Slovenija
3580 ogledov

Največja letalska nesreča na slovenskih tleh

Britansko letalo nesreča 1966 Žurnal24 main
Leta 1966 je tri kilometre od letališke steze na Brniku treščilo britansko letalo. Umrlo je 98 ljudi, 19 jih je preživelo. Vzrok nesreče napačno nastavljen višinometer.

Indidana Evening Gazette | Avtor: Žurnal24 main Žurnal24 main

1. septembra 1966, nekaj po polnoči se je takratnemu Aerodromu Ljubljana približevalo letalo Bristol 175, britanske letalske družbe Britannia Airways. Na krovu so bili večinoma britanski potniki, ki so tisti pripotovali na počitnice v Slovenijo oziroma takratno Jugoslavijo. "Na kraju nesreče je umrlo 80 ljudi, pet ob prevozu v bolnišnico in pet v ljubljanskem kliničnem centru," dogajanje tiste usodne noči opisujejo v jutranji izdaji takratnega britanskega častnika The Independent. 

Letalo je treščilo v gozd, le 3,2 kilometra od letališča, kar pomeni, da se je nesreča zgodila, ko se je letalo že spuščalo in ob tem zadelo v drevesne krošnje. "Najverjetnejši vzrok nesreče je v nepravilni nastavitvi višinometra," vzrok za nesrečo opišejo na spletni strani "Flight Savety Foudation" (Mednarodna agencija za varnost v letalskem prometu), kjer dodajajo, da zaradi napačno nastavljenega višinometra, teme in megle, britanski pilot ni mogel opaziti oznak ob letališču, ki bi ga opozorile, da je prenizko tlem.   

"Poskušal sem priti ven"

 Bristol Britannia 102 G-ANBO | Avtor: Žurnal24 main Žurnal24 main

"Zaslišal sem prasketanje. Nekdo je dejal, da nas čaka grob pristanek. Ko sem pogledal skozi okno, sem zagledal drevesa in pomislil, da smo zadeli v goro. V tistem trenutku smo treščili ob tla, letalo je eksplodiralo, odprlo kot lupina in se raztreščilo na tisoče koščkov. Zaslišal sem samo šrtanje. Nekako sem poskušal priti ven, vendar mi ni uspelo odpreti varnostnega pasu. Pogledal sem ženo, ki je bila v nezavesti. Nisem vedel, ali je živa,"  je svoje spomine britanskim medijem opisal eden od 19 preživelih, med katerimi je bila na srečo tudi njegova žena. 

Domačine hrup dvignil iz postelj

Letalska nesreča v SLO Brnik 1966 | Avtor: Žurnal24 main Žurnal24 main
Po opisovanju domačinov, se je ponoči zaslišal močan hrup, ki jih je vrgel s postelje. Veliko jih jih je prihitelo na pomoč, vendar je bilo reševanje, zaradi teme in nedostopnega terena zelo težavno. Spomine domačinov, ki so bili takrat otroci, je mogoče zaslediti tudi na forumih.

Marko: "Letalske nesreče v bližini Lahovč se spomnim zelo dobro. Star sem bil 7 let in sem bil na kraju že krog 8h zjutraj z dvema sosedoma. Pripeljali smo se s fičkom do vzpetine ob cesti. Povzpeli smo se peš po travnatem pobočju in prispeli do ograje iz vrvice približno 100 m pred gozdom v katerem je ležalo nesrečno letalo. Za to ograjo so takratni miličniki varovali razbitine pred nepovabljenimi gosti. Najbolj pa mi je ostala v spominu smreka z zlomljenim vrhom in na njej je obtičal človek približno 10 m od tal. Ob robu gozda je ležal eden od motorjev s krivimi kraki elipse. Srebrn rep je ležal za drevesi." 

Matjaž Metaj: "Bil sem star 5 let. Živeli smo v Čirčah, to je že znotraj prometnega znaka Kranj zraven Hrastja, ki pa ima še danes svoj znak. Nekaj se mi zdi , da se je takrat govorilo, da se je pok slišal do Kranja a nisem prepričan. Živo pa se spomnim, da smo mama, ata s kolesi (jaz na otroškem sedežu na okvirju očeta) šli nesrečo gledat. Prišli smo v gozd. Bilo je ogromno ljudi, ki so pospravljali. Nikjer ni bilo videti potnikov niti delov letala, spominjam se le  da je bil rep letala naslonjen na večji hlod, ki je ležal v gozdu. Najbolj pa se spomnim, da je bil gozd na gosto posejan s potovalkami in kovčki. Ko smo prišli tja nas ni nihče ustavljal."

Največje nesreče zračnih plovil pri nas

10. september 1976 - Nad Vrbovcem pri Zagrebu sta v zraku trčili letali slovenskega prevoznika Inex Adria in britanskega British Airways. Umrlo je vseh 176 ljudi na obeh letalih.

1. december 1981 - Čarterski let Inex-Adrie Avioprometa iz Ljubljane na Korziko se je končal z najhujšo slovensko letalsko nesrečo. Letalo DC-9 je med pristajanjem na letališče pri Ajacciu treščilo v korziško goro San Pietro, pri čemer je umrlo vseh 180 ljudi na krovu.

10. september 1995 - V Brkinih je strmoglavilo manjše letalo tipa Robin D-400. Umrli so vsi štirje ljudje na krovu, poleg pilota tudi tri potnice. Letalo francoske izdelave je bilo last portoroške družbe Kondor Air.

10. junij 1997 - Nad Okrešljem v pogorju Savinjskih Alp se je med usposabljanjem gorske reševalne služb pri vaji s helikopterjem pripetila nesreča, v kateri je umrlo pet gorskih reševalcev. Ti so uredili sidrišče, ko je helikopter v okviru vaje začel dvigovati domnevnega ponesrečenca, je bil nekdo od peterice še pripet na varnostno žico. Helikopter je z žico odtrgal tudi del skale, ta pa je peterico potegnila za sabo in padli so okoli 300 metrov globoko.

11. januar 2008 - Pod vrhom Javorja nad Trbovljami je strmoglavilo civilno letalo antonov 2. Pri tem je umrl pilot, kopilot pa je dobil močne opekline. Preiskava je pokazala, da je bilo za nesrečo krivo slabo vreme.

slovenija 23.08.2012 balon, kosara, balonarska nesreca na Ljubljanskem Barju, Ig | Avtor: Boštjan Tacol Boštjan Tacol
23. avgust 2012 - V bližini Iga je ob pristajanju strmoglavil balon na topel zrak, pri čemer je umrlo šest ljudi od skupaj 32 na krovu. Balon je večkrat udaril v tla, vmes pa trčil še v drevo. Več ponesrečencev je popadalo iz košare, druge je zajel ogenj. Na kraju nesreče so umrli štirje ljudje, dva pa pozneje v bolnišnicah.

 

14. september 2014 -

Letalska nesreča v Divači | Avtor: ZGRS Sežana ZGRS Sežana
Pri Divači je strmoglavilo manjše letalo tipa Robin D-400 in nato popolnoma zgorelo. Umrli so trije ljudje na krovu, eden od potnikov pa je bil huje ranjen.

8. november 2015 - Med naseljema Dobrnež in Slovenske Konjice je strmoglavilo ultralahko letalo, pri čemer sta umrli dve osebi.

vanda.levstik@zurnal24.si

Komentarjev 6
  • Žurnalček 01:04 13.avgust 2017.

    Odgovorno trdim , da ni bil vzrok samo nepravilno nastavljen višinomer , kajti avion ni padel v smeri piste 305° ampak v smeri letališke zgradbe kar je več kot 100m desno , Vzrok je bilo veselje pilotov , ne pa višinomerja !

  • leonardo 08:44 05.december 2015.

    Ne vem zakaj minus. V naslovu ( v napovedniku) naj bi napisali letnico, pa bi bilo vse v redu, kajne?

  • leonardo 08:01 05.december 2015.

    In zakaj je to tako pomembno? Ves zgrožen hitro grem gledat kaj se je zgodilo. Ja res niste jasni!!!!