja kupce iz višjega segmenta vozil, tudi kupce, ki posegajo po premijskih znamkah.
Če vas prav razumem, Ford ne bo zapolnil vrzeli, ki bo nastala, ko fieste ne bo več v prodajni paleti?
V naslednjih mesecih in kvartalih bomo imeli kar nekaj novih lansiranj. Predstavljen bo med ostalimi modeli tudi novi Ford Courier, najprej v tovorni Transit in kasneje tudi potniški Tourneo različici. Ta bo pokril del segmenta v vstopnem razredu družinskih vozil v potniški različici in tudi vozil obrtnikov pri tovorni različici. Sledi predstavitev povsem električnega Explorerja, v naslednjem letu pa tudi povsem električna Ford Puma in električni pogon Forda Courierja. Segmenti, ki bodo pokriti, bodo drugačni in bodo omogočili še vedno dostopno družinsko ponudbo. Bržkone pa ne bomo več ponujali vozila za npr. 13 tisoč evrov.
Če se vrnem na statistiko Sekcije za osebna motorna vozila, ste v tretjem in četrtem mesecu, v primerjavi z januarjem in februarjem, podvojili prodajo osebnih vozil. Predvsem opazna je bila akcija vozil iz zaloge. Ceno pume ste spustili tudi za 7.000 evrov. Je to razlog za pospešek v prodaji?
Glavni razlog je boljša dobavljivost na ključnih Fordovih osebnih modelih. Enostavno povedano, iz tovarne smo dobili več avtomobilov in se tudi zaradi tega odločili za akcijsko ponudbo na modelu Puma, kjer smo dali znatne popuste na omejeno število avtomobilov. Akcija s 5.600 eur popusta na delu zaloge vozil je tako zelo uspešna.
Ste prodali vse pume?
Ne še povsem, a na današnji dan jih imamo le še nekaj v tej res izjemni akcijski ponudbi. Aktualno zalogo lahko bralci preverijo na www.prvaizbira.si.
Pomemben dejavnik na nakupno moč Slovencev in tudi prodajo vozil imata inflacija in višanje obrestnih mer. To vpliva na višino mesečnih obrokov za kredit in lizing vozil. Evropska centralna banka je pravkar spet zvišala obrestne mere, ki so najvišje od finančne krize leta 2008. Hkrati so napovedali še dvakratni dvig obresti. Kako se to pozna v obiskanosti prodajnih salonov vozil?
Ta trenutek avtomobilski trg v primerjavi z letom 2022 raste in mislim, da se bomo glede skupnega avtomobilskega trga vrnili v čas pred krizo covida-19. Po drugi strani je zaviralec razvoja prodaje avtomobilov višina euribora. Obrestne mere rastejo, marsikdo se zato težje odloča za nakup avtomobila. Kar 60 odstotkov vozil, ki jih prodamo, se financirajo, imamo dobro razvite produkte z našo partnersko hišo Summit Leasing. Mislim pa, da delež financiranja ne bo upadel, kljub višjim obrestim. Ljudje spoznavajo, da je smiselno avto v neki fazi financiranja, ko še vedno ohranja dovolj visoko vrednost, zamenjati za nov avto – pri čemer se obrok mesečno ne spremeni. To lahko sčasoma postane celo prevladujoč način nakupa oz. financiranja avtomobilov.
Pa vseeno, bodo visoke obresti pohitrile pocenitev vozil s strani tovarne?
Če se bodo obrestne mere še toliko povečale, da nakup na lizing ne bo več vzdržen, potem bi lahko prišlo do tega scenarija. A to se po mojem mnenju ne bo zgodilo. Euribor je na 3,3, napovedali so dvakratni dvig po 0,25 odstotne točke, to seveda deloma lahko otežuje odločitev o nakupu, ne bo pa to zaustavilo prodaje vozil. Zaradi različnih možnosti lizinga bo delež vsaj 60 -odstotkov lizinških nakupov ostal.
Zadnje desetletje so prodajalci avtomobilov vedno poudarjali, kako pomembna je personalizacija vozila. Da si lahko vsak sestavi unikatno vozilo, po svojih željah, kar pa je bila v času pomanjkanja komponent velika ovira. Kako so vaši kupci sprejeli, da lahko vozilo s popustom odpeljejo takoj, ampak ne smejo biti izbirčni in se morajo na primer zadovoljiti tudi z barvo, ki ni bila njihova prva izbira?
To je zelo zanimivo vprašanje. Med krizo covida-19 smo videli, da so se zaradi pomanjkanja novih vozil zelo podražila rabljena vozila. Rabljeni so naenkrat pridobili na vrednosti, saj ni bilo zadostne ponudbe novih. Prav tako je bila dobava iz tovarn tako omejena, da so bili dobavni roki tako dolgi, da so kupci delali tudi velike kompromise pri specifikaciji, da so lahko hitro prišli do novega vozila. Ampak vse to je veljalo v letih 2021 in 2022, zdaj se to – lahko rečemo neobičajno obdobje - končuje. Ta trenutek je našim kupcem pomembno, da imamo na zalogi vozila, ki so raznovrstna, od pogonov, barv, opremljenosti. Še posebej poudarim, da je naša prednost, da lahko pri nekaterih modelih, na primer Ford Kugi, izbiramo vse možne pogone, ki so na voljo, od polnega hibrida, priključnega hibrida, do dizla ali bencinarja.
Pri konkurenčni znamki so na eni od tiskovnih konferenc odkrito priznali, da so strankam povedali, da je čakalna doba na vozilo več kot eno leto, celo dve leti, hkrati pa še, da je pri drugih znamkah enako. Ali so slovenski kupci vseeno pripravljeni čakati po leto, celo dve na avto?
Mislim, da se to počasi spreminja, dobavni roki se skrajšujejo. Seveda so razlike od modela do modela, od tovarne do tovarne in od proizvajalca do proizvajalca. Če so pri kakšnem uvozniku lahko rekli, »pojdite drugam in bo enako« s tem argumentom, zdaj morda ne bodo več uspevali.
Koliko so se čakalne dobe za novo vozilo skrajšale pri Fordu v primerjavi s časom, ko je bilo največje pomanjkanje komponent za izdelavo vozil in tudi najdaljše čakalne dobe na vozilo?
Pri nekaterih osebnih vozilih, kot je Kuga ali Puma, se je dobavni rok bistveno skrajšal, medtem, ko je pri nekaterih različicah dostavnih vozil rok še vedno tudi do leto dni, na primer pri Transitu.
Kateri je trenutno najbolj zaželen ford pri kupcih vaših vozil?
Ford Puma pri osebnih vozilih in Custom pri vozilih iz programa LGV. Če gledamo po razredih, ne upoštevajoč velikost segmenta, pa je vodilni Ranger, saj zaseda skoraj 50-odstotni tržni delež v svojem razredu.
V povezavi z rangerjem, oziroma poltovornjaki nasploh, se nam je avtomobilskim novinarjem že v preteklosti zdelo, da so glede na svoje terenske zmogljivosti v primerjavi z SUV-ji celo poceni. V ZDA vemo, da so pick-upi med najbolj zaželenimi vozili. Je vzpon mogoče pričakovati tudi pri nas?
Enostavno je poltovornjak zelo dobra kombinacija med ceno in tem, kar ponuja kupcem, ki tako vozilo potrebujejo ali želijo. Novi Ranger ima še bolj izrazit robusten ameriški videz, kar naši kupci cenijo, zato sem prepričan, da bo Ranger ohranil primat v svojem razredu. Zagotovo je zelo privlačno tudi to, da ponujamo 5 let jamstva z neomejenim številom prevoženih kilometrov, enako, kot za vse dostavnike. Hkrati si lahko podjetniki poračunajo tudi davek, zato je tak avto dovolj ugoden poslovni nakup. Da bi poltovornjak v Evropi postal celo najbolje prodajan avto, kot je v ZDA, kjer je F-150 najbolje prodajan model na trgu, pa vseeno ni pričakovati.
Ameriška Tesla močno narekuje tempo na področju prodaje električnih vozil. V pravkar objavljeni globalni statistiki JATO Dynamics je razvidno, da sta med desetimi najbolje prodajanimi vozili na svetu kar dva modela Tesle. Model Y je bil celo največkrat registriran novi avto pri nas v mesecu marcu. Veliko nemira je ameriška znamka povzročila s spreminjanjem cen navzdol, s čimer je porušila razmerja na trgu prodaje električnih vozil.
To je ena od stvari, ki smo jo lahko pričakovali, a, če smo iskreni, nekoliko kasneje in bolj postopno. Pri Tesli so naredili razmeroma zelo oster rez, ker morda tovarne niso imele dovolj naročil? Enostavno se bodo ostali proizvajalci vozil ves čas prilagajali, ali pa se bodo morali prilagoditi.
Ford je močno spustil cene za električni Mustang Mach-E, tudi v Sloveniji. Čez noč za okoli 10 tisoč evrov. Je vzrok za znižanje cen prav poslovanje Tesle?
Tudi zaradi Tesle, drži.
Ste se bali, da bi kupci odpovedali že sklenjena naročila, če ne bi spustili cen?
S Fordom si želimo stalne rasti pri tržnem deležu in ohranjanja položaja na trgu, zato je posledično normalno tudi iskanje konkurenčne pozicije na trgu.
To je lahko to tudi dvorezen meč. Zaradi kupcev, ki so avtomobile kupili po višji ceni.
Zagotovo so to ekstremi, ki povzročijo kup preglavic. Če se le da, se ekstremnim nihanjem cen poskušamo izogibati. Je pa dejstvo, da smo mi uvoznik, naše avtohiše skupaj z nami sledijo temu, kar narekuje proizvajalec. Mi bistveno drugače, kot naredi proizvajalec, ne moremo narediti, če se proizvajalec odloči bistveno podražiti ali poceniti avtomobile, nam v takih primerih narekuje maloprodajno cenovno politiko.
Na začetku pogovora ste dejali, da se v avtomobilskem poslu dogajajo tektonski premiki. V Sloveniji imamo Sekcijo za osebna motorna vozila, kjer je zbrana večina tradicionalnih avtomobilskih znamk, ni pa Tesle in kitajskih znamk. Torej se je tudi nemogoče z njimi pogovarjati. Na ta način spreminjajo pravila igre na trgu, oziroma se morda ne držijo nekih ustaljenih pravil. Enako velja za evropsko raven.
Drži. Mislim, da je to po eni strani izziv za tradicionalne evropske igralce, po drugi strani pa tradicionalne znamke kupcem ponujamo bolj oseben stik, z bolj široko servisno mrežo in večjim številom prodajnih točk. Na ta način se lahko kupec kadarkoli obrne na pooblaščenega trgovca in serviserja. Pri Tesli je to bistveno bolj omejeno in velikokrat izpostavljeno kot slabost te blagovne znamke.
Kaj pa kitajski proizvajalci? Ali bodo bolj množično vstopili tudi na slovenski trg? Kako jih spremljate? Predvsem na področju električnega pogona jih je že dobro zaznati tudi v statistiki registracij, ki jih objavlja Sekcija za osebna motorna vozila pri nas.
Dejstvo je, da je elektrifikacija neizogibna. Čeprav je skeptikov še vedno veliko, jih je vsak dan manj. Eno je direktiva EU, vendar, če smo zelo iskreni, ko imaš izkušnjo z električnim vozilom in če si odprtega duha, si daljšo pot nekoliko bolj načrtuješ. Tako v aplikaciji FordPass preveriš, kje boš električni avto polnil, kje so cestni zastoji in kar naenkrat ti lahko električni avto nudi celo večji užitek kot avto z motorjem z notranjim zgorevanjem. Tu imam v mislih predvsem pospeške, lego na cesti, tehnologije in številne asistenčne sisteme, kjer so električni avtomobili vodilni. Če vemo, da je bil trg električnih avtomobilov pri nas v letu 2022 velik 5 odstotkov, je samo letos zrasel že na 8 odstotkov trga. Marec je bil vrhunec, ko so imela 100-odstotno električna vozila znotraj kategorije osebnih vozil, več kot 10-odstotni delež. Lahko strnemo, da je elektrifikacija voznega parka Slovencev že sedanjost.
A pogled na cenike pokaže, da je cena za električni družinski avto, torej večji avto, ki potrebuje baterijo, večjo od 50 kWh, kar omogoča lažje potovanje na dolge poti, vsaj 50 tisočakov. Kje je ponudba električnih avtomobilov, mislim za avtomobile, ki so lahko prvi avtomobil v gospodinjstvu, s katerim se odpravimo poleti kamorkoli po Evropi s prtljago, pod 30 tisoč evri? Govorim o kupni moči Slovencev. Govori se, da bodo ta trg zasedli Kitajci.
Ponudba električnih avtomobilov se bo še bistveno povečala. Kitajske znamke prihajajo počasi, a zanesljivo, tako v Evropo, kot tudi v Slovenijo. Vse to se ne bo zgodilo čez noč, a imamo primer v Sloveniji, ki kaže na to, da so Slovenci odprti tudi za nove avtomobilske znamke. Prepričan sem, da bo tudi ponudba v nizkocenovnih razredih sčasoma bolj prisotna.
Ali bodo električna vozila spremenila način razmišljanja Slovencev? Da nujno potrebujemo veliko vozilo, čeprav večino časa v bistvu ne potrebujejo večjega prtljažnika, niti ne prevozimo v povprečju več kot 60 do 100 kilometrov dan? Kdaj bo imel Ford v tem razredu, kjer so cenejša vozila, v ponudbi lažje, manjše in cenejše električno vozilo z manjšo baterijo?
Ta trenutek ne morem govoriti, kakšna bo ponudba pogona in baterije na električnem Courierju, ki ga je Ford predstavil prav v teh dneh. Cenovno bo to ugodna ponudba, primerna tudi za slovenskega kupca. V letu 2024 pa bo predstavljena električna Puma. Ford, po besedah vodje razvoja, že razvija svojo lastno platformo in prepričan sem, da bomo lahko ponudili tudi cenejše vozilo, primerno za večino slovenskih kupcev novih avtomobilov.
V LGV programu vozil imate električnega e-transita. Glede na zelo omejen doseg, kdo so sploh kupci velikih električnih dostavnikov?
Ford je vodilni na področju ponudbe in prodaje dostavnikov, kot tudi na področju elektrifikacije pogonskih sklopov pri dostavnikih. E-Transit je že v ponudbi, imamo ga na zalogi. Največji interesenti so med drugim dostavne službe, ki morajo dostaviti pakete oziroma robo na tako imenovanem »zadnjem kilometru poti«, strogem mestnem središču. Za dostavo po mestih, je največji smisel električnega pogona. Pri dostavi je veliko zagonov in ugašanj vozila, prostega teka, veliko kratkih razdalj in tukaj se električni dostavnik izkaže kot najboljše izbira, potrjujejo uporabniki širom Evrope. Ne smemo pozabiti, da je vzdrževanje E-Transita bistveno cenejše, kar je še dodatna spodbuda za podjetja.
Prodaja električnih dostavnikov v resnici še ni zaživela. Bodo morale prve poteze sprejeti mestne oblasti? Že dolgo poslušamo tudi o zaprtjih mestnih središč za vozila, ki povzročajo ogljični odtis in hrup.
Po Evropi se mesta odločajo za zapiranje središč, to je ponekod že ustaljena praksa, in tudi pri nas se bo to morda zgodilo. Takrat se bo prodaja električnih dostavnikov pospešila. Hkrati pa vlada ne bo smela zmanjševati subvencij za električne dostavnike. Celo obratno bi se moralo zgoditi, če želimo kot država nekaj narediti za zeleni razvoj v Sloveniji. Razvite države v Evropi so se za to odločile že pred leti, zato tam elektrifikacija voznega parka poteka bistveno hitreje. Proizvajalci in kupci sami težko nekaj naredimo, tu imajo škarje in platno vlade in mestne oblasti.
Kdaj se bo povečala modelna paleta e-dostavnikov?
Poleg velikega E-Transita, ki ga imamo v ponudbi, bo predstavljen tudi električni Courier in še novi Custom z električnimi pogonom. To bo za nas zelo pomemben model, saj je Custom najbolje prodajan dostavnik pri Fordu.
Kako bo nov emisijski standard Euro7 vplival na cene in modelno ponudbo? Pri skupini Volkswagen so izjavili, da se ne bo več splačalo izdelovati manjših in cenejših vozil. In, da bodo kompaktne mestne modele morda zato ukinili. To je še vedno razred vozil, ki je v vrhu po prodaji v Sloveniji.
Tudi to je razlog, da Ford opušča model Fiesta. Po eni strani bodo zagotovo avtomobili dražji, razredi manjših vozil pa se bodo skrčili, kar opažamo, da se že dogaja. Z veseljem napovedujem, da se bodo bistvene spremembe v modelni paleti še zgodile. Če Ford opušča nekatera legendarna imena, hkrati predstavlja nova legendarna imena, s katerimi bo krojil segmente in bogatil ponudbo na avtomobilskem trgu.
Če se še enkrat vrnem na Teslo. Revolucijo so sprožili tudi z internetno prodajo.
Pri Fordu razvijamo vse kanale digitalne komunikacije s strankami. Dejansko stranki ne bo treba obiskati prodajnega salona, vse bo lahko uredila na daljavo. Kriza covida-19 je pokazala, da ljudje nimajo težav z elektronsko komunikacijo. Dejstvo je tudi, da mlajše generacije celo raje komunicirajo elektronsko. Tako bo pri nas v kratkem možno naročiti avto na internetu, z elektronskim podpisom in vplačilom.
V zadnjem desetletju je bil fokus na personalizaciji vozila pri naročanju novega vozila. Zdaj pa so nove znamke uvedle nov način izbire vozila, strankam so dale na voljo le nekaj osnovnih barv in paketov opreme. S tem tudi pohitri in poceni delo v tovarnah. Boste temu sledili tudi pri Fordu?
Deloma bomo. Tradicionalno Evropski proizvajalci ponujajo več različnih kombinacij, opcij opreme. Ford spada med slednje. Zagotovo pa iščemo optimizacije, spremljamo potrebe kupcev in skušamo oblikovati pakete in nivoje opreme, ki so po okusu velike večine. Ne bomo pa vsega postavili na glavo. Kupec bo lahko še naprej personaliziral svoje vozilo, po svojem okusu in to bo ostala Fordova prednost.
Kot velika sprememba pri nakupu avtomobilov se omenja naročnina na določene sisteme oziroma tehnologije. S tem želijo proizvajalci še povečati prihodke. Na primer mesečna naročnina na ogrevanje sedežev. Menite, da bo slovenski kupec to sprejel?
Ford napoveduje, da bodo možne posodobitve prek spleta in nakupi nekaterih opcij v času lastništva vozila, trenutno tega še ni v ponudbi. Aplikacija FordPass Connect je ena od naših prednosti in zelo uporabnih sistemov za lastnike vozil. Spremljamo lahko porabo goriva, naredimo osnovno diagnostiko vozila, odklepamo in zaklepamo na daljavo. Pri avtomatskih menjalnikih je možen celo zagon vozila na daljavo, npr. iz stanovanja ali pisarne in s tem avto vnaprej ogrejemo ali poleti ohladimo, skratka imamo celovit nadzor nad vozilom, v prihodnosti bo možna tudi posodobitev programske opreme. Kar zadeva naročnine na določene sisteme, pa menim, da pri nas ne bo nič drugače kot v tujini. Slovenci smo odprti za spremembe in novosti, še posebej kupci električnih avtomobilov sledijo vsem novim trendom. Danes že lahko govorimo tudi o avtonomni vožnji na posameznih odsekih avtoceste. Nedavno je Ford kot prvi avtomobilski proizvajalec s tehnologijo Ford BlueCruise uvedel napredno tehnologijo za pomoč vozniku ‘brez rok, a odprtih oči’ (hands-off, eyes-on), odobreno za preslikane avtoceste v Veliki Britaniji. Kot rečeno, se v avtomobilski industriji uvajajo tektonski premiki in prihodnost bo za voznike še bolj doživeta in udobna.
Ha,ha...premium...jaz sem že en k je šel na premium-do sedaj na Fordu,in pešaltal na Mazdo...si lahko tiste 1,5L mlinčke v …
Pa kdo kupi električnega Mustanga?
Vauuu.. bom naročil kar dva ker je zelo ugodna cena .😁