Avtomobilske zavarovalnice se jih bojijo

Foto: PGD Zreče/Marjan Jelenko
Foto: PGD Zreče/Marjan Jelenko
Vse več električnih avtomobilov namreč na odpadih konča že po manjših trkih. Razlog za odpis je lahko že majhna poškodba na bateriji, saj je njeno popravilo pogosto nemogoče ali pa se preprosto ne splača.
Oglej si celoten članek

Številni električni avtomobili so namreč izdelani tako, da po trku ni mogoče popraviti njihove visokonapetostne baterije ali oceniti obsega potencialnih poškodb v notranjosti. Zato so zavarovalnice prisiljene priznati totalko celo za poškodovane avtomobile, ki sploh še niso prevozili veliko kilometrov ali pa sploh niso doživeli hudih poškodb.

Avto Iz prve roke: Tako se je vnela baterija električnega avtomobila

Foto: Twitter goreča Tesla

Rezuultat tega so radikalna zvišanja zavarovalnih premij in zmanjšanje dobičkov zavarovalniških družb. Pri nemški zavarovalnici Allianz so priznali, da poškodbe baterij električnih avtomobilov v Nemčiji obsegajo le nekaj odstotkov odškodninskih zahtevkov, vendar pa te zavarovalnice kljub temu stanejo okoli osem odstotkov vseh odškodnin. Poleg tega se poškodovane baterije kopičijo na odpadih, saj ni funkcionalnih poti za njihovo razgradnjo.

To ni ekološko

Matthew Avery, direktor raziskave pri agenciji Thatcham Research pravi, da električne avtomobile sicer kupujemo zaradi trajnostnih vzgibov, vendar ti niso zelo trajnostni, če moramo že po vsaki najmanjši poškodbi zavreči celo baterijo. Baterije lahko stanejo deset tisoče evrov in pogosto dosegajo tudi do 50 odstotkov cene celotnega električnega avtomobila. Njihova zamenjava je zato pogosto povsem negospodarna.

Avto Velika baterija = velik doseg? Drži?

Pri ustanovi Bankrate trdijo, da celo manjša nesreča električnega avtomobila, v kateri se poškodujejo baterije, lahko zahteva stroške popravila v višini 15.000 evrov in več. Nadomestna baterija za teslo model 3, ki v celoti stane 43.000 dolarjev, lahko stane do 20.000 dolarjev.

Foto: Gasilska brigada Ljubljana Požar na avtoodpadu

Različni pristopi

K težavam s popravili avtomobilov precej pripomorejo tudi sami proizvajalci avtomobilov. Medtem ko Ford ali General Motors podpirata popravila baterij, ki jih je mogoče z lahkoto razstaviti in zamenjati le poškodovane celice, so se pri Tesla Motors odločili za popolnoma nasprotni pristop.

Tako imenovana strukturna baterija, ki je integralni del arhitekture tesle model Y, namreč ni popravljiva, saj so njenih 4.680 celic zlepili med seboj. Takšen baterijski sklad je proizvajalcu sicer omogočil zmanjšanje proizvodnih stroškov, vendar je tveganje zaradi eventualne zamenjave baterij prenesel na lastnike vozil in zavarovalnice. To se že odraža v spremembah, saj so premije za zavarovanje električnih avtomobilov že za okoli 27 odstotkov višje od premij za zavarovanje avtomobilov s termičnimi motorji.

Glajenje konic Bodo polnilnice za e-avte začeli izklapljati v konicah?

Pri Fordu so poenostavili postopke za popravilo baterijskih modulov in razvili preprost postopek za zamenjavo celic, če je zunanji oklep baterije poškodovan. Pri GM trdijo, da so njihove nove baterije iz serije ultium zasnovali tako, da jih je mogoče popravljati na ravni modulov. To je veliko ceneje od menjave celotne baterije. Poleg tega podatke o popravilu baterij posredujejo tudi zunanjim izvajalcem. Pri Nissanu pravijo, da je mogoče zamenjati individualne module na baterijah njihovih električnih avtomobilov, vendar podatke o tem posredujejo le pooblaščenim servisom. Pri Renaultu pravijo, da lahko baterije električnih avtomobilov popravljajo v pooblaščenih »baterijskih centrih«. Pri Stellantisu pravijo, da baterij ne popravljajo po nesrečah, v katerih so se sprožili varnostni mehovi. Podatke o baterijah obravnavajo kot proizvajalčevo zasebno posest.

Električnih avtomobilov trenutno na cestah še ni veliko, vendar pa trend njihovih odpisov po manjših nesrečah že narašča. To ne velja le za modele Tesla Motors, ampak tudi za modele znamk Nissan, Hyundai, Stellantis, BMW, Renault in drugih. Poleg tega težavo predstavljajo tudi pomanjkljive informacije, ki jih proizvajalci posredujejo o konstrukciji njihovih baterij. Zavarovalnice zato ne morejo oceniti, če je baterijo mogoče popraviti ali ne.

Foto: Andrej Leban BMW baterija električni avto

Pogosto se namreč lahko zgodi, da so celice povsem nepoškodovane, vendar brez možnosti njihove diagnostike ne morejo storiti nič drugega, kot poslati poškodovane avtomobile na odpad. Zavarovalnice namreč niso pripravljene sprejeti tveganja popravila baterije, saj jim grozijo tožbe, če bi se denimo avtomobil s popravljenimi baterijami vžgal in podobno.

Kopičenje uporabnih baterij

Če torej proizvajalci avtomobilov ne bodo olajšali popravil baterij in zunanjim izvajalcem zaupali podatkov o sestavi baterij, bodo že tako visoke zavarovalniške premije še naraščale, pravijo zavarovalničarji. K temu bo gotovo pripomoglo tudi vse večje število električnih avtomobilov in število njihovih poškodb brez možnosti verodostojnega popravila.

Avto Bodo klasični 12-voltni akumulatorji preživeli?

To vrh vsega sploh ni ekološko. Christoph Lauterwasser, direktor tehničnega centra pri zavarovalnici Allianz pravi, da v primeru, ko zavržete električni avtomobil z le nekaj tisoč prevoženimi kilometri, izgubite skoraj vse prednosti na polju izpustov ogljikovega dioksida. Pri tem spomni tudi na dejstvo, da proizvodnja električnega avtomobila povzroči večje izpuste ogljikovega dioksida od proizvodnje konvencionalnega avtomobila.

Težavo povečuje tudi dejstvo, da v Evropi nimamo delujočega sistema za reciklažo baterij. Pri doncasterskem podjetju Synetiq denimo odpisane električne avtomboile hranijo ločeno, da zmanjšajo tveganje požara. Baterije potem odstranijo z njih in jih shranijo v zabojnikih. Pri njih ocenjujejo, da je vsaj 95 odstotkov baterijskih celi v njihovih kontejnerjih nepoškodovanih in bi jih lahko ponovno uporabili. Vendar pa se to ne zgodi, kar izkoriščajo manjša podjetja, ki se ukvarjajo s popravili baterij.

dezurni@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 33

  • 14:27 9. April 2023.

    Bojim se da bodo te škodne dogodke porazdelili med vse zavarovance, tudi tiste ki smo apriori proti električarjem. Prav bi …

  • 12:30 9. April 2023.

    Zato pa že Dooooooolgo časa Razlagam, da je ta električna Prevara ki ima "Auspuh" v Šoštanju, Dobra samo za Nepoučene …

  • 10:49 9. April 2023.

    Primerno naj jim ovrednotijo vsoto,ki jo bodo plačali za zavarovanje teh E-spačkov,pa bo vse O.K.....

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.