Kar nekaj avtomobilov bomo letos lahko prvič vpisali na seznam starodobnikov in med njimi je celo nekaj, takšnih, ki so za klasike veljali tudi pri veliko mlajših letih.Večina voznikov v avtomobilih vidi predvsem uporabno sredstvo za dnevne prevoze in potovanja, a na srečo ne vsi. Veliko je namreč tudi ljudi, ki jim avtomobili pomenijo veliko več in zato obstaja tudi kategorija avtomobilov, ki jim v splošnem pravimo starodobniki.
Kot starodobniki so opredeljena vozila, ki so bila izdelana vsaj pred tridesetimi leti ter ohranjena in vzdrževana tako, da so skladna z originalno konstrukcijsko sestavo in obliko i se zaradi svojega zgodovinskega in tehničnega pomena ne uporabljajo za vsakodnevne prevoze.
In kateri avtomobili bodo lahko leta 2022 prvič dobili status starodobnikov? Seznam je precej pester in sega od najmanjših in najcenejših mestnih malčkov do športnih avtomobilov, pri katerih je »meja le nebo«. Poglejmo jih od blizu.
Mclaren F1
Verjetno ni treba posebej poudarjati, da mclaren F1 z marsikoga velja za najboljšega ali vsaj enega najboljših avtomobilov, ki so jih kdajkoli naredili. Pri njegovem razvoju se na stroške ni gledalo, prav tako pa tudi ni bilo omejitev pri njegovi tehniki. McLaren ga je zasnoval na »belem papirju«, torej brez predhodnika, po katerem bi se zgledoval, zato so vse dele razvili prav zanj. Pri tem so bili baje tako obsedeni z zmanjševanjem mase, da so tudi radio, klimatsko napravo in pozlačeno orodje iz titana proizvajalci razvili prav zanj, pred velik izziv pa so bili postavljeni tudi proizvajalci sestavnih delov.
Jaguar XJ220
Jaguarjev prvi serijski superšportni avtomobil XJ220 je bil za britansko znamko precej drzen korak, a je sčasoma postal najhitrejši njihov in najhitrejši serijski avtomobil na svetu. Med drugim je v svojem razredu osvojil tudi zmago na dirki 24 ur Le Mansa. Razvojna ekipa pod vodstvom tehničnega direktorja si je ves čas prizadevala, da bi z njim dosegla kompromis med cestno vožnjo in dirkaškimi zmogljivostmi, kar je pomenilo tudi, da so vanj sredinsko vgradili turbobencinski motor V6 z močjo 550 'konj'.
BMW M3
Morda ni bil tako superšporten kot zgornja dva avtomobila, vendar je BMW M3, najbolj športna izvedba kupeja BMW-jeve trojke tretje generacije, gotovo našel več navdušenih lastnikov in s tem verjetno pustil tudi večji pečat v avtomobilskem svetu. Pod motornim pokrovom je bil motor z oznako S50, derivat 24-ventilskega vrstnega šestvaljnika, ki ga je BMW tedaj uporabljal v svojih večjih limuzinah. V primerjavi z drugimi različicami je M3 imel tudi drugačno geometrijo podvozja, prav tako pa tudi športne volan in zavore.
Alfa romeo 155
Leta 1992 je na ceste zapeljal tudi alfa romeo 155, ki so ga razvili kot naslednika alfa romea 75. Od predhodnika je bil precej večji, čeprav so ga v torinskem studiu I.DE.A oblikovali kot njegovo evolucijo. Med drugim jim je uspelo doseči ugoden količnik zračnega upora 0,29. Tehnično je bil alfa romeo 155 precejšnji odmik od predhodnika, kar je povzročilo tudi največ razočaranja pri lastniki 75-ke. Za razliko od 75-ke, ki je še nastala kot dela samostojnega Alfa Romea, je 155-ka že nastala pod Fiatovim vrhovnim poveljstvom. Omeniti velja še športno alfo 155 Q4 s štirikolesnim pogonom iz lancie delte integrale in 2-litrskim turbobencinskim motorjem.
Dodge viper
Danes je mogoče malce pozabljen, a kdor je v začetku devetdesetih naredil vozniški izpit, je viperja gotovo uvrstil visoko a seznam neizpolnjenih želja. Avtomobil je nastal na željo Chryslerjevega tedanjega predednika Boba Lutza, ki si je zaželel sodobno izvedbo cobre. Omenimo še, da je za razvoj motorja V10 bil zadolžen Lamborghini, ki je bil tedaj v Chryslerjevi lasti.
Ford mondeo
Ford mondeo se trideset let po njegovi predstavitvi poslavlja v obliki kot smo ga poznali doslej. A novembra 1992, ko so ga predstavili kot naslednika uspešne ford sierre, je bilo drugače in resnega avtomobilskega proizvajalca brez limuzine (ter po možnosti tudi kombilimuzine in kombija) srednjega razreda si ni bilo mogoče zamisliti. Pri Fordu so si ga zamislili kot svetovni avtomobil, zato je razvoj potekal v evropskih in ameriških razvojnih oddelkih, njegove različice z različnimi imeni pa je bilo mogoče voziti praktično povsod, kjer je bil Ford prisoten. Zanimivo je, da je po treh letih doživel tako intenzivno prenovo, da so jo pri Fordu označili kar kot MkII.
Hummer H1
Ameriški proizvajalec težkih gospodarskih in terenskih vozil AM General je hummerja H1 leta 1992 predstavil kot civilizirano različico svojega vojaškega terenca humveeja, ki se je proslavil predvsem v prvi zalivski vojni. Z njim si je kljub civilnemu videzu in opremi delil tudi robustno vozno tehniko in hitro našel veliko navdušenih privržencev. Zanimivost: prva dva primerka je kupil Terminator, ameriški igralec avstrijskega rodu in bivši kalifornijski guverner Arnold Schwarzenegger.
Kia sephia
Kia sephia, ki se je uveljavila tudi pri nas, je bila prvi avtomobil, ki je nastal na šasiji, ki so jo samostojno razvili v korejski tovarni. Njen prednik capital je bil namreč zasnovan na Mazdini platformi. Motorji so bili še vedno iz Mazdine serije B, kar ni bilo slabo, saj je šlo za zanesljivo tehniko.
Mazda xedos 6
Mazda je v prvi polovici devetdesetih poskušala prodreti v bolj premijske vode in poleg večjega xedosa 9 to poskušala storiti tudi z manjšim xedosom 6, če lahko za avtomobil velikosti mazde 6 rečemo, da je majhen. Na voljo sta bila dva bencinska motorja, 1,6-litrski štirivaljnik in 2-litrski motor V6. Opazovalce je xedos 6 navdušil predvsem z zunanjim videzom, ki je nekatere opazovalce pripravil do pripombe, da bi lahko šlo za prototip novega jaguarja z mazdino zanesljivostjo, manj pa z rahlo dolgočasno notranjostjo. Čeprav so načrti bili bolj ambiciozni, se je Mazda po nekaj letih odpovedala podznamki Xedos in je raje povzdignila kar lastno znamko.
Renault safrane
Leta 1992 je na ceste zapeljala direktorska limuzina safrane, s katero je Renault nadomestil ostareli renault 25. Safrane je vso svojo življenjsko dobo ostal najdražji in najbolj razkošen renault, zato se je kljub nespornim kvalitetam na trgu odrezal slabše od pričakovanj. Na voljo je bil kot limuzina ali kombilimuzina, izstopal pa je predvsem dinamični safrane biturbo z 262-'konjskim' 3-litrskim motorjem V6. Morda je z zadržanim slogom Renaultove vodilne navedel k temu, da ga nadomestijo z veliko bolj radikalnim vel satisom in že kar vesoljskim avantimom.
Renault twingo
Čeprav se tudi v prvi generaciji, ali pa redvsem v njej, zdi kot mladenič, bodo trideseti rojstni dan leta 2022 praznovali tudi prvi twingi. Twingo, ki je pravzaprav nastal kot naslednik večnega praktika renaulta 4, se je z živahnimi potezami, ki mu jih je ukrojil Renaultov glavni oblikovalec Patrick Le Quement, hitro zasidral v srcih ne le ženske ampak tudi moške populacije, vendar pa ni bil le vaja v slogu, ampak je šlo tudi za zelo praktični majhen avtomobil z veliko šarmantnimi posebnostmi, ki ga še danes delajo mladega.
Subaru impreza
Leta 1992 je na ceste prvič zapeljala tudi subaru impreza, japonski avtomobil, ki je (vsaj do nedavnega) velja za sinonim športnosti, k čemur so gotovo pripomogli uspehi v mednarodnem rallyju in športne izvedbe WRX. Ob tem je impreza, ki je nasledila subaru leone, tudi praktični avtomobil, ki je bil skozi zgodovino na voljo kot limuzina, kombilimuzina ali kombi. Kot je za znamko značilno, je pod motornim pokrovom vedno deloval bokserski motor, čeprav ne vedno nujno tudi v kombinaciji s štirikolesnim pogonom, kot velja sedaj.
VW vento
Januarja je VW jetta v skladu s tedanjo politiko, po kateri so hoteli avtomobile počasi preimenovati po vetrovih, postala VW vento. Izraz »vento« namreč v nekaterih jezikih označuje »veter«. Sopotnica golfa tretje generacije, s katerim si je delila osnovne oblike in tehniko, je sicer v državah, kjer bolj cenijo kombilimuzine, bila vedno v njegovi senci, kar pa ne pomeni, da jih ni kar nekaj pripeljalo tudi k nam.