Na enem mestu smo pri zurnal24.si skupaj s še šestimi avtomobilističnimi redakcijami (Dnevnik, Volan, Siol.net, Finance, Avtomobilizem.com in Avto Fokus) na velikem primerjalnem testu zbrali devet konkurenčnih družinskih karavanov, podobno kot smo pred pol leta že ocenili male križance. Vsi avtomobili so imeli 1,6-litrski turbodizelski motor, z izjemo ford focusa, ki ga poganja konkurenčni 1,5-litrski turbodizelski motor. Vsi avtomobili so imeli primerljivo standardno opremo, določili smo tudi cenovni okvir različice vseh avtomobilov. Želeli smo sestaviti neke vrste najbolj slovenski avtomobil, avtomobil po katerem posegajo slovenski kupci v tem segmentu družinskih vozil.
Kako smo točkovali?
V izboru so ostali peugeot 308 SW, renault megane grandtour, volkswagen golf variant, toyota auris touring sports, škoda octavia combi, seat leon ST, ford focus karavan, opel astra sports tourer in kia cee'd sportswagon.
Ocenjevali smo pet različnih kategorij, ki so vključevale preizkus in meritve prostornosti ter uporabnost (25 odstotkov končne ocene), asistenčne sisteme (15 odstotkov končne ocene), videza in posebnosti, ki jih ločijo od drugih konkurentov (15 odstotkov končne ocene), pa seveda dinamike, porabe goriva in motornih sposobnosti (20 odstotkov končne ocene), ki smo jih preizkušali na v AMZS centru varne vožnje na Vranskem. Med najbolj pomembne atribute v tem razredu smo uvrstili ceno (25 odstotkov končne ocene), ki je v nekaterih primerih tudi bistveno vplivala na končno razvrstitev.
Pri tem velja pojasniti, da smo za cenovno primerjavo pridobili cene od uradnih zastopnikov znamk ter konkretne prodajne ponudbe v salonih posameznih znamk. V primeru, da so podatki odstopali, smo razlike najprej preverili, nato pa uporabili cenovno ugodnejšo različico. Ponujene cene so bile oblikovane za fizične kupce za nakup, ki ni povezan s financiranjem.
Vsaka kategorija je torej prinesla določeno število točk, skupni seštevek smo na koncu pretopili v odstotke vseh možnih točk. Avtomobil, ki je prejel najvišjo skupno oceno, je bil zmagovalec, kar pa še ne pomeni, da je sploh najboljši v katerem od segmentov ocenjevanja, ampak predstavlja najboljši paket.
S testom namreč želimo potencialnim kupcem olajšati nakup avtomobila, saj nekdo postavlja prednost izgledu, drugi družinski uporabnosti, tretji na prvo mesto postavlja razmerje med ceno in dobljenim, četrti spet prisega na dinamično vožnjo.
Družinska uporabnost
Karavanski zadki so pri devetih kandidatih na papirju zelo različni, od 490-litrskega pri ford focusu do 610-litrskega pri peugeotu 308 SW in škodi octavii. Vendar pa nismo primerjali litrov, ampak uporabnost – kaj vse od naših testnih otroških vozičkov, kovčkov in drugih predmetov pogoltne odprtina, ali ima prtljažnik dvojno nakladalno dno, kakšna je višina nakladalnega roba, kako je prtljažnik obogaten z dodatki, kot so pritrdilna mesta, mrežice, lučke. Gledali smo tudi, kako prijazno je zlaganje naslonjal.
Kot najbolj uporaben prtljažnik se je izkazal tisti pri opel astri, ki je prejela maksimalno število točk. Astri sledi peugeot 308 SW in trojček iz skupine VW (octavia, golf in leon). Pričakovano je na zadnjem mestu focus, ki že na papirju ponuja daleč najmanjši prtljažnik.
Vendar pa to ni edini atribut, ki ga družine iščejo v segmentu družinske uporabnosti. Pomembna je tudi zasnova in uporabnost potniške kabine. Pregledali smo, kako se pritrjujejo otroški sedeži, kakšno je udobje na prednjih sedežih in zadnjih sedežih, koliko prostora ostane za kolena na zadnji klopi, kakšen je dostop do zadnje klopi, šteli in merili (z različno velikimi plastenkami, telefoni, predmeti) smo tudi odlagališča, pretipali smo materiale in pogledali, kje so najbolj kakovostni.
Največ točk smo prisodili VW golfu, sledita octavia in leon, tukaj sta največ točk izgubila auris in peugeot 308 SW.
Najbolj uporabna
Škoda octavia in volkswagen golf combi sta se po seštevku v 15 različnih kategorijah prostornosti in uporabnosti do točke natančno poravnala na vrhu razpredelnice. Po svoje to ni presenetljivo, saj sta si po zasnovi zelo podobna, vseeno pa med njima obstajajo tudi jasne nianse. Če je octavia prostornejša za potnike, je golf boljši pri izkoristku prostora zanje, če ima octavia malce večji prtljažnik, je golfov malce bolj prilagodljiv.
Ko smo potegnili črto in sešteli vse točke v segmentu družinska uporabnost so bili rezultati presenetljivo tesni. Razlika med prvima VW golfom in škodo octavio (378 točk) ter četrto astro, je bila zanemarljivih sedem točk.
Motor, poraba in vozna dinamika
Razen ford focusa, ki za pogon uporablja 1,5-litrski turbodizelski motor, je imelo ostalih osem 1,6-litrski prisilno polnjeni pogonski dizelski motor. Vsi motorji so imeli zelo primerljivo moč, od 81 kilovatov do 100 kilovatov.
Test je bil sestavljen iz dinamičnega preizkusa, ki smo ga izvajali na poligonu varne vožnje in na trasi med Ljubljano ter Ankaranom (slalom, volanska komunikativnost, odzivnost motorja, uporabnost in natančnost menjalnika, blaženje in nagibanje, preglednost naprej in nazaj).
Na 113-kilometrskem testnem krogu (mesto, umirjena vožnja po regionalni cesti, dinamična vožnja po regionalni cesti in avtocesta) smo merili realno porabo goriva in odstopanja primerjali s tovarniškimi podatki.
Tretji del ocene so prinesle meritve (uporabni vrtljaji, glasnost v prostem teku …).
Morda celo presenetljivo je daleč največ točk za motor prejela toyota auris, sploh, če vemo, da pri Toyoti v ospredje postavljajo hibridno tehnologijo. Dizelski motor, ki so si ga pri Toyoti izposodili pri BMW in ga prilagodili za uporabo v aurisu, se je izkazal za daleč najbolj varčnega. Tudi primerjava med realno in tovarniško porabo je kazala najmanjša odstopanja. Visoko oceno za merjenje ugodne porabe goriva in mirnost motorja v prostem teku smo prisodili še opel astri in kii cee'd, prav na začelju se je znašel VW golf.
Drugačni so bili občutki na poligonu in v realni vožnji od Ljubljane do Ankarana. Tu se je golf najbolj izkazal. Z dinamiko in voznimi lastnostmi pričakovano izstopata še opel astra in ford focus. Auris in cee'd pa sta močno odstopala na začelju lestvice.
Najbolj dinamičen
Opel astra sports tourer se izkaže kot zadetek v polno za tiste voznike, ki vozne lastnosti postavljajo za prioriteto, ne glede na to, da govorimo o družinskem avtu. Izredno lahka zasnova se pri astri zelo pozna, z ovinki opravi suvereno, zelo dobra je pri blaženju neravnin in občutku na volanu. Za malenkost boljši od nje je bil le golf. Zelo dobro se astra obnese tudi s svojim 1,6-litrskim motorjem, katerega sodobna zasnova nudi vse, kar si želi zahteven voznik - prožnost, gladko delovanje in spodobno porabo.
Pod črto je bila premočna zmagovalka segmenta opel astra (281 točk), sledijo seat leon (262 točk), toyota auris (257 točk), ford focus (252 točk) in škoda octavia (250 točk). Predstavniki skupine VW, golf, octavia in leon, so največ točk izgubili, ker je njihov 1,6-litrski TDI motor na voljo le z ročnim petstopenjskim menjalnikom, kar se pozna pri avtocestni vožnji, ki je glasnejša in potratnejša z gorivom. Vsi ostali imajo šeststopenjske menjalnike, kar je vsaj pri avtocestni vožnji občutna prednost.
Asistenčni sistemi in povezljivost
Osredotočili smo se na pozicijo kupca slovenskega karavana. Kaj dobi v najbolj klasičnih prodajanih paketih in kakšne so možnosti dodatne opreme, ki jih ima od tam naprej? Med konkurenti prihaja do velikih razhajanj pri možnosti dodatnih asistenčnih sistemov in infotainmenta, nemalokrat so te opcije z liste doplačil povezane s pogojem, da mora kupec najprej poseči po določeni (višji) stopnji opreme.
Pri napredni varnosti smo največ poudarka prisodili sistemu samodejnega zaviranja v sili (City AEB), saj je to sistem, ki je po analizah zavarovalnic sposoben preprečiti največ klasičnih škodnih primerov, v nekaj letih pa bo gotovo zapovedan kot standardni pripomoček v novem avtu, podobno kot pred leti ESC/ESP.
Ugotovitve so precej žalostne, saj nihče izmed karavanov v tem zelo družinskem C razredu še nima AEB serijsko vsaj s funkcijo opozorila ("alert"), če ne tudi s funkcijo samodejnega zaviranja - zanimivo glede na to, da je celo VW up (dva razreda nižje) že nekaj let serijsko opremljen z njim.
Ocenjevali smo še naprednost s sistemi, kot je kamera za vzvratno vožnjo, sistem za opozarjanje na nenamerno zapustitev voznega pasu, sistem za opozarjanja na vozila v mrtvem kotu, radarski tempomat, tehnologijo žarometov, navigacijo, uporabnost zaslona na dotik, radijski sprejem ...
Pričakovano so bili tu v prednosti novejši predstavniki segmenta. Kot najbolj popolna na tem področju sta se z identičnim izkupičkom točk izkazala astra in megane, sledita octavia in leon.
Astra se lahko pohvali s popolno varnostno opremo, a mora kupec za sistem samodejnega zaviranja poseči po najvišji opremi, pa še takrat mora ta sistem dokupiti. Hvalimo tudi odzivnost, logičnost in kakovost zaslona na dotik, navigacijsko napravo, predvsem pa izstopa z naprednimi matričnimi LED žarometi, ki ponoči bistveno izboljšujejo vidljivost, s tem pa vplivajo na udobje in varnost.
Na drugi strani ima megane enega največjih zaslonov na dotik, ki deluje odlično, pohvali se lahko z aktivnim radarskim tempomatom, kot eden redkih ima projekcijski zaslon, ki pred očmi voznika izpisuje ključne podatke o vožnji, enako kot pri astri velja, da mora kupec za sistem samodejnega zaviranja na široko odpreti denarnico. Daleč zadaj je bil le kia cee'd, ki na primer sistema city AEB sploh ne pozna, niti med dodatki.
Nakupna cena in stroški lastništva
Za cenovno primerjavo smo pridobili cene od uradnih zastopnikov znamk ter konkretne prodajne ponudbe v salonih posameznih znamk. V primeru, da so podatki odstopali, smo odstopanja najprej preverili, nato pa uporabili cenovno ugodnejšo različico. Ponujene cene so bile oblikovane za fizične kupce za nakup, ki ni povezan s financiranjem.
Nismo pa gledali le na nakupno ceno, pač pa tudi na stroške lastništva. Upoštevali smo redni servise, zavarovanja in porabo goriva.
Cenovno najprivlačnejši je renault megane, sledi mu ford focus in seat leon. Če gledamo zgolj nakupno ceno sta najmanj privlačna golf in octavia. Zato pa z ugodnimi stroški lastništva izstopata kia cee'd in peugeot 308, na dnu je opel astra, pri kateri v oči bode visok strošek za redni servis.
Vsota je pokazala, da v tem segmentu ocenjevanja najbolj prepričljiv paket ponuja kia cee'd (350 točk), sledita mu renault megane (329 točk) in ford focus (308 točk). Povsem na dnu je golf (175 točk), prepričala nista niti auris in octavia.
Nedoločniki
Kaj so nedoločniki? To so pomembne stvari, ki pogosto odločajo o nakupu vozila. V prvi vrsti je to videz, nato tudi počutje za volanom, sistemi in dodatki, ki so edinstveni v tem razredu vozil. Med nedoločnike pa smo uvrstili tudi to, kako nas je prepričal celoten paket, ki ga ponuja vozilo.
Tu smo vse redakcije (seveda ločeno) ocenjevale na podlagi subjektivnega dojemanja vozila. Meganu, ki je najnovejši in v marsičem najmodernejši, smo prisodili največje število točk (228). Odlikuje ga napreden, nenavaden in zapeljiv dizajn, tako na zunaj kot znotraj. Moderna zasnova notranjosti in edinstvene tehnologije v razredu, kot je štirikolesni volan, ki prepriča z drugačno vozno dinamiko in okretnostjo kot konkurenčni modeli.
Najbolj vpadljiv
Renault megane grand tour je tisti avto, ki na cesti najhitreje obrne vratove. Laurens van der Acker je z ekipo pri karavanu še enkrat več dokazal, zakaj gre za enega najbolj cenjenih oblikovalskih timov na svetu, pa naj govorimo o zunanjosti ali notranjosti. Novi megane s svojo sodobno zasnovo kokpita nudi tudi eno najboljših počutij za volanom, o čemer smo se strinjale vse redakcije.
201 točko je dosegel leon, skoraj enakovredna s točko manj je opel astra, ki je naredila ogromen preskok v primerjavi s prejšnjo generacijo, golf je prejel 199 točk. Najmanj čustev izraža auris, ki smo ga ocenili z najmanj točkami (149).
Veliki zmagovalec je Seat leon
Seat leon pravzaprav z ničemer posebej ne izstopa, zato pa po našem mnenju predstavlja najbolj popoln paket med vsemi devetimi kandidati – avto se odlično pelje, je dinamičen, tudi zapeljiv, ima dobro multimedijo, velik prtljažnik in obilo uporabnega prostora v notranjosti. Navsezadnje pa tudi zelo ugodno ceno. To je avto, ki je pokazal najmanj hib in prav v ničemer ni razočaral. Za vse je bil presenetljivi zmagovalec.