Ameriški potrošniki so se v petek zgodaj zjutraj ponovno vrgli v tradicionalne nore nakupe po zahvalnem dnevu, pri čemer je bilo tudi letos nekaj žrtev strelnega orožja, prerivanj, pretepov, razkazovanja orožja in drugega nasilja. Letos je bilo sicer več tistih, ki so se izognili fizičnim tveganjem in so opravili nakupe prek interneta.
Letos je bila tradicija sicer nekoliko prekinjena, saj so trgovci tradicionalni dan nakupov po prazniku imenovan "črni petek" začeli že v četrtek. K temu jih je prisilila konkurenca spletnih trgovin in nezaupanje v politike v Washingtonu, ki se morajo do konca leta dogovoriti o odpravi nevarnosti tako imenovanega fiskalnega prepada, ki grozi zaradi izteka veljavnosti davčnih olajšav iz časov predsednika Georgea Busha mlajšega in avtomatičnega krčenja proračunske porabe.
Večina potrošnje konec leta
Trgovine, ki v prazničnem obdobju novembra in decembra ustvarijo 40 odstotkov svojega letnega prometa, so zaradi tega velike popuste kupcem ponudile že v četrtek. Kljub temu pa je bil naval največji v petek kmalu po polnoči. Največji trgovinski center v ZDA "Mall of America" v Minneapolisu je imel pred vrati ob polnoči 30.000 ljudi, veletrgovina Macy's v New Yorku pa 11.000. Lani istega časa je bilo v Minneapolisu pred vrati 20.000, v New Yorku pa okrog 10.000 potrošnikov.
Mednarodni svet nakupovalnih centrov ocenjuje, da bo prodaja na "črni petek" letos nanesla 11,4 milijarde dolarjev, kar je za 3,8 odstotka več kot lani. Nacionalno združenje za maloprodajo ocenjuje, da bodo letos novembra in decembra trgovci prodali za 586,1 milijarde dolarjev blaga, kar je za za 4,1 odstotka več kot lani, ko so v enakem obdobju prodali za 5,6 odstotka več kot leta 2010. Vendar pa bo letos spletna prodaja od lanske večja za 15 odstotkov (skupaj okrog 68,4 milijarde dolarjev).
Zakaj Američani za praznike norijo po trgovinah, je vprašanje, na katerega še ni pravega odgovora. Kupujejo, ker mislijo, da potrebujejo stvari, ki jih v bistvu ne potrebujejo, ampak so dostopne zaradi nizkih cen. Kavbojke za deset dolarjev, televizorji za 200 dolarjev in prenosni računalniki za podobno ceno so preveč mamljivi.
Nasilje med prerivanjem
Zaradi tega prihaja tudi do nasilja. V trgovskem centru teksaškega San Antonia je kupec skušal priti preko vrste in je udaril enega od čakajočih, ki je mirno potegnil pištolo in neučakanca pregnal iz trgovine. Policija ga ni obtožila, ker je imel dovoljenje za nošenje orožja. Pred Wal-Martom v floridskem Tallahasseju sta bila ustreljena moški in ženska, naval kupcev pred trgovino Urban Outfitters v kalifornijski Santa Monici pa je trgovino stal vrat in izložbe.
O pretepih in prerivanjih poročajo tudi iz številnih drugih nakupovalnih centrov v ZDA. Zaradi tega je vse več kupcev, ki se odločijo na nakupe iz varnega zavetja svojega doma. Prodaja po internetu je ponorela in sedaj tudi ameriška pošta napoveduje dostavo naročenega še isti dan, po vzoru nekaterih spletnih trgovin, kot so Amazon, Ebay in druge.
Na pošti si manejo roke
Ameriška pošta, ki vsak dan izgublja promet navadnih pisemskih pošiljk, ocenjuje, da bo promet s paketi za praznike letos v primerjavi z lani povečala za 20 odstotkov. Samo z uvedbo dostave na isti dan namerava pošta zaslužiti 500 milijonov dolarjev, kar je sicer le kapljica v morje 15,9 milijarde dolarjev letošnje izgube.
Nakupovalne norišnice v ZDA ni uspela zmotiti niti ponesrečena stavka v organizaciji skupine "Naš Wal-Mart". Skupina pravi, da je bilo v četrtek in petek zaradi izkoriščanja delovne sile z nizkimi plačami in drugimi ugodnostmi več kot 1000 protestov pred trgovinami v 46 zveznih državah. Kljub temu pa je imel Wal-Mart po trditvah vodstva podjetja letos najboljši črni petek doslej. Delnice Wal-Marta so se v petek podražile za 1,31 dolarja na 70,20 dolarja.