Združeni narodi so objavili vest, da je svet praktično izkoreninil osvinčeni bencin iz uporabe za vozila. Ni ga več mogoče točiti v nobeni državi sveta. Osvinčeni bencin oziroma je skoraj stoletje močno obremenjeval zdravje in okolje, saj je povzročal srčne bolezni, zastoje srca in različne vrste raka. Povezovali so ga tudi z napačnim razvojem možganov pri otrocih.
Večina razvitih držav je osvinčeni bencin prepovedala že pred koncem 80. let prejšnjega stoletja, a ga je bilo mogoče v številnih delih sveta točiti še naprej. V Sloveniji smo ga uradno prepovedali leta 2001, v Avstriji že 1989, v Srbiji šele 2010.
V 90. ih letih je izšla odmevna študija, ki je stopnjo kriminala v ZDA neposredno povezovala z uporabo osvinčenega bencina - ko so posamezne ameriške zvezne države neodvisno druga od druge začele prehajati na neosvinčeni bencin, so se hkrati v teh državah kar do 56 odstotkov znižali tudi kriminalni prestopki!
Znanstveniki so s tem dokazovali, kako strašen vpliv ima osvinčeni bencin na človekove možgane, še posebej pri otrocih, kjer lahko pride do kronične zastrupljenosti.
Na začetku novega stoletja je bilo po svetu še 86 držav, kjer je bilo mogoče voziti na osvinčeni bencin. Zadnje tri so bile Irak, Jemen in Alžirija. Ta je bila čisto zadnja, a so ji julija letos pošle zadnje zaloge, saj je proizvodnja osvinčenega bencina za cestni promet zdaj po svetu uradno prepovedana.
"Končanje uporabe osvinčenega bencina bo preprečilo več kot milijon prezgodnjih smrti vsako leto, ki bi bile posledica srčnih obolenj, kapi in rakov, varovalo bo tudi otroke, ki jim je izpostavljenost svincu zniževalo IQ," je v izjavi dejal generalni sekretar Združenih narodov Antonio Gutterres.
"Osvinčeni bencin jasno kaže, kakšne velike napake je človeštvo počelo na različnih stopnjah družbe," pa je dejala Inger Andersen, vodja okoljskega programa ZN (UNEP). K sreči se je po njenih besedah človeštvo iz svojih napak tudi naučilo, kako napake popraviti.
Kriminalka, ki je posredno in neposredno vzela na milijone življenj
Svinec oziroma visokotoksičen tetraetil so začeli bencinu dodajati na začetku 20. let prejšnjega stoletja, ker so s tem izboljšali zmogljivosti in delovanje motorja. Snov predvsem preprečuje obrabo ventilov ter pomaga dvigniti kompresijo, saj preprečuje klenkanje.
Idejo dodajanja svinca v bencin so najprej promovirali pri General Motorsu, saj so prav v njegovih laboratorijih prvi ugotovili lastnosti tetraetil na motor. Pri tem so se zanašali na pomoč takrat cenjenega in vplivnega vrhunskega kemika Thomasa Midgleyja, ki je kljub lastni zastrupitvi s tetraetil vztrajal, da bo takšen bencin varen. Že takoj na začetku pa so se pojavljali resni dvomi o škodljivosti za zdravje tako delavcev v obratih za pridelovanje kot tudi ljudi, ki dihajo zrak, pomešan z izpušnimi plini. Nasprotniki so navajali lekcije iz zgodovine, da so že v rimskih časih tisti, ki so bili dlje časa izpostavljeni svincu, dobesedno znoreli.
Ameriški državni organi so ob pomoči vplivne avtomobilske industrije vztrajali in dovolili mešanje svinca v bencin, pa čeprav so že takrat vedeli, da imajo alternativo - etilni alkohol ima zelo podobne pozitivne lastnosti za delovanje motorja, ga je mogoče poceni izdelovati, a je veliko manj škodljiv. Vendar ga niso želeli uporabljati, v ZDA je bil to čas prohibicije. Osvinčeni bencin je posledično zavladal celemu svetu.
Številni znanstveniki so se leta trudili z dokazi, kako nevaren je v resnici, a so uradne študije še štiri naslednja desetletja izvajali laboratoriji, ki so bili neposredno ali posredno pod vplivom proizvajalca Ethyl Corporation in General Motorsa.
V ZDA so se prvi premiki k zmanjševanju uporabe svinca začeli šele leta 1970.
Precej nestrokovno napisan članek! Kje je vir za nekatere precej neumne trditve, da lahko preverimo?
Problem: od česa bomo pa sedaj umirali?
Kaj pa je tisto ta drugo? A je svinca bilo toliko, da ni bilo ogljikovodikov? Ne razumem najbolj, kar si …