Bodite pozorni na zvoke, ki napovedujejo težave

Foto: Saša Despot
Foto: Saša Despot
Se vam zdi, da od kolesa vašega avtomobila prihaja čuden zamolkel zvok? Morda je kaj narobe s kolesnim ležajem?
Oglej si celoten članek

Kolesni ležaji so povsem skrit del avtomobila in večina nas niti ne ve, da obstajajo, a kljub temu imajo zelo pomembno vlogo, saj skrbijo zato, da se kolesa lahko brez prevelikega trenja nemoteno sukajo okoli svoje osi. Ker pravzaprav prenašajo vso maso avtomobila, hkrati pa se sukajo z velikimi hitrostmi, so ležaji seveda izpostavljeni velikim obremenitvam.

Povprečni kolesni ležaj kljub temu zdrži dobrih 180.000 kilometrov in se pri tem zasuka dobrih 100-milijonkrat. A to je le okvirni podatek, saj nekateri ležaji zaradi raznovrstnih okoliščin, ki so jim izpostavljeni med življenjsko dobo, zdržijo tudi veliko dlje, lahko pa tudi veliko manj kilometrov. In ko se njihovo delovno življenje izteka, na to precej nazorno in glasno opozarjajo.

Znaki okvare

Najbolj očitni znak, da s kolesnim ležajem nekaj ni v redu, je zamolkel zvok,ki prihaja s smeri ustreznega kolesa, ki se lahko glede na vozno situacijo povečuje ali zmanjšuje. Sprva je zvok zelo tih in ga voznik običajno ne zazna, njegova jakost pa se lahko kmalu, marsikdaj že po nekaj sto kilometrih, zelo okrepi.

Foto: Schaeffler Group

Včasih tudi ni mogoče nedvomno ugotoviti, s katere strani hrup prihaja, pri čemer pomaga manjši trik. Če je mogoče, naj voznik pred ovinkom prestavi v prosti tek, potem pa posluša, kako se razvija zvok. Če ta narašča med vožnjo skozi desni ovinek, je verjetno nekaj narobe z ležajem na levi strani, saj je tedaj razbremenjen. Če pa je nekaj narobe z ležajem na desni strani, se bo značilni zvok povečal med vožnjo v levi ovinek. Na pokvarjen kolesni ležaj lahko kaže tudi povečana poraba goriva, saj je za njegovo vrtenje potrebne več energije, nadaljnji znak pa je tudi tresenje kolesa. A tedaj bo tudi značilni zvok že tako očiten, da dvomov o okvari ne bo več.

Ne odlašajte s popravilom

Ko posumite, da s kolesnim ležajem nekaj ni v redu, morate čim prej obiskati servisno delavnico, kjer ga bodo zamenjali. Če tega ne storite, so posledice lahko precej hude. Pokvarjen kolesni ležaj se namreč tudi pregreva in lahko poškoduje tudi ostale dele. V sodobne kolesne ležaje so pogosto vgrajena tudi magnetna tipala, ki skrbijo za delovanje sistemov ABS in ESP, pri katerih lahko povzročijo motnje v delovanju. In če kolesni ležaj dokončno "zariba", torej razpade, lahko povzroči nenaden zastoj kolesa, zaradi katerega bo poleg ležaja potrebna vsaj še menjava gume, če se bomo že uspešno izognili hujšim posledicam ali celo prometni nezgodi.

S kolesi lepo ravnajte

In kaj lahko voznik stori, da bodo kolesni ležaji doživeli življenjsko dobo ali delovali še dlje? To je zelo odvisno od sloga vožnje, saj cestno divjanje zelo slabo vpliva na njihovo delovanje. Izogibati se je tudi treba luknjam in udarnim jamam ter nenadnim izletom z asfalta. Škodi jim tudi vdor vode ali nabiranje prahu, čemur se je mogoče izogniti z montažo natanko po navodilih proizvajalca, torej vgradnje ne zaupajte mehaniku, ki se natančno ne drži postopkov. To je pomembno tudi zaradi magnetnih tipal, ki za delovanje potrebujejo pravilno vgradnjo. Ležaji, oziroma maziva v njih, so občutljivi tudi na previsoko temperaturo, ki se razvije med preveč intenzivnim zaviranjem. Škodijo jim lahko tudi tresljaji preslabo centriranih koles, najde pa se še cela vrsta vzrokov za njihovo okvaro.

dezurni@zurnal24.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 1

Napišite prvi komentar!

Pri tem članku še ni komentarjev. Začnite debato!

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.