Avtomobilske luči: v Nemčiji bijejo plat zvona, pri nas menda ni panike

Foto: Profimedia
Foto: Profimedia
Tudi v slovenskem voznem parku je problematika nepravilno delujočih luči zelo pereča. Morda pa se tega manj zavedamo kot drugje.
Oglej si celoten članek

Na cesti velikokrat opazimo vozila z nepravilno delujočimi svetili. Od tega, da jim katero ne deluje, celo tisto za zavore ne, ali pa deluje napačno, na primer da kratki snop zaradi napačne nastavitve slepi nasproti vozeče.

V Nemčiji vsako leto objavijo poročilo o stanju svetil pri vozilih v prometu. Letošnji rezultati, ki jih je objavila organizacija Werkehrs Wacht, so zaskrbljujoči. Kot ugotavljajo na podlagi državnih statistik glede rednega in izrednega nadzora nad vozili, ima okvaro svetil že eden od štirih avtomobilov in kar eno od treh gospodarskih vozil. 

Pri organizaciji že vrsto let redno opozarjajo na problematiko nedeljočih ali napačno delujočih svetil, ki so še posebej v zimskem delu leta ključni element varnosti.   

Pri avtih je odstotek v primerjavi z letom 2022 še dodatno narasel za štiri desetinke odstotka, ugotavljajo pri organizaciji in bijejo plat zvona. "Če je vsako leto več kot četrtina vozil na cestah s pokvarjeno osvetlitvijo, je to znak za alarm," je dejal predsednik združenja nemške industrije motornih vozil ZDK Arne Joswig. "Vsi vozniki bi morali redno preverjati luči svojih vozil in takoj odpraviti vse vidne okvare, ne le v temnem obdobju."

Tudi zato v Nemčiji problematiki pravilne uporabe svetil in skrbi za njihovo delovanje v javnosti dajejo velik poudarek. Pri osveščanju sodeluje policija, vodijo različne kampanje. Tudi na socialnih omrežjih, vključno s Tik Tokom, s katerim skušajo nagovarjati voznike in voznice, ki so šele začeli uporabljati avtomobile in se morda še premalo zavedajo pomena osvetlitve. Povprečen avto v Nemčiji je sicer star nekaj čez 10 let. 

Foto: AMZS Bleščanje žarometov v temi

Kaj pa v Sloveniji? Na papirju smo ...

Načrtno se s problematiko posameznih okvar na vozilih vsaj javno naše organizacije ne ukvarjajo. Rednih poročil tako kot v Nemčiji na to tematiko ni. Z agencije za varnost prometa AVP so nam poslali splošne podatke o uspešnosti tehničnih pregledov, ki so sicer v anonimizirani obliki dostopni tudi na spletu.

Ti podatki so delno pomanjkljiivi, saj avtomobili do osmega leta starosti tehničnih pregledov ne opravljajo vsako leto, temveč po formuli 4+2+2. Torej je sedem let star avto tehnični pregled opravljal šele dvakrat in je veliko odvisnega od lastnikove skrbi. 

Podatki za Slovenijo pravijo, da vozimo starejše avtomobile kot v Nemčiji, v povprečju je avto z našo registracijo star 11 let. Če gre verjeti statistiki, je težav z žarometi pri nas bistveno manj kot v Nemčiji. Od skupaj nekaj več kot 1,5 milijona pregledanih vozil so leta 2022 na tehničnih pregledih napako vsaj na enem od svetil odkrili 'le' pri okoli 106 tisoč vozilih, torej pri slabih sedmih odstotkih. 

Če bi vzeli v precep samo avtomobile in lahka gospodarska vozila (M1 in N1), je odstotek zaznanih napak na tehničnih še manjši, šestodstoten. Imamo torej ali precej bolj vzdrževane avte kot v Nemčiji ali pa je v realnosti toliko manj zabeleženih napak na svetilih.  

Foto: Saša Despot AMZS tehnični pregled

Najbolj na udaru glavne luči, nato pa ...

Podatki glede napak na svetilih sicer pravijo, da je skoraj polovica vseh napak povezanih z glavnimi žarometi. Gre za napake, kot so nedelujoča naprava za nastavljanje naklona ali napačno nastavljen snop, nedelujoče žarnice in sijalke, veliko pa je tudi ugotovljenih neustreznih stanj, v kar bi lahko sodilo tako zbledelost oziroma hrapavost zaščitnega stekla kot tudi neustreznost s homologacijo. Pri okoli petini vozil z napako gre za svetila za dnevno vožnjo ali pozicijska svetila.  

Presenetljivo veliko je napak v povezavi s prednjimi in zadnjimi meglenkami, kar desetina vseh. Te luči so pri večini vozil zelo redko v uporabi. Manjši delež napak odpade še na zavorne luči, luči za vzvratno vožnjo in smerne utripalke. 

Vse te pomanjkljivosti in napake praviloma sodijo v kategorijo kritičnih napak, kar pomeni, da vozilo ne opravi tehničnega pregleda. Izjema so takšne manj pomembne pomanjkljivosti, kot je nepopolna osvetlitev zadnje registrske tablice.

andrej.leban@styria-media.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 9

  • 23:08 4. Februar 2024.

    Sem narocen na servis cez 1 mesec, ko dobijo nadomsstni zaromet. Do takrat je vozilo tehnicno neizpravno.

  • 15:18 1. Februar 2024.

    Zamenjaj led svetilo v sodobnem avtu---ne gre, je treba na servis!

  • 07:36 1. Februar 2024.

    Prvo naucte zabarje, da se uporablja meglenke šele ko je vidlivost manj kot 50m in je takrat posledicno tudi omejitev …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.