Na tekmovanju Mehanik leta 2017, ki ga na spletni strani zurnal24.si prirejamo skupaj s specializirano revijo Mehanik in voznik, je drugo leto zapored tekmoval Andraž Boh, ki dela v domači delavnici (Avtocester Boh) v Grosuplju. Andraž je že drugo leto zapored osvojil drugo mesto, letos pa se mu je zmaga izmuznila zgolj zaradi prevelike treme.
Družina Boh vodi avtomehanično delavnico v Grosuplju. 25-letni Andraž Boh pod vodstvom očeta in mame dela v družinski delavnici skupaj z mlajšim bratom. Ljubezen do avtomobilov ima v krvi. Že kot mali otrok je s pištolami za menjavo pnevmatik pomagal očetu pri delu v delavnici. Da na mladih svet stoji, je dokazal na tekmovanju za Mehanika leta, kjer je v konkurenci izkušenih mojstrov popravil avtomobilov pobral že dve drugi mesti.
K vam, v Grosuplje, smo prišli, ker ste se kljub svoji mladosti na tekmovanju izkazali že dvakrat. Vseeno pa je nekaj malega zmanjkalo, da bi tokrat postali Mehanik leta 2017. Kaj se je zgodilo?
Pred tekmovanjem sem upal na zmago. Priznam. Do zmage sta mi na koncu manjkali dve točki in pol. Zgodilo se je, kar se je. Izdali so me živci. Pri teoretičnem delu sem pozabil izpolniti nalogo na zadnji strani, ki je štela osem možnih točk.
Bi znali odgovoriti na zadnje vprašanje?
Tisti 2,5 točke bi zagotovo dobil.
Ste lahko mirno spali?
Takoj po tistem, ko sem videl, kakšno napako sem naredil, sem bil slabe volje. Ampak, vsaka stvar je na koncu za nekaj dobra. Sem dobro spal.
Imate mlajšega brata, ki je tudi mehanik, a ga niste uspeli prepričati, da se prijavi. Vas izziva kako drugače v delavnici? Tekmujeta?
Med seboj ne tekmujeva, ampak sodelujeva. V domači delavnici imava vsak svoje projekte. Vsak je zadolžen za določeno delo. Drugače pa imava tudi skupne projekte. Trenutno že leto dni predelujeva rabljen BMW. Vgrajujeva nitro.
Kako si med seboj razdelita naloge?
Odvisno. Naj povem, da od naju z bratom nihče po izobrazbi ni mehanik. Brat je elektrotehnik, zdaj dela še Visoko šolo za mehatroniko, jaz pa sem računalničar. Sam sem zadolžen za elektriko in diagnostiko, odkrivanja kompleksnih napak, brat pa za turbine, tudi električne stvari, je tudi vodja ličarske delavnice.
Ste družinsko podjetje. Veliko se govori o specializaciji po posameznih področjih v mehanični stroki. Kaj menite vi?
Jaz sem šel po izobrazbo za elektrotehnika in računalničarja zato, da sem izvedel nekaj o elektriki inračunalnikih. Ko sem bil majhen, mi je oče rekel, da me bo on naučil vse o mehaniki, sam pa naj se raje naučim stvari o elektriki, elektroniki, računalnikih. To kar oče ne obvlada toliko. To se je izkazalo za pozitivno. Sem še mlad, električni avtomobili pa počasi začenjajo prihajati, in vse več jih bo tudi v mehaničnih delavnicah. Tudi v avtomobilih je veliko elektronike. V mreži Bosch Car Servis je večji poudarek na elektronskih sistemih, hibridnih vozilih … Vedno več se izobražujemo o stvareh, ki prihajajo.
Na izboru za Mehanika leta in tudi v sekciji avtoserviserjev opažajo, da se predvsem starejši mehaniki bojijo dela z visoko napetostjo. Ti gledaš drugače na to?
Vsake stvari se lahko naučimo. Čez 15 let bo elektrika samoumevna. Takrat se je mehaniki ne bodo več bali. Vsake stvari se navadiš. Tisti, ki se bo želel naučiti, se bo naučil. Brez težav.
Imate še porscheja?
Še vedno. Se pa vozim bolj malo, ni časa. V zadnjem letu sem z njim naredil 2.000 kilometrov.
Kaj pa kakšen hibridni porsche? Vam je to sploh zanimivo?
Seveda, sploh hibridni 918 spyder. Poslal pa sem tudi povpraševanje po Boschevem pogonskem sistemu eAxle. To je sistem, ki združuje motor, menjalnik in pretvornik, zmontiraš z baterijami in vgradiš v avtomobil. Naj bi bil na voljo tudi kupcem, a za zdaj še ni. Zelo me zanima predelava bencinskega ali dizelskega avtomobila v električni ali hibridni avtomobil. Imamo enega hrošča, ki bi ga radi predelali v električno vozilo.
Kaj so glavne težave modernih avtomobilov?
K nam pripeljejo tudi nove avtomobile, večinoma pa se ukvarjamo s pet ali več let starimi avtomobili. Opažamo predvsem vse več težav z elektroniko avtomobilov. Predvsem pri tistih, ki so ob nakupu cenejši od drugih.
Kaj pa moderni led žarometi, ki nimajo pralnih šob, zaradi česar lahko v hladnih dneh zamrznejo. Opazite to težavo pri vaših strankah?
Bolj kot to opažamo, da se led žarometi kvarijo. Težava je, da ne moreš zamenjati žarnice. Zamenjati moraš celoten žaromet, kar pa je velik strošek.
Ali na servisu opažate, da je ekonomska situacija boljša, kot pred leti. Ali vozniki manj varčujejo pri vzdrževanju avtomobila?
Imamo veliko rednih strank. V zadnjem letu pa je dela več, vsaj za polovico več, opažamo.
Imate v teh dneh, ko so ceste poplavljene zaradi vdorov vode več dela?
Pri nas ne, smo imeli nekaj primerov v preteklosti, ko so bile v Grosuplju poplavljene ceste. Šlo je predvsem za okvare motorjev. Trenutno pa je veliko dela z menjavami akumulatorjev in brisalcev.
Ali ljudje vedo, da lahko tudi pri nepooblaščenih serviserjih vzdržujejo in popravljajo avtomobile, ki so v garanciji?
Ne vedo, da lahko servisiraš avto tudi na nepooblaščenih servisih. Težava je, da pooblaščeni servisi z vso mašinerijo in denarjem, ki ga imajo poudarjajo, da je treba avto servisirati pri njih. Servisiramo tudi nove avtomobile, moramo pa vsakemu posebej razložiti, da mu bo garancija veljala tudi, če bo servis opravljal pri nas. Mi za tem stojimo.
Ali velja tako kot pri specializiranih zdravnikih tudi pri mehanikih, da želijo stranke točno določenega mehanika za svoj avto, na primer vas?
Tudi taki so, ki želijo, da njihov avto servisiram izključno jaz. Ni pa tako kot pri zdravnikih, ko mirno čakaš v čakalnici. Pri nas bi vsi radi takoj popravljen avto, kar pa vedno ne gre. Včasih ne gre tako, kot vidimo na televiziji, da se celoten avto sestavi v nekaj dneh. Ob zahtevnih opravilih, odkrivanju kompleksnih napak, lahko popravilo tudi traja nekaj več časa.
Zakaj se pa zavaja? Kaj želite, da bi ljudje izgubili garancijo po nepotrebnem. Seveda velja garancija tudi če voziš na …