Avto
361 ogledov

Letos si kot vozniki še posebej ne želite sneženja

sneg Anže Petkovšek
Pravilnik o vzdrževanju cest v praksi voznikom ni nujno olajšal vožnje ali jo naredil varnejše. Celo vzdrževalci so do ohlapnejših pravil kritični in opozarjajo, da v času sneženja pričakujte na cestah kvečjemu večji kaos, ne manjšega. Je čas, da si kljub zimskim pnevmatikam nabavite še verige?

Ko bo v letošnji zimi sneg prvič prekril ceste, se cest izogibajte dlje kot doslej. Tako nekako bi lahko tolmačili odziv tistih, ki so zadolženi za vzdrževanje in čiščenje cest, potem ko je novi pravilnik izpred pol leta v prejcejšnji meri razrahljal obveznosti zimske službe.

Ministrstvo za infrastrukturo, ki ga vodi Peter Gašperšič, je pred dobrim letom poslalo v javno obravnavo osnutek novega Pravilnika o rednem vzdrževanju javnih cest. Ta je zaradi nekaterih novosti hitro sprožil opozorila iz strokovne javnosti, da utegnejo nekatera nova pravila zmanjšati nivo varnosti na cestah oziroma voznikom povzročiti težave.

A predlagani pravilnik je brez bistvenih popravkov besedila sredi junija letos vseeno stopil v veljavo. Ključne novosti glede na prejšnjo ureditev so:

  • Upravljalec cest mora odslej izdelati letno poročilo o stanju cest s podatki o posameznih delih rednega vzdrževanja.
  • Pregledniška služba opravi manj pregledov, v odvisnosti od obremenitve neke prometnice. Na avtocestah denimo je obveza pregledniške službe le enkrat na dan (prej vsaj trikrat), na glavnih cestah (prometni tok najmanj 4.000 vozil dnevno) pa dvakrat tedensko (prej enkrat na dan). Pri cestah s prometnim tokom do 4000 vozil je obveza pregleda le še enkrat tedensko (prej dvakrat), je pa enkrat tedensko obvezen pregled tudi na kolesarskih stezah (prej “po potrebi”).
  • Izvajalcu rednega vzdrževanja cest ni več treba na zahtevo policije nemudoma odpraviti vzrokov, zaradi katerih je oviran ali ogrožen cestni promet oziroma zaradi katerih bi lahko prišlo do hujših poškodb ceste in večje materialne škode. Je pa med obveznimi deli odslej vzdrževanje mejnikov, dopolnjena pa so nekatera druga dela, kot je redno vzdrževanje znakov, tudi pozimi.
  • Bistvene spremembe so pri izvajanju zimske službe. Odstranjevanje snega je odslej “drugi prednostni razred” (prej prvi prednostni razred). Je pa prvi prednostni razred (prej drugi) postalo posipanje cest. Spremembe so pri ostalih prednostnih razredih (popravilo zmrzlinskih poškodb, lokalnih neravnin, razpok, čiščenje in popravilo signalizacije ter opreme, kar ima vse nižjo prioriteto kot prej. Višjo prioriteto pa imajo prekopi za odvod vode iz bankine, izkopi zasutih jarkov in zamenjave pokrovov jaškov.
  • Pomembna novost, ki s tiče vseh, ki pozimi vozijo po cestah s klancem nad 10 odstotkov: odslej se šteje, da je prevoznost zagotovljena tudi, če je promet možen samo z uporabo snežnih verig. Prej je moral vzdrževalec tovrstne klance nujno plužiti.

Posebej velja opozoriti glede pravila o pluženju, kot ga predvideva pravilnik: prevoznost je zagotovljena, če višina snega na cestah I. in II. prednostnega razreda ne presega 10 cm, na drugih cestah pa 15 cm, promet pa je možen z uporabo zimske opreme vozil."

Vse grde besede, namenjene vzdrževalcem zaradi slabo spluženih cest, bodo torej odveč, saj vzdrževalne službe po vsej verjetnosti ne bodo kršile črke pravilnika, pa čeprav se bodo kolesa vašega avto že dodobra pogrezale v sneg. Pravilnik bolj kot kadarkoli sugerira, da si je dobro nabaviti snežne verige.

Dars raje ohranil prejšnje pravilo ...

Zanimalo nas je, kakšne spremembe so opazili pri svojem delu vzdrževalci oziroma koncesionarji sami. Glede na odgovore je očitno, da celo sami opažajo škodljivost novih pravil na varnost prometa. 

Pri Darsu, ki upravlja z avtocestnim omrežjem, sicer menijo, da bodo učinke glede vzdrževanja lahko ovrednotili šele spomladi ali poleti, ko se opravlja večina vzdrževalnih del na avtocestah. Glede frekvence pregledniške službe pa pravijo, da jo še vedno izvajajo “vsaj trikrat dnevno”, pa čeprav to pravilnik od njih zahteva le enkrat na dan.

"Absolutno premalo"

Pri podjetju VOC Celje, ki je koncesionar za vzdrževanje državnih cest za področje celjskega prometnega območja, pa opažajo, da je pregledniška služba sedaj postavljena pod večje izzive. Kot pravijo v njihovi službi za vzdrževanje cest, je nova frekvenca obveznih pregledov “absolutno premalo” in hkrati pomeni manj intervencij ter večje tveganje za voznike.

Opozarjajo tudi na to, da ima posipanje cest odslej višjo prioriteteto kot prej, a ima odstranjevanje snega nižjo. “Udeleženci v prometu bodo morali imeti še več potrpljenja s količino snega na voziščih ob sneženju.”

Zanimalo nas je tudi mnenje vzdrževalcev iz Gorenjske gradbene družbe, ki skrbi za gorenjske ceste. Čeprav smo jim vprašanja poslali že prejšnji četrtek zjutraj, nam po lastnih besedah zaradi praznikov niso imeli časa odgovoriti. Želimo jim, da bodo nared vsaj za prvi sneg, ki je očitno pred vrati.

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 28
  • Smehljaj 13:52 28.december 2016.

    Ne primerjaj njihove službe pa naše...

  • mucek4 09:51 28.december 2016.

    Potem bi morali biti ministri v opevani Evropi tudi ovadeni. 10/15cm ima Avstrija že kar nekaj časa. v primeru sneženja tudi več.

  • crniovcar 09:22 28.december 2016.

    važno da majo končan-će- magisteri