Manj učinkovita so, kadar so na hrbtni strani embalaže, je pokazala raziskava, objavljena v britanski medicinski reviji British Medical Journal.
Raziskovalci so pod drobnogled vzeli podatke iz obširne raziskave med britanskimi najstniki. Več kot tisoč mladih med 11. in 16. letom se je udeležilo raziskave, ki je potekala v letih 2008 in 2011, poroča STA.
Leta 2008 so imele cigarete, ki so jih prodajali v Veliki Britaniji, besedilo z opozorilom navedeno na sprednji stani ovitka. Leta 2011 so se jim na zadnji strani embalaže pridružile fotografije, ki odvračajo od kajenja.
Veste, kaj piše na škatlicah?
Najstniki so se leta 2008 v največjem številu spomnili dveh napisov na prednji strani škatlice: "Kajenje ubija" si je zapomnilo 58 odstotkov vprašanih, "Kajenje resno škoduje vam in ljudem okoli vas" pa 41 odstotkov. Ti podatki so se leta 2011 znižali na 47 in 25 odstotkov.
Bolj specifične napise na hrbtni strani škatlice si je tako leta 2008 kot 2011 zapomnil manj kot odstotek udeležencev. Prav tako si je v obeh letih nekaj manj kot 10 odstotkov zapomnilo fotografijo na hrbtni strani škatlice.
Zadaj učinkovitejše slike
Izjema so bile tri grozljive slike gnijočih zob, obolelih pljuč in raka grla. Med letoma 2008 in 2011 se je povečalo število najstnikov, ki so se jim te fotografije vtisnile v spomin. Fotografije naj bi imele največ učinka na nekadilce ali tiste, ki so kadili le eksperimentalno.
Učinek na redne kadilce je bil zanemarljiv – nekateri so fotografije prekrili z dodatnimi ovitki. "Ker morajo biti opozorila opazna, da bi bila učinkovita, ima fotografija, ki je na hrbtni strani ovitka, omejen učinek," navaja raziskava.
Raziskava tudi ugotavlja, da napisi in fotografije z leti izgubijo svojo opozorilno moč in rednih kadilcev ne ganejo več. Po njihovih podatkih zdaj slikovno opozorilo na ovitku zahteva že 60 držav po svetu.
Po direktivi Evropske unije iz leta 2001 mora biti na sprednjem delu škatlice odtisnjeno eno izmed dveh splošnih obvestil, ki pokrivajo od 30 do 35 odstotkov površine, in 14 različnih specifičnih obvestil, ki pokrivajo od 40 do 50 odstotkov zadnje strani. Države lahko izbirajo med 42 slikami, vendar jih uporablja manj kot polovica vseh držav.