Glede na število izdanih licenc Obrtniško-podjetniška zbornica Slovenije (OZS) ocenjuje, da je v Sloveniji okoli 1500 podjetij, ki se ukvarjajo le s turističnimi prevozi in nimajo nobenih kombinacij s šolskimi ali delavskimi prevozi. Ker jih je večina, vsaj na začetku epidemije, obstala, nič boljše pa ni bilo niti po njenem preklicu, lahko trenutno govorimo o 90 odstotnem izpadu dohodkov v omenjenem sektorju.
Po njegovih besedah uradno še ni popadlo nobeno podjetje, a kot pravi, bodo problemi nastali po koncu moratorijev (op.a. odlog plačila mesečnih anuitet kredita) leasing hiš in bank. "Če do takrat ne bo dela, pa bo prišlo v številnih primerih do zapiranja podjetij, ki se ukvarjajo s to dejavnostjo," svari Mirt.
Glavno sezono zamudili, ponekod sledila odpuščanja
Da prevozniška podjetja dihajo na škrge, potrdijo tudi sama. V družbi Point2Point, ki se ukvarja z individualnimi prevozi na letališča ter prevozi po naročilu strank, so nam zaskrbljeno dejali, da števila zaposlenih (zaenkrat) še niso oklestili, ker porabljajo lastne rezerve. V povprečju, od sredine marca do danes, zaznavajo okoli 90 odstotni izpad dohodkov glede na pretekla leta.
"Glavno sezono, ki običajno traja od sredine aprila pa vse do sredine oktobra, smo letos v celoti zamudili, zato bo izpad nemogoče nadoknaditi. Ker izvajamo zgolj individualne prevoze, število prepeljanih potnikov po marcu 2020 ni visoko, v večini so to poslovneži z nujno poslovno potjo ter Slovenci, ki so v času razglasitve epidemije obstali v tujini. Največ zanimanja pa je za okoliška letališča," povedo v podjetju.
"Ker je bil GoOpti specializiran za prevoze na letališča, na potovanja z letali pa je epidemija izredno negativno vplivala, tudi mi čutimo skoraj 90 odstotno zmanjšanje obsega dela. Prevozi na letališča se bodo povrnila na nivo leta 2019 šele čez nekaj let. Do takrat bomo morali najti nove priložnosti na drugih področjih, kot je na primer dostava blaga oziroma druge oblike prevoza," novo možnost za poslovanje navedejo pri družbi GoOpti.
Nič manj pa ni epidemija prizadela niti večjih podjetij, kot sta Nomago in Arriva. Pri slednjih so v primerjavi z lanskim letom prihodki upadli za 40 odstotkov, saj so se zaradi novih higienskih priporočil Nacionalnega inštituta za javno zdravje kapacitete avtobusov znižale za povprečno 30 odstotkov, kar posledično dovoljuje manjše število potnikov na avtobusih. S 1. julijem pa se je tudi znatno povečalo število rednih uporabnikov javnega potniškega prometa, ki so upravičeni do brezplačnih prevozov.
Večje posledice epidemije so sicer vidne pri občasnih prevozih zaključenih skupin in turistični prevozi po turističnih aranžmajih, ki jih ponujajo v lastni turistični agenciji. Ti so se zmanjšali za 95 odstotkov. Upadli pa so tudi prihodki iz delavskih prevozov zaradi znatnega zmanjšanja obsega dela pri določenih naročnikih. "Tako velikega izpada prihodkov ob vseh omejitvah v dejavnosti javnega prevoza potnikov ni bilo mogoče nadomestiti," sklenejo pri podjetju Arriva.
S strani države malo posluha
Da je njihova prihodnost negotova, da tujih gostov ne bo, in da domači gosti zaradi strahu pred novimi okužbami rezervacije mrzlično odpovedujejo oziroma se zanje odločajo v zadnjem trenutku, opozarjajo vsi, a pravega posluha s strani države ne dobijo.
Ker je kazalo, da vlada zahtev prevoznikov, združenih v sekcijo za promet pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije, ne bo vključila v tretji paket protikoronskih ukrepov, so konec maja grozili tudi s stavko in cestnimi blokadami. Kljub sestankom z ministrom za infrastrukturo Jernejem Vrtovcem, ki je prevoznikom obljubil, da bo naredil vse, da jim pomaga, skupnega dogovora ni bilo. Ker so pogajanja takrat stekla, so prevozniki protest zamrznili.
Določene pomoči so sicer, tako kot vsi ostali podjetniki, bili deležni, a izključno le prevozniki niso prejeli nič, kot denimo v turizmu vavčerje. Tako je na prevoznikih samih, da se s krizo spopadejo po svojih najboljših močeh.
Podobnega mnenja so tudi pri podjetju Point2Point, kjer se strinjajo, da je bila za čas karantene pomoč ustrezna. "Po karanteni pa bi izpostavil nezmožnost koriščenja bonov pri ostalih turističnih ponudnikih, ki so bili omejeni zgolj na bivanje, in povračilo plač ter prispevkov za samozaposlene. povračilo po končani karanteni je namreč možno zgolj za zaposlene, medtem ko za samozaposlene (s.p.) od 15. maja dalje ni več nobene pomoči ali olajšave," pa so konkretni pri podjetju Point2Point.